Reklama

Wynik TVN ucierpiał przez koszt jego przejęcia

Zysk netto grupy TVN, przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniósł w pierwszym kwartale 79,5 mln zł i okazał się o 32 proc. niższy od konsensusu na poziomie 117,5 mln zł. Wynik obniżyły koszty wynikające z transakcji zmiany kontroli nad TVN, które wyniosły 48,1 mln zł. Przypomnijmy, że amerykański koncern medialny Scripps dokonał przejęcia TVN w marcu br.

Prognozy analityków wahały się w przedziale 95,9-125 mln zł zysku netto.

Reklama

Zysk EBITDA medialnej grupy w pierwszym kwartale wyniósł 59,3 mln zł i był o 39 proc. niższy od oczekiwań analityków. Marża EBITDA wyniosła spadła do poziomu 16,4 proc. w porównaniu do 27,3 proc. w analogicznym okresie 2014 roku.

TVN podał w raporcie, że w pierwszym kwartale dodatkowe koszty związane z transakcją zmiany kontroli nad spółką wyniosły 48,1 mln zł. 40,1 mln zł wyniosły koszty związane z planem motywacyjnym, a 7,9 mln zł stanowiły koszty doradztwa.

Grupa poinformowała ponadto w prezentacji dla inwestorów, że w przypadku zamknięcia transakcji zmiany kontroli zostaną poniesione dodatkowe koszty w wysokości 15-20 mln zł.

Po oczyszczeniu o wpływ zdarzeń jednorazowych skorygowana EBITDA grupy wyniosła 91,5 mln zł, rosnąc z 86,9 mln zł w pierwszym kwartale rok wcześniej. Rentowność skorygowanego zysku EBITDA grupy wzrosła do 25,2 proc. z 24,8 proc. rok wcześniej.

Przychody TVN w pierwszym kwartale wyniosły 362,9 mln zł, i były o mniej niż 1 proc. poniżej konsensusu, ale wzrosły o 3,6 proc. rok do roku.

Przychody reklamowe wzrosły rok do roku o 5,2 proc. do 258 mln zł. Jak podał TVN, wzrost ten wynikał z wyższych przychodów kanałów tematycznych oraz usług Premium TV. Wzrost został natomiast częściowo skompensowany niższymi przychodami reklamowymi głównego kanału. Przychody w 52 proc. wynikały z cennika opartego na punktach ratingowych, a w 48 proc. z cennika stałego.

Przychody ze sponsoringu spadły natomiast o 0,5 proc. do 34,5 mln zł, a przychody abonamentowe były niższe o 0,7 proc. i wyniosły 52,3 mln zł.

Zarząd TVN potwierdził w prezentacji wynikowej oczekiwaną całoroczną jednocyfrową dynamikę przychodów w przedziale od "średniej do wysokiej" oraz osiągnięcie skorygowanej EBITDA na poziomie ok. 590 mln zł.

Koszty finansowe grupy w pierwszym kwartale spadły rok do roku do 46,4 mln zł z 63,2 mln zł rok wcześniej, dzięki wykupieniu części obligacji senior notes. Grupa odnotowała ponadto dodatnie różnice kursowe w wysokości 91,3 mln zł wobec ujemnych różnic w wysokości 15,9 mln zł rok wcześniej. Były to głównie niezrealizowane różnice kursowe na obligacjach senior notes.

Wskaźnik zadłużenie netto do skumulowanego zysku EBITDA grupy na koniec marca osiągnął wartość 3,7.

Poniżej przedstawiamy porównanie wyników TVN za pierwszy kwartał z konsensusem oraz wynikami z poprzednich, porównywalnych okresów.

1Q2015 wyniki kons. różnica r/r q/q
Przychody 362,9 365,5 -0,7% 3,2% -24,6%
EBITDA 59,3 97,4 -39,1% -38,1% -67,1%
EBIT 41,7 80,5 -48,2% -47,0% -74,1%
Zysk netto 79,5 117,5 -32,3% 613,9% 55,9%
marża EBITDA 16,3% 26,6% -10,30 -10,89 -21,08
marża EBIT 11,5% 22,0% -10,54 -10,88 -21,98
marża netto 21,9% 32,1% -10,24 18,74 11,30

Całodobowa oglądalność głównego kanału TVN w komercyjnej grupie docelowej została utrzymana na poziomie 21,8 proc. Jak podała spółka w raporcie równocześnie jednak całodobowa oglądalność kanałów tematycznych w komercyjnej grupie docelowej wzrosła rok do roku do 9,1 proc., z 8,7 proc., głównie dzięki wynikom kanałów TTV, TVN Turbo i TVN Style.

Liczba abonentów platformy nC+ spadła w 2014 roku o 2,146 mln z 2,197 mln rok wcześniej. Miesięczne ARPU z usług abonamentowych wyniosło 68,3 mln zł (wzrost o 4 proc. rok do roku). Łączne przychody nC+ wyniosły 2,148 mln zł (spadek o 5 proc).

TVN podał w prezentacji wynikowej, że w pierwszym kwartale udział w zysku nC+ osiągnął 14,4 mln zł, na tle 7,5 mln zł rok wcześniej. Udział w zysku Onetu osiągnął natomiast 1,5 mln zł, w porównaniu do 1,4 mln zł w 2014 r.

Na koniec marca liczba abonentów nC+ wyniosła 2,12 mln, czyli spadła o 3 proc. rok do roku. Miesięczne przychody od abonenta wzrosły o 1 proc. i wyniosły 68,2 mln zł. Łączne przychody platformy spadły o 1 proc. do 525 mln zł, a EBITDA pozostała stabilna na poziomie ok. 105 mln zł.

OPINIA

- Przychody TVN w I kw. 2015 r. wzrosły o 3,6 proc. - do 363 mln zł; to zasługa głównie wzrostu przychodów z reklam oraz dobrych wyników oglądalności na początku sezonu wiosennego - poinformował na wtorkowej konferencji prasowej prezes TVN Markus Tellenbach.

Tellenbach zaznaczył, że w pierwszym kwartale jest powiązany również z wynikami operacyjnymi we wszystkich obszarach. Zwrócił też uwagę, że oferta programowa głównego kanału TVN zdominowała rynek oglądalności na początku sezonu.

- Ramówka głównego kanału pokonała konkurencję, znacznie przewyższając wyniki Polsatu i TVP1 - dodał Tellenbach. Zaznaczył, że oglądalność głównego kanału TVN na początku sezonu wiosennego była na poziomie 14,1 proc. w komercyjnej grupie docelowej oraz 16,3 proc. w grupie miejskiej.

Według deklaracji prezesa TVN, wzrosła również oglądalność kanałów tematycznych - z 8,7 proc. w ostatnim kwartale 2014 r. do 9,1 proc. w omawianym okresie. O 30 proc. wzrosły również przychody z usług premium, co - jak poinformowano - było efektem poprawy warunków cenowych i pozyskaniu czterech nowych kanałów zewnętrznych (TVS, Romance TV, power TV i Orange Sport). Dzięki temu TVN reprezentuje obecnie 44 kanały w obszarze sprzedaży reklamy.

Największy procentowy wzrost w pierwszym kwartale br. TVN osiągnął w usługach online. Liczba odtwarzanych przez internautów materiałów TVN wzrosła na wiosnę o 62 proc. Przychody z działalności w tym obszarze wzrosły o 19 proc.

Jak podał dyrektor finansowy TVN John Driscoll, poprawiła się również sytuacja zadłużenia stacji. Dług brutto w I kw. 2015 r. obniżył się według niego o 160 mln zł, głównie dzięki akcji skupu obligacji w roku ubiegłym, oraz mocniejszemu kursowi złotego względem euro.

W obniżeniu zadłużenia pomogło też gromadzenie gotówki, której zapasy wzrosły z 315 mln zł na koniec 2014 r. do 339 mln zł na początku wiosny 2015 r.

Dowiedz się więcej na temat: media | telewizja | TVN SA

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »