Żabka ma już 7 tysięcy sklepów. Za dwa lata będzie największą siecią handlową w Polsce
Sieć Żabka liczy już 7 tysięcy sklepów - dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl. Centrala największej sieci convenience w Polsce potwierdziła te informacje i zdradziła, że placówka handlowa o tym numerze uruchomiona została w czwartek w miejscowości Biecz (woj. małopolskie, zaledwie 4,6 tys. mieszkańców).
Plany ekspansji Żabki na cały rok 2021 zakładają około 1000 otwarć w ujęciu netto. To podobne tempo jak w ubiegłym roku. Nasze źródła wskazują, że w optymistycznym wariancie sieć może urosnąć nawet o 1200 placówek handlowych.
Pod względem liczby sklepów Żabka jest w tej chwili drugą co do wielkości siecią sklepów spożywczych w Polsce. Wyprzedza ją jedynie eurocashowa sieć Abc, która od kilku lat utrzymuje się na poziomie około 8700-8900 sklepów. To oznacza, że jeżeli Żabka podtrzyma tempo rozwoju, a Abc nie zacznie zwiększać szybko stanu posiadania (w czym pomóc ma ogłoszony niedawno remodeling sklepów), to za około dwa lata dojdzie do zmiany lidera na polskim rynku FMCG.
Żabka Polska sukcesywnie pnie się także w zestawieniu firm handlowych o największych przychodach. W 2019 r. przeskoczyła Carrefoura i po raz pierwszy wygenerowała przychody ze sprzedaży przekraczające 10 mld zł (dokładnie 10,1 mld zł). Deptała tym samym po piętach kolejnym podmiotom, takim jak Kaufland (10,6 mld zł), Auchan (11,05 mld zł), PSH Lewiatan (13,6 mld zł) i PPHU Specjał (13,01 mld zł).
Bardziej zauważalna różnica dzieliła Żabkę już tylko od Lidla (21,36 mld zł), Eurocashu (24,85 mld zł) i Jeronimo Martins Polska, czyli sieci Biedronka (55,73 mld zł). Wyniki Żabki - i większości pozostałych sieci - za rok 2020 nie są jeszcze znane, ale śmiało można założyć, że przychody sieci kontrolowanej przez CVC wzrosły.
Na 7000 sklepów Żabka przypada w tej chwili ponad 5600 franczyzobiorców i 25 tys. pracowników sieci.
Przypomnijmy, że sklep numer 6 tys. otwierany był w Warszawie. Tym razem sieć zdecydowała się na przebicie kolejnej symbolicznej bariery 7 tys. punktów handlowych nie w dużym mieście, lecz w niewielkiej miejscowości Biecz. Dla jednych to przypadek, dla innych - potwierdzenie ambicji rozwijania się w coraz to mniejszych lokalizacjach.
Żabka podkreśla, że coraz chętniej chce wchodzić do miejscowości liczących poniżej 50 tys. mieszkańców. W 2020 roku sieć otworzyła sklepy aż w 78 miastach, w których wcześniej nie było ani jednej Żabki. Są wśród nich m.in.: Gostycyn (woj. kujawsko-pomorskie), Parzęczew (woj. łódzkie), Stryszawa (woj. małopolskie), Latchorzew (woj. mazowieckie), Skorogoszcz (woj. opolskie), Przechlewo (woj. pomorskie) czy Cięcina (woj. śląskie).
Planuj zakupy i znajdź najnowsze promocje w sklepach z ding.pl
Sklep w Bieczu działa przy ul. Rynek 12. Całkowita powierzchnia placówki to 140 m kw., a powierzchnia sali sprzedaży wynosi 68 m kw. - Nadal zamierzamy rozwijać się w tym regionie, obecnie w woj. małopolskim ponad 430 przedsiębiorców prowadzi sklep Żabka - mówi Adam Manikowski, wiceprezes i dyrektor zarządzający spółki Żabka Polska.
Prezes Żabki Tomasz Suchański w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl z 2019 r. wskazywał, że sieć szacuje swój potencjał rozwoju w Polsce na 10 000 - 10 500 sklepów convenience. Od tamtej pory otrzymaliśmy sygnały, że liczba ta uległa już podwyższeniu, choć Żabka oficjalnie nie chce się wypowiedzieć na ten temat.
Paweł Jachowski