Wynajem długoterminowy bije rekord. Chodzi o sprzedaż nowych samochodów do firm
Problemy z dostępnością nowych samochodów przyczyniły się do dwucyfrowych spadków sprzedaży pojazdów na całym starym kontynencie, w tym w naszym kraju. Jednak, zgodnie z opublikowanymi przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów danymi po pierwszym kwartale 2022 roku, najmniejsze spadki widzimy w przypadku wynajmu długoterminowego aut. Wynajem długoterminowy zanotował w pierwszym kwartale rekordowy, najwyższy w kilkunastoletniej statystyce PZWLP, udział w sprzedaży aut osobowych do firm w Polsce.
Problemy z produkcją i dostępnością nowych aut na rynku, które nasiliły się w drugiej połowie ub. Roku, spowodowane przerwaniem łańcuchów dostaw w wyniku pandemii, nie ustają. Co więcej, w pierwszym kwartale 2022 roku produkcja i dostawy zostały dodatkowo zakłócone wojną w Ukrainie. W efekcie sprzedaż nowych aut spada, ale nie ze względu na brak popyt, a niewystarczającą podaż. W pierwszym kwartale z polskich salonów wyjechało łącznie 102 tys. samochodów, o 13,4 proc. mniej niż w zeszłym roku. Średnia dla całej UE jest podobna - sprzedaż spadła o 12,3 proc. r/r.
Co ciekawe, znacząco zmniejszyła się również liczba używanych aut importowanych do Polski zza granicy. Spadek w tym przypadku wyniósł 12,8 proc. r/r. Naturalną konsekwencją niskiej podaży na rynku pierwotnym, a więc aut nowych, jest większe zainteresowanie i popyt na rynku wtórnym, a ten w przypadku Polski jest wciąż oparty w największym stopniu na pojazdach importowanych. Tymczasem, import spada. Jak zauważają eksperci PZWLP przyczyną są problemy z dostępnością nowych aut, które dotyczą nie tylko Polski, ale całej Europy. Wzmożony popyt na samochody używane w innych krajach powoduje, że liczba aut które mogą być importowane do Polski jest dużo mniejsza niż jeszcze rok temu.
Z drugiej strony mamy jednak również do czynienia z szybko rosnącym zainteresowaniem Polaków ofertą aut używanych z rodzimego rynku, w tym samochodami używanymi po wynajmie długoterminowym, które charakteryzuje młody wiek, pełna historia eksploatacji i napraw, dobry stan techniczny.
Głównym motorem napędowym polskiego rynku motoryzacyjnego tradycyjnie były w pierwszym kwartale 2022 r. firmy, które odpowiadały za sprzedaż 69,4 proc. wszystkich nowych aut osobowych. Poziom sprzedaży w ich przypadku był niższy niż w analogicznym czasie poprzedniego roku o 15,9 proc.. Łącznie firmy zakupiły 70,8 tys. samochodów. Spadki sprzedaży znacząco różniły się jednak w poszczególnych formach finansowania aut przez firmy i przedsiębiorców. W przypadku pojazdów nabywanych w kredycie, ze środków własnych i z wykorzystaniem klasycznego leasingu liczonych razem sprzedaż była niższa o 18,7 proc. r/r. Najniższy spadek, bo 7,6 proc. r/r zanotowano w przypadku wynajmu długoterminowego, w którym w pierwszym kwartale znalazło się 19,4 tys. nowych aut osobowych nabywanych przez firmy.
W efekcie relatywnie najlepszych rezultatów osiągniętych przez tę formę finansowania samochodów, w wynajmie długoterminowym znalazło się 27,4 proc. nowych samochodów osobowych sprzedanych w pierwszym kwartale do firm w Polsce - oznacza to wzrost o 2,5 punktu procentowego w stosunku do analogicznego czasu rok wcześniej. Taki udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut jest rekordowo wysoką wartością w kilkunastoletniej historii analiz statystycznych PZWLP. Udział wynajmu długoterminowego był wysoki również w odniesieniu do sprzedaży całkowitej nowych samochodów w naszym kraju, a więc uwzględniającej segment zarówno firm, jak i klientów indywidualnych. W wynajmie długoterminowym znalazło się bowiem 19 proc. wszystkich nowych aut sprzedanych w tym czasie w Polsce.
Na uwagę zasługuje również fakt, że poziom sprzedaży 19,4 tys. nowych aut w wynajmie długoterminowym w pierwszym kwartale 2022 r. jest dokładnie taki sam jak w okresie przed pandemią, czyli w 2019 roku, mimo że obecnie na rynku występuje kolejny silny czynnik spowalniający tj. problemy z dostępnością samochodów.
Dobrą kondycję wynajmu długoterminowego w Polsce widać również pod względem najważniejszego w tej branży wskaźnika rozwoju, a więc dynamiki wzrostu łącznej liczby aut na rynku znajdujących się w tej formie finansowania. Na koniec pierwszego kwartału 2022 r. łączna flota samochodów w wynajmie długoterminowym urosła w Polsce o 9 proc. r/r. Oznacza to, że tempo rozwoju branży cały czas szybko rośnie i jest już na poziomie zbliżonym do okresu sprzed pandemii koronawirusa. Dla porównania, rok temu na koniec marca było ono ponad 4-krotnie mniejsze i wynosiło 2,1 proc. r/r. Eksperci PZWLP nie mają wątpliwości, że gdyby nie problemy z dostępnością nowych samochodów na rynku, tempo wzrostu branży byłoby dzisiaj dwucyfrowej.
Na koniec marca 2022 r. łączna flota aut w wynajmie długoterminowym firm skupionych w PZWLP liczyła 194,5 tys. pojazdów. Wśród najpopularniejszych samochodów w wynajmie długoterminowym znalazły się Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Skoda Fabia, Opel Astra i Volkswagen Passat.
Transformacja ekologiczna napędów w samochodach jest doskonale widoczna w wynajmie długoterminowym. Zgodnie z danymi PZWLP na koniec pierwszego kwartału 2022 r., szybko zmieniają się proporcje aut z poszczególnymi rodzajami jednostek napędowych. W dalszym ciągu zmniejsza się udział aut z silnikami diesla, które na koniec marca stanowiły już tylko 46 proc. ogółu pojazdów w wynajmie długoterminowym, o 5,9 punktu procentowego mniej rok do roku. Niemalże identyczny udział reprezentowały samochody napędzane jednostkami benzynowymi - dokładnie 45,8 proc.
W ich przypadku zanotowany został wzrost o 4,3 punktu procentowego w ciągu roku. Auta z ekologicznymi napędami, a więc wszelkiego rodzaju hybrydy i samochody w pełni elektryczne stanowiły na koniec pierwszego kwartału już 8,2 proc. co oznacza, że ich udział urósł w ciągu roku o 1,7 punktu procentowego. Na razie powoli, ale jednak, zaczyna rosnąć udział aut czysto elektrycznych - na koniec marca wynosił on w wynajmie długoterminowym 0,6 proc. ogółu i urósł w ciągu roku o 0,2 punktu procentowego.
Średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę wynajmu długoterminowego w pierwszym kwartale 2022 roku była o 5,4 proc. i 7,5 g/km niższa niż rok wcześniej i wyniosła 130,3 g/km. Jeśli zaś chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja w ich przypadku wyniosła 123,9 g/km i była niższa o 15,5 proc. i 22,8 g/km w stosunku do stanu w porównywalnym czasie roku 2021.
Zgodnie z danymi PZWLP po pierwszym kwartale 2022 roku, branża Rent a Car w Polsce wraca do dobrej kondycji po turbulencjach ostatnich dwóch lat. Tempo rozwoju branży szybko rośnie kolejny okres z rzędu i na koniec marca wynosiło już 20,1 proc. r/r. Wypożyczalnie samochodów bardzo dotkliwie odczuły skutki lockdownów podczas pandemii, co miało odzwierciedlenie we wskaźnikach PZWLP dotyczących dynamiki rozwoju tej branży. Jeszcze rok temu wypożyczalnie samochodów notowały z tego tytułu spadek na poziomie -8,5 proc. r/r.
Branża Rent a Car jest obecnie reprezentowana w PZWLP przez 6 dużych, sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów, których łączna flota w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc - 2 lata) wynosiła na koniec marca 2022 roku 13,6 tys. aut.
Oprac. WSz