Reklama

Zakupy spożywcze coraz droższe. O ile więcej Polacy wydają na jedzenie?

Eksperci z aplikacji zakupowej PanParagon sprawdzili średnią wartość paragonów z kwietnia 2021 i 2022 roku. Pod lupę ekspertów trafiła również średnia liczba produktów spożywczych, które wylądowały w naszych koszykach zakupowych. Wiadomoscihandlowe.pl podają, jakie jakie wnioski płyną z tej analizy.

Najnowsze wieści dotyczące inflacji w Polsce nie napawają optymizmem. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w kwietniu tego roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły aż o 12,3 proc. w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2021 roku. Polakom przyszło się zmierzyć z najwyższą inflacją od 24 lat. Czy aktualna sytuacja ekonomiczna skłoniła nas do konkretnych działań w zakresie oszczędzania?

Polacy idą w kierunku oszczędzania?

- PanParagon to aplikacja do przechowywania paragonów, z której aktywnie korzysta kilkaset tysięcy osób miesięcznie. Na podstawie zanonimizowanych danych zgromadzonych w naszym systemie podjęliśmy się analizy uśredniającej wartość paragonów spożywczych z kwietnia 2021 oraz 2022 roku. Sprawdziliśmy także liczbę pozycji znajdujących się na liście tychże dowodów zakupu. W ten sposób zweryfikowaliśmy zmiany w wysokości wydatków przeznaczonych na jedzenie oraz dowiedzieliśmy się, czy Polacy idą w kierunku oszczędzania na zakupach spożywczych - wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.

Reklama

Jak wynika z badania, średnia wartość paragonu za artykuły spożywcze wzrosła z 41,28 zł w 2021 roku do 46,41 zł w 2022 roku. To średnio 5,13 zł różnicy w skali zaledwie 12 miesięcy. W przeliczeniu za jeden produkt spożywczy w zeszłym roku zapłaciliśmy 5,16 zł, teraz cena jednostkowa wynosi już 6,63 zł. Co ciekawe, wzrost cen przyczynił się do zmian w decyzjach zakupowych Polaków.

Kupujemy mniej

- Średnio osiem pozycji na jednym paragonie widniało na rachunkach za zakupy spożywcze w kwietniu 2021 roku. Rok później w tym samym miesiącu liczba produktów z tej kategorii zmniejszyła się do siedmiu sztuk. Oznacza to, że w obliczu powszechnych podwyżek cen Polacy kupują mniej. Niestety pomimo starań w kierunku oszczędzania, nadal wydajemy więcej niż w roku poprzednim - wyjaśnia Antonina Grzelak, z aplikacji PanParagon.  

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!

O tym, że Polacy szukają oszczędności świadczą również statystyki wyświetleń gazetek promocyjnych w aplikacji PanParagon. W marcu tego roku klikalność tego obszaru aplikacji zwiększyła się 19 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. W kwietniu nadal utrzymywała się tendencja wzrostowa, tym razem o 2 proc. w porównaniu do marca tego roku.

Do zakupów z rozsądkiem

Jak widać Polacy zaczęli podchodzić do zakupów z większym, oszczędnościowym rozsądkiem. Niestety szalejąca inflacja nie daje za wygraną i wartość paragonów jest nadal wyższa niż w roku poprzednim.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »