Wzrosty na rynku whisky w Polsce trwają; w tym roku królują dyskonty
Polski rynek whisky odnotowuje wysokie wzrosty kolejny rok z rzędu, zarówno w odniesieniu do liczby nabywców, jak i ilości kupowanej przez gospodarstwa domowe - wynika z analiz firmy badawczej GfK. W ciągu czterech lat wzrost wolumenowy wyniósł ok. 60 proc. W 2015 roku najważniejszym kanałem zakupowym stały się dyskonty.
W okresie od listopada 2014 do października 2015 roku 17,5 proc. polskich gospodarstw zakupiło przynajmniej raz produkt z kategorii whisky. Analizowana kategoria obejmuje zakupy whisky, które przeznaczone są jedynie do spożycia w domu.
Polskie gospodarstwa kupują whisky przeciętnie trzy razy w roku. Podczas pojedynczej wizyty w sklepie sięgają po około 0,8 litra tego alkoholu i wydają na niego średnio 55,30 zł. W ciągu roku 51 proc. kupujących tę kategorię powtarza przynajmniej jeszcze raz jej zakup.
W ujęciu wolumenowym kategoria wzrosła o ponad 60 proc. na przestrzeni ostatnich czterech lat i nie ma sygnałów, aby w najbliższym czasie trend miał się odwrócić.
Biorąc pod uwagę miejsce zakupu, najważniejszym kanałem, w którym gospodarstwa zaopatrują się w tę kategorię, są obecnie sklepy dyskontowe, podczas gdy jeszcze rok wcześniej (w okresie 12-miesięcznym, kończącym się w październiku 2014 r.) pozycję lidera w ujęciu wartościowym posiadały hipermarkety.
Obecnie 28 proc. wartości zakupów whisky odbywa się w kanale dyskontów i jest to najwyższy udział w dystrybucji na rynku. Hipermarkety odnotowują spadek znaczenia w zakupach kategorii i posiadają obecnie 27 proc. udziału. Supermarkety odpowiadają za 24 proc. dystrybucji kategorii i ich udział wzrósł rok do roku.
Najpopularniejsze marki whisky w Polsce to Johnnie Walker, Ballantines oraz Grants. Mocną pozycję utrzymuje także marka własna Biedronki - Golden Loch.
Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków whisky na świecie i jest to rynek wciąż jeszcze daleki od nasycenia.
Z raportu firmy konsultingowej KPMG "Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014" wynika, że w 2013 roku sprzedano 19 mln litrów whisk(e)y o wartości 1,8 mld zł wobec 16,5 mln litrów o wartości 1,5 mld zł w 2012 roku. Dla porównania w 2004 roku w Polsce sprzedano 3,2 miliona litrów whisky o wartości 0,3 mld zł.
KPMG podaje, że większość rynku - ok. 14,9 mln litrów - stanowią whisky szkockie typu blended, choć bardzo dynamicznie rozwija się także sprzedaż whiskey z USA (3 mln litrów) oraz z Irlandii (0,4 mln litrów).
Szacuje się, że w 2013 roku pełnoletni Polak wypił ok. 0,6 litra tego trunku, Słowak 0,3 litra, Czech 0,4 litra, Brytyjczyk 1,5 litra, zaś Francuz - 2,8 litra.
Więcej informacji na portalspozywczy.pl