Wynik Agory powyżej konsensusu

Grupa Agora wypracowała w pierwszym kwartale 20,6 mln zł zysku EBITDA bez uwzględnienia standardu rachunkowego MSSF 16 - wynik spadł o 43,4 proc. rok do roku, ale był o 4,6 proc. wyższy od konsensusu PAP Biznes. Spółka podała, że po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych EBITDA (bez MSSF 16) wzrosła rok do roku o 7,4 proc. do 26,2 mln zł.

Grupa Agora wypracowała w pierwszym kwartale 20,6 mln zł zysku EBITDA bez uwzględnienia standardu rachunkowego MSSF 16 - wynik spadł o 43,4 proc. rok do roku, ale był o 4,6 proc. wyższy od konsensusu PAP Biznes. Spółka podała, że po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych EBITDA (bez MSSF 16) wzrosła rok do roku o 7,4 proc. do 26,2 mln zł.

Oczekiwania sześciu biur maklerskich ankietowanych przez PAP Biznes wahały się od 16,6 mln zł zysku do 23,5 mln zł zysku.

W pierwszym kwartale 2019 roku wynik o 5,6 mln zł obniżyły koszty restrukturyzacji, głównie w segmencie drukarskim - w ramach zwolnień grupowych grupę opuściło 147 osób.

Z kolei porównywalny wynik za pierwszy kwartał 2018 roku był podwyższony o wpływ zdarzeń jednorazowych o łącznej wysokości(netto) 11,9 mln zł - głównie przez sprzedaż nieruchomości w Gdańsku i Warszawie.

Strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej Agory (według nowego standardu rachunkowości MSSF 15) sięgnęła 5 mln zł wobec 8,2 mln zł zysku rok wcześniej. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes oczekiwali 5,5 mln zł straty.

Reklama

Przychody grupy wyniosły w pierwszym kwartale 308,4 mln zł i były 2,6 proc. powyżej średniej prognoz analityków (300,6 mln zł). Sprzedaż wzrosła o 10,9 proc. rok do roku proc. rok do roku.

Przepływy operacyjne wyniosły 54,4 mln zł i były ponad dwukrotnie wyższe niż przed rokiem. Spółka odnotowała w pierwszym kwartale 18,3 mln zł amortyzacji praw do użytkowania aktywów, co pozytywnie wpłynęło na przepływy operacyjne.

Z danych grupy wynika, że wartość rynku reklamy w Polsce spadła w pierwszym kwartale o 0,5 proc. rok do roku do około 2,1 mld zł.

Agora szacuje, że wydatki reklamowe w największym kanale wydatków reklamowych - telewizji - spadły o 3 proc., a w drugim najbardziej popularnym wśród reklamodawców mediów - internecie - wzrosły o 7,5 proc. Reklama radiowa straciła 5,5 proc., reklama zewnętrzna 7 proc., czasopisma 9 proc., a dzienniki 16 proc. Najmniejszy segment reklamy, kino, zanotował wzrost o 5 proc.

Spółka podtrzymała w raporcie prognozę wzrostu rynku reklamy w całym 2019 roku o 2,5-4,5 proc.

SEGMENTY OPERACYJNE

Segment "Film i Książka" Agory w pierwszym kwartale zwiększył przychody o 37,3 proc. rok do roku, do 158 mln zł - sprzedaż biletów do kin wzrosła o 15,8 proc. a sprzedaż barowa o 29,8 proc. Wpływy z działalności filmowej były rekordowe i wyniosły 28,3 mln zł - w pierwszym kwartale premiery miały trzy filmy dystrybuowane przez spółkę zależną Agory, Next Film, w tym film "Miszmasz, czyli Kogel Mogel 3", który przyciągnął do kin 2,38 mln widzów.

Zysk EBITDA segmentu (bez MSSF 16) wzrósł o 29 proc. rok do roku do 31,5 mln zł.

Agora podała, że przychody sieci kin Helios wzrosły w pierwszym kwartale o 15,8 proc., podczas gdy cały rynek zwyżkował o 9,4 proc. Frekwencja w "Heliosie" wzrosła o 19 proc. rok do roku - rynkowy wzrost był niższy i sięgnął 8,8 proc.

W segmencie prasowym przychody grupy spadły o 6,6 proc. wobec ubiegłego roku i wyniosły 46,4 mln zł. Strata EBITDA wyniosła 1,8 mln zł wobec 4,3 mln zł ujemnego wyniku rok wcześniej. Agora podała, że obniżenie kosztów, które pozwoliły poprawić wynik pomimo niższych przychodów, to efekt m.in. spadku kosztów materiałów, energii, towarów i usług poligraficznych, niższych kosztów reprezentacji i reklamy oraz spadku kosztu wynagrodzeń ze względu na niższy poziom zatrudnienia.

Porównywalny wynik EBITDA segmentu reklamy zewnętrznej (spółka AMS) wyniósł 5,9 mln zł i był o 28 proc. niższy niż przed rokiem, przy niezmienionych przychodach na poziomie 35,9 mln zł. Spółka podała, że wyższe koszty to efekt jednorazowy, wynikający m.in. z odpisów aktualizujących wartość należności, koszty implementacji nowych rozwiązań informatycznych.

Wynik EBITDA segmentu internetowego spadł o 26,3 proc. do 2,8 mln zł, a przychody były niższe o 6,5 proc. i wyniosły 37,6 mln zł - spadek przychodów segmentu to głównie rezultat niższych wpływów ze sprzedaży reklam internetowych odnotowanych przez pion Gazeta. pl i serwisy rekrutacyjne.

Zysk działalności radiowej Agory spadł do 2,1 mln zł, o 36,4 proc. rok do roku, co było efektem o 15 proc. niższych przychodów - spadek sprzedaży miał miejsce zarówno w przypadku czasu antenowego we własnych stacjach, jak i w usługach pośrednictwa w sprzedaży czasu antenowego w stacjach innych nadawców.

Wyniki działalności drukarskiej grupy były w pierwszym kwartale pod wpływem kosztów restrukturyzacji, w tym kosztów związanych ze zwolnieniem grupowym, które obciążyły wynik segmentu kwotą 4,9 mln zł. Strata EBITDA wyniosła 6,6 mln zł wobec 0,2 mln zł zysku przed rokiem. Przychody spadły o 9,2 proc. do 15,8 mln zł.

***

Od początku 2019 roku spółka raportuje wyniki według standardu MSSF 16 - dla zapewnienia porównywalności danych Agora podała w raporcie dane również z wyłączeniem nowego standardu.

Poniżej tabela z wynikami Agory i ich porównaniem do konsensusu PAP:

1Q2019 wyniki kons. różnica rdr** kdk**
Przychody 308,4 300,6 2,6% 10,9% -10,9%
EBITDA * 20,6 19,7 4,6% -43,4% -44,9%
EBIT 0,5 -3,3 - -96,2% -96,6%
zysk netto j.d. -5,0 -5,5 -9,6% - -
marża EBITDA 6,7% 6,6% 0,12 -6,41 -4,13
marża EBIT 0,2% -1,1% 1,26 -4,54 -4,07
marża netto -1,6% -1,9% 0,24 -4,56 -1,70

* - bez MSSF 16

** - wyniki 2018 roku według poprzedniego standardu rachunkowości

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »