Zadbaj, żeby biuro podróży nie popsuło ci urlopu
Prawie 1/3 Polaków zdecydowała się w 2011 roku powierzyć organizację swojego urlopu biurom podróży. Tymczasem w maju 2012 roku łączne zadłużenie podmiotów turystycznych w Krajowym Rejestrze Długów wyniosło 6,2 mln zł. Żeby "wakacje w raju" nieoczekiwanie nie zmieniły się we wczasy "pod chmurką", lepiej sprawdź dokładnie, komu płacisz za wycieczkę.
W maju tego roku aż 439 polskich biur podróży znalazło się na liście firm niewypłacalnych. Jak sprawdzić, czy kolejnym nie będzie właśnie to, któremu zleciliśmy organizację naszych wakacji? Poświęćmy chwilę czasu na zweryfikowanie podmiotów, którym zamierzamy powierzyć nasze pieniądze. Bądźmy uważni, dokładnie czytajmy umowy i opinie na forach, przywiązujmy wagę do rekomendacji i certyfikatów, a nasze wakacje przebiegną bez zakłóceń.
- Na początku sprawdź biuro turystyczne w specjalnym rejestrze prowadzonym przez Ministerstwo Gospodarki. Na stronie www.turystyka.gov.pl znajdziemy Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Wpis firmy w ewidencji jest potwierdzeniem jej legalnej działalności. Jednak jest to tylko pierwszy krok.
- Koniecznie sprawdź ważność polisy ubezpieczeniowej firmy. Taka polisa wydawana jest na 12 miesięcy - co nie oznacza roku kalendarzowego. Dokładny termin upływu gwarancji ubezpieczeniowej znajdziemy na stronie www.turystyka.gov.pl. To bardzo ważne, ponieważ w razie jakichkolwiek problemów firma ubezpieczeniowa pomoże ci wrócić do kraju.
- Zwróć uwagę na renomę firmy i na opinie o niej. Skorzystaj z porad przyjaciół, rodziny. Wiele informacji i odpowiedzi na nurtujące nas pytania znajdziemy na forach internetowych poświęconych m.in.: turystyce. Warto sprawdzić informacje na stronach konkretnych hoteli polecanych przez operatora: jak wyglądają pokoje, a jak standard łazienek czy hotelowa obsługa. Warto przejrzeć fora i strony na temat konkretnych krajów czy regionów, aby poznać warunki tam panujące i nie być zaskoczonym jakością wyżywienia. Pamiętajmy jednak, że powtarzająca się liczba negatywnych wpisów o biurze podróży powinna już zwrócić naszą uwagę.
- Sprawdź, czy twój touroperator posiada aktualny Certyfikat Rzetelnej Firmy. Taki certyfikat daje gwarancję wiarygodności firmy, potwierdza brak jej zadłużenia oraz opłacenie podatków i działanie według kodeksu etyki biznesowej. Aktualność certyfikatu zawsze można sprawdzić klikając w baner na stronie biura podróży. Aktualny certyfikat oznacza, że Rzetelna Firma na bieżąco weryfikuje wszystkie informacje pojawiające się na temat przedsiębiorcy w prasie i w sieci. Każda negatywna opinia najpierw jest wyjaśniana bezpośrednio u przedsiębiorcy, a w momencie potwierdzenia tej informacji, firma traci możliwość posługiwania się certyfikatem, staje się on nieaktywny.
- Jeśli cena wycieczki jest bardzo atrakcyjna, zwróć uwagę, co dokładnie obejmuje. Czy jest w niej zawarty przejazd, opłaty lotniskowe, nocleg, wyżywienie (w jakim zakresie), bilety wstępu. Coraz częściej można spotkać się z wycieczkami bez wliczonych cen wyżywienia czy opłat dodatkowych związanych z przelotem i bagażem - biura pozostawiają klientom wybór w tych kwestiach. Należy zatem wcześniej upewnić się, jakie są konkretne warunki cenowe wyjazdu, by nie dać się oszukać i uniknąć niespodzianek, że czegoś nie doczytaliśmy.
- Kiedy już wybierzemy biuro podróży i konkretną wycieczkę, zatrzymajmy się na chwilę przy umowie. Przeczytajmy ją dokładnie, bo jest ona podstawą do ewentualnych roszczeń w przypadku wyjazdu niespełniającego oczekiwań. Każda umowa oprócz nazwy organizatora powinna zawierać cenę (z wyszczególnieniem co w sobie zawiera), termin, miejsce pobytu lub trasę zwiedzania, rodzaj transportu, ubezpieczenia oraz procedurę reklamacji. Sprawdźmy również, kto jest wyznaczoną osobą kontaktową na miejscu, z którą będziemy mogli wyjaśniać wszelkie możliwości.
- Organizator wyjazdu turystycznego ma obowiązek ubezpieczenia uczestników od następstw nieszczęśliwych wypadków (NW) oraz kosztów leczenia (KL) - taki zapis powinien widnieć w umowie. Jednak jest to ubezpieczenie podstawowe, dlatego warto wykupić sobie dodatkowe ubezpieczenie dopasowane do swoich potrzeb. Warto też zastanowić się nad dodatkowym ubezpieczeniem na wypadek rezygnacji z wyjazdu - bardzo często z przyczyn niezależnych od nas nie możemy skorzystać z opłaconej wycieczki. Takie ubezpieczenie zagwarantuje nam zwrot kosztów.
Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy
Opr. MD
Teraz wiadomości gospodarcze przeczytasz jeszcze szybciej. Dołącz do Biznes INTERIA.PL na Facebooku