Zapowiada się wojna o ósmy multipleks
W sierpniu ruszy konkurs na ósmy multipleks. Zdaniem analityków SMG, łakomym kąskiem dla nadawców telewizyjnych będzie miejsce.
Według agencji mediowej Starcom Mediavest Group wartość rynku reklamy telewizyjnej w Polsce wzrosła w drugim kwartale o 3 proc. W całym półroczu wzrost wyniósł 3,3 proc., a suma wydatków netto na reklamę tv sięgnęła 1,98 mld zł.
Tym samym według danych SMG drugi kwartał przyniósł spadek dynamiki rynku reklamy telewizyjnej - w pierwszym kwartale wzrost wynosił bowiem 3,7 proc.
Zdaniem Starcom w okresie od kwietnia do czerwca stacje telewizyjne zarobiły blisko 32,5 mln złotych więcej niż w drugim kwartale 2014 roku. Liczba ta zawiera przychody ze spotów, sponsoringu i lokowania produktu, oraz ogłoszeń płatnych.
Według SMG przychody stacji ze sprzedaży spotów wzrosły w drugim kwartale o 3,9 proc. W całym pierwszym półroczu przychody z emisji spotów rosły w tempie 4,1 proc. do 1,789 mld zł.
"Wzrost ten w różnym stopniu odczuwają poszczególne kategorie stacji telewizyjnych. W okresie od kwietnia do czerwca 2015 cztery stacje: TVP1, TVP2, TVN i Polsat straciły łącznie 2 proc. przychodów ze sprzedaży (2,8 proc. w całym pierwszym półroczu)" - napisano w raporcie.
Przychody ze sponsoringu i lokowania produktów pozostały w pierwszym półroczu prawie płaskie rok do roku i wyniosły 184,99 mln zł. Przychody z ogłoszeń spadły o 44 proc. do 9 mln zł.
W skali całości wydatków na reklamę tv największy wzrost miał miejsce w nakładach branży farmaceutycznej (12 proc.) oraz spożywczej (5 proc.).
W ocenie analityków SMG, łakomym kąskiem dla nadawców telewizyjnych będą miejsca na nowym, ósmym multipleksie. Konkurs na te miejsca ma zostać ogłoszony w sierpniu.
"Jest o co walczyć. W drugim kwartale 2015 roku przychody reklamowe stacji emitowanych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej wzrosły o 26,1 proc. (nie licząc TVP1, TVP2, TVN i Polsatu). Udział tych kanałów w rynku reklamy TV w analizowanym okresie zbliżył się do 20 proc. wobec 16 proc. między kwietniem, a czerwcem 2014 roku" - uważa, cytowana w komunikacie, Anna Lembas, analityk mediów w Starcom.