Zakaz rejestracji aut spalinowych wejdzie w życie. Jest ostateczna decyzja UE
Zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 roku wejdzie w życie. Tak zdecydowali dziś przedstawiciele Rady Unii Europejskiej. Polska była przeciwko przyjęciu tego rozwiązania.
Rada Unii Europejskiej przyjęła dziś rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Nowe przepisy mają na celu ograniczenie emisji z transportu.
Najważniejszym efektem przyjęcia nowych przepisów będzie zakaz rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku na tradycyjne paliwa. Będzie można rejestrować auta z silnikami spalinowymi, ale jedynie takie wykorzystujące wyłącznie paliwa neutralne pod względem emisji CO2, o co zabiegały Niemcy.
Głosowanie, które odbyło się 28 marca w Radzie Unii Europejskiej to ostateczny etap. Teraz rozporządzenie zostanie opublikowane i wejdzie w życie - podała Rada w komunikacie.
Polska minister środowiska i klimatu Anna Moskwa jeszcze wczoraj zapowiadała, że Polska będzie starała się zablokować nową regulację.
- Jesteśmy przekonani, że ten 2035 r. jest za wczesny, przedwczesny i nie oparty na rzetelnych analizach. Tak jak na wcześniejszych etapach byliśmy przeciwko, tak na kolejnych etapach prac będziemy wspólnie z innymi państwami ten dokument blokować. Poza nami spora część państw (...) południowego bloku naszych sąsiadów również uważa, że jest to za ambitna data i za wcześnie na takie dyskusje i deklaracje - mówił Moskwa.
Swój sprzeciw zgłaszały niedawno także Niemcy, jednak udało im się osiągnąć porozumienie z Komisją Europejską. Niemcom chodziło o możliwość użycia w autach spalinowych tzw. e-paliw, czyli sztucznie wytworzonych paliw, których użycie nie wiąże się z emisjami.
W efekcie porozumienia między KE a Niemcami w tekście rozporządzenia złagodzono przepis o zakazie stosowania silników spalinowych po 2035 roku. Niemiecki minister transportu Volker Wissing wyjaśnił, że pojazdy wyposażone w silnik spalinowy będą mogły być rejestrowane po 2035 r., jeśli będą wykorzystywać wyłącznie paliwa neutralne pod względem emisji CO2.
Na wtorkowym głosowaniu w Radzie Polska przedstawiono oświadczenie Polski. "Polska stanowczo negatywnie odnosi się wobec przyjęcia przedmiotowego aktu legislacyjnego (...). Tendencje mające na celu obniżenie poziomu emisji spalin z pojazdów powinny uwzględniać możliwości rynku, zarówno od strony względów technologicznych producentów pojazdów lub ich wyposażenia, jak również strony ekonomicznej uwzględniającej możliwości finansowe obywateli kraju" - podano w specjalnym oświadczeniu.
Mimo sprzeciwu Polski, rozwiązanie udało się przegłosować. W dzisiejszym głosowaniu Polska jako jedyna była przeciwko rozporządzeniu. Bułgaria, Rumunia i Włochy wstrzymały się od głosu. Tym samym UE do 2035 roku będzie musiała wprowadzić zakaz sprzedaży i rejestracji nowych aut spalinowych.
Unijny zakaz oznacza zakaz rejestracji aut spalinowych wykorzystujących tradycyjne paliwa. Auta z silnikiem spalinowym będą mogły być rejestrowane, o ile będą wykorzystywały paliwa neutralne pod względem emisji, czyli tzw. paliwa syntetyczne. Ich produkcja jest możliwa już obecnie, jednak na razie, ze względu na brak produkcji przemysłowej, takie paliwa są dużo droższe od standardowych.
Zmiany, które planuje UE w związku z przegłosowanym zakazem, mają się zakończyć w 2035 roku. Jednak pierwsze restrykcje mają się zacząć już wcześniej.
W latach 2030-2034 ma nastąpić redukcja emisji CO2 z nowych aut spalinowych o 55 proc. (o 50 proc. w przypadku nowych aut dostawczych). Punktem odniesienia będzie poziom emisji z 2021 roku.
Do tego od 2025 do 2029 roku będzie obowiązywał mechanizm zachęt dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych (ZLEV). W ramach tego mechanizmu, jeśli producent spełni określone kryteria sprzedaży pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych może zostać nagrodzony mniej rygorystycznymi celami w zakresie emisji CO2 na następne lata.
Rozporządzenie zakłada też, że w 2026 roku Komisja Europejska dokona przeglądu dotychczasowego stanu wykonania celu. W przeglądzie uwzględniony zostanie rozwój technologiczny, w tym w odniesieniu do technologii hybrydowych typu plug-in.