Elektryczne SUV-y mają uratować wielkiego chińskiego dewelopera
Masowa produkcja elektrycznego SUV-a Hengchi 5 ma pomóc zrestrukturyzować długi i uratować przed problemami finansowymi chińską Grupę Evergrande. Należący do niej Evergrande Property Services - do niedawna największy deweloper kraju - ma 300 mld dolarów długu, w tym prawie 20 mld to niespłacone odsetki od zagranicznych obligacji. W rachunkach firmy znaleziono też dziurę o wartości 2 mld dolarów.
Evergrande Property Services, niegdyś najlepiej sprzedający się chiński deweloper, w grudniu 2021 roku nie spłacił odsetek za zagraniczne obligacje o wartości 22,7 miliarda dolarów. Teraz ma trudności ze spłatą dostawców, wierzycieli oraz z ukończeniem projektów i domów. Aby ratować dewelopera i wesprzeć Grupę Evergrande, pod koniec roku rząd powołał komitet ds. zarządzania ryzykiem firmy. Kłopotów jednak przybywa. Podczas kontroli, która ma się zakończyć za tydzień, wykryto dziurę w rachunkach dewelopera wynoszącą 2 miliardy dolarów. Po tej informacji, banki poinformowały, że wszczynają postępowanie aby zająć pieniądze zdeponowane na ich kontach przez Evergrande Property Services.
Dziura została wykryta podczas prac nad rocznym raportem giganta nieruchomości, do niedawna postrzeganego jako jeden z najlepiej zarządzanych oddziałów imperium Xu Jiayina - prezesa Grupy Evergrande. Publikację raportu wstrzymano a informacja o dziurze wprawiła w osłupienie nie tylko inwestorów ale też analityków. “Zarząd Evergrande powinien być świadomy tego, dokąd trafiły te pieniądze, powinien stworzyć komisję dochodzeniową, aby się dowiedzieć" - podpowiadał niedawno Bloomberg.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
O swoje inwestycje drżą wierzyciele chińskiego dewelopera, a kancelarie prawne broniące ich interesów narzekają na brak informacji i złą komunikację z koncernem. Ostrzegają, że przejęcie gotówki przez lokalne banki będzie miało daleko idące konsekwencje, podważy bowiem zaufanie do inwestowania w chińskie obligacje.
Sposobem na zaradzenie sytuacji jest przyspieszenie produkcji Hengchi 5 - pierwszego modelu Evergrande NEV, firmy koncernu Evergrande Group produkującej elektryczne samochody. Xu Jiayin, prezes Grupy zapowiedział, że masową produkcję pojazdów musi być osiągnięta do 22 czerwca. - Jest to niezbędne, aby położyć solidne podstawy dla zdrowego i zrównoważonego rozwoju biznesu samochodowego Evergrande - wyjaśnił Xu Jiayin.
Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!
Evergrande NEV wprowadziło markę Hengchi w sierpniu 2019 r. i ogłosiło zakończenie prac nad dziewięcioma z 14 zaprojektowanych przez siebie modelami. Zostały one dopuszczone do sprzedaży w tym roku i znalazły się już w katalogu wydanym przez chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych. Włączenie do katalogu to ostatni etap procesu regulacyjnego, przed rozpoczęciem sprzedaży w Chinach.
Evergrande NEV posiada zakłady produkujące samochody w Kantonie, Szanghaju i Tianjin. Zgodnie z planem, Hengchi 5 trafi do sprzedaży jako SUV klasy A w cenie poniżej 200 tysięcy yuanów (RMB), czyli około 31,5 tysięcy dolarów. Pierwszy pojazd zszedł z taśmy w zakładach w Tianjin w styczniu, a przedsprzedaż aut ma się rozpocząć w drugim kwartale. - Evergrande NEV mobilizuje wszystkie swoje zasoby, aby zapewnić masową produkcję modelu Hengchi 5 i przygotować się do jego sprzedaży - uspokajał wierzycieli Liang Senlin, dyrektor wykonawczy Evergrande Group. Poinformował też, że Grupa poszukuje strategicznych inwestorów.
Problemy Evergrande Property Services rzucają cień na innych chińskich firm z tej samej branży. Agencja S&P obniżyła rating Sunac, trzeciemu co do wielkości deweloperowi w Chinach. Decyzję uzasadniła obawami, że firma może nie być w stanie spłacić w tym roku 4 miliardów dolarów odsetek od zakupionych przez inwestorów obligacji.
Ewa Wysocka