Reklama

Deweloperzy koncentrują się na dolnej półce cenowej

Coraz więcej ośrodków badawczych monitorujących rynek deweloperski wskazuje na zwiększony ruch na tym rynku przejawiający się rosnącą sprzedażą mieszkań.

Kluczem do tego sukcesu, oczywiście nie jedynym, okazuje się być koncentracja deweloperów na dolnej półce cenowej.

Reklama

Dane Działu Badań i Analiz firmy Emmerson Realty zagregowanych dla pięciu miast: Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Poznania oraz Gdańska wskazują, że ceny ofertowe mieszkań deweloperskich wprowadzonych do oferty w bieżącym roku są niższe niż w przypadku pozostałych mieszkań. Potwierdzeniem tej tezy niech będzie porównanie struktur cenowych obu tych grup.

Całą ofertę deweloperów, abstrahując od lokalizacji czy powierzchni, podzielono na cztery przedziały cenowe. Pierwszy z nich zawierający wszystkie ceny poniżej 6 tys. zł/mkw. był jedynym, w którym wyższy odsetek znalazł się po stronie mieszkań wprowadzonych do oferty w bieżącym roku. Aż 44 proc. z nich (czyli prawie co drugie mieszkanie), które pojawiło się na rynku w ostatnich miesiącach zaoferowano w cenie poniżej 6 tys. zł/mkw. W przypadku pozostałej części oferty udział tego przedziału w całkowitej strukturze cenowej sięga aktualnie 33 proc. W każdym kolejnym przedziale reprezentującym coraz wyższe ceny udziały odnotowane w przypadku "tegorocznych" mieszkań były niższe niż dla pozostałej oferty.

Taka sytuacja jest wynikiem strategii deweloperów, którzy w większym stopniu, oczywiście z nielicznymi wyjątkami, wciąż koncentrują się na budowie możliwie najtańszych mieszkań, które najłatwiej sprzedać. Przedstawiciele branży mają świadomość, że inwestycja składająca się z lokali o ponadprzeciętnych cenach to podwyższone ryzyko i duże prawdopodobieństwo wydłużonego czasu poszukiwania nabywców.

Niższe ceny mieszkań wprowadzonych do oferty w bieżącym roku to po części efekt spadku kosztów realizacji inwestycji deweloperskich, w tym cen zakupu gruntu oraz wykonawstwa. To również konsekwencja koncentracji na tanich lokalizacjach oraz masowym produkcie, którym jest budownictwo popularne w standardzie deweloperskim.

Dowiedz się więcej na temat: rynek deweloperski | tym | deweloper | mieszkanie | nieruchomości

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »