Za brak paragonu kara. Skarbówka ostrzega, klient też może mieć kłopoty

Paragon to dowód, że przedsiębiorca przeprowadził transakcję zgodnie z prawem i odprowadził podatek. Nie zawsze jednak paragony są wydawane klientom. Skarbówka uczula Polaków na tym punkcie i ostrzega, że nie tylko sprzedawca może mieć problemy, jeśli paragon nie zostanie wydany.

  • Paragon fiskalny powinien zawsze zostać wydany po transakcji przez sprzedawcę.
  • Klient nie ma obowiązku przyjmować paragonu, ale skarbówka uczula na tym punkcie.
  • Sprzedawcy, którzy nie wydają paragonów, zapłacą karę, ale problemy mogą mieć i klienci.

Po transakcji nie musimy zabierać ze sobą brać paragonu, ale sprzedawca ma obowiązek go wydać. Jeśli klientowi nie zostanie po zakupie wydany paragon lub wydany zostanie papier nieprzypominający wydruku z kasy fiskalnej, lepiej złożyć donos. Skarbówka apeluje o uwagę i jednocześnie ostrzega - nie tylko przedsiębiorca może mieć kłopoty z powodu niewydanego paragonu.

Reklama

Paragon nie zostanie wydany lub skorzystają na tym, że go zostawiłeś

Nie brak sytuacji, gdy po transakcji nie zostaje wydany paragon. Oznacza to, że pieniądze nie zostały wprowadzone do kasy fiskalnej, ale również, że kwota na VAT i podatek dochodowy wylądowała w kieszeni nieuczciwego sprzedawcy. Tak właśnie powiększa się szara strefa, co jest ciosem w budżet państwa.

Inna sprawa, że wydany paragon lepiej wziąć, nawet gdybyśmy mieli go zaraz wyrzucić do śmietnika. Lepiej to zrobić, ponieważ mnożą się doniesienia medialne o cwanych kasjerach, którzy na podstawie wydanych dowodów zakupu doprowadzają do anulowania transakcji czy nabicia pustej faktury. W ten sposób okradają sklepy, w których sami pracują.

Jeśli przedsiębiorca nie wyda paragonu, może dostać kara finansową ponad 1000 zł. To jedynie standardowy wymiar kary, która może być o wiele dotkliwsza. Niewydanie paragonu może zostać uznane za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Wówczas kara sięga nawet 86 tys. zł.

Gdy dają paragon, lepiej weź. Skarbówka ostrzega - klient też może mieć problem

Skarbówka przypomina konsumentom, że choć nie ma obowiązku zabierania ze sobą paragonów, to lepiej zwracać na nie uwagę. Niewydanie paragonu przez sprzedawcę może nie wydawać się groźne przy zakupach, ale uderza też w kupujących. Paragon chroni bowiem prywatny interes każdego klienta, więc brak dowodu zakupu może powodować problemy.

Zwykle to paragon wykorzystywany jest przy zwrocie towaru, czy ubieganiu się o reklamację. Skarbówka wskazuje również, że to paragon jest ostatecznym potwierdzeniem tego, że transakcja została prawidłowo rozliczona, a klient nie zapłacił nic ponad to, co deklarowała cenówka na towarze.

Jeśli więc na przykład zapłacimy za wadliwy sprzęt, a paragon nie zostanie wydany, nie będzie podstawy do ubiegania się o zwrot kosztów. Brak dowodu zakupu to jakby do zakupu nigdy nie doszło. Swoich praw można dochodzić wówczas inaczej, ale paragon jest pierwszym z dowodów i najbardziej podstawowym.

Co powinno znaleźć się na paragonie?

Paragon fiskalny zawiera różne dane. Ministerstwo Finansów wskazuje, że na paragonie powinny znaleźć się takie informacje, jak:

  • imię i nazwisko lub nazwa podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,
  • NIP podatnika,
  • kolejny numer wydruku,
  • data, godzina i minuta sprzedaży,
  • oznaczenie "PARAGON FISKALNY",
  • nazwa towaru lub usługi, która pozwala na ich jednoznaczną identyfikację,
  • cena jednostkowa towaru lub usługi,
  • ilość i wartość sumaryczna sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku,
  • wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują,
  • wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym, po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów,
  • wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym,
  • łączna wysokość podatku,
  • łączna wartość sprzedaży brutto,
  • oznaczenie waluty sprzedaży, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto,
  • kolejny numer paragonu fiskalnego,
  • numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy,
  • centralnie umieszczone logo fiskalne oraz numer unikatowy.

PT

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Paragon | kara | sprzedawca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »