Garaż potrzebny od zaraz
W największych miastach pojedyncze miejsce postojowe to koszt około 20-50 tys. zł, ale w inwestycjach realizowanych w centrach ceny są zdecydowanie wyższe. W dużych inwestycjach deweloperzy oferują często miejsca rodzinne, gdzie dwa samochody stoją jeden za drugim. Koszt takiego miejsca jest o ok. 10 - 15 tys. wyższy niż miejsca pojedynczego.
Nikt chyba nie ma wątpliwości, że samochodów będzie przybywać. Większa ilość pojazdów na drogach to nie tylko korki, ale również problem z parkowaniem. Problem ten nie dotyczy już tylko zatłoczonych centrów miast, ale coraz częściej także dużych osiedli mieszkalnych, zarówno nowo powstałych, jak i tych starszych.
W latach 60. czy 70. ubiegłego wieku planiści odpowiedzialni za projektowanie osiedli nie mogli przewidzieć tak gwałtownego rozwoju komunikacji samochodowej. Projektując osiedla, architekci dbali o komfort życia przyszłych mieszkańców - o tereny zielone i rekreacyjne, place zabaw i boiska.
Parkingi nie stanowiły wówczas niezbędnej do życia przestrzeni, powstawały tam, gdzie zostało trochę miejsca. Wraz z gwałtownym wzrostem liczby samochodów, pojawiła się potrzeba zwiększenia liczby miejsc parkingowych. Na osiedlowe parkingi zaczęto adaptować skwery przed blokami, część terenów zielonych, a tam gdzie było to możliwe wybudowano piętrowe garaże.
Wydawać by się mogło, że w lepszej sytuacji są mieszkańcy nowych bloków. Zaprojektowane i wybudowane w okresie dynamicznego rozwoju motoryzacji osiedla powinny uwzględniać parkingowe potrzeby mieszkańców. Niestety, często jest zupełnie odwrotnie.
Wysokie ceny gruntów budowlanych powodują, że deweloperzy projektują jak najwięcej budynków oraz mieszkań. Brak odpowiedniej ilości miejsc postojowych przed budynkiem rekompensowany jest garażem podziemnym. Koszt budowy kondygnacji podziemnej jest jednak dość wysoki, przez co ceny miejsc postojowych również do najniższych nie należą. Dla wielu osób stanowi ona barierę decydującą o zakupie.
W największych miastach pojedyncze miejsce postojowe to koszt około 20-50 tys. zł, ale w inwestycjach realizowanych w centrach ceny są zdecydowanie wyższe. W dużych inwestycjach deweloperzy oferują często miejsca rodzinne, gdzie dwa samochody stoją jeden za drugim. Koszt takiego miejsca jest o ok. 10 - 15 tys. wyższy niż miejsca pojedynczego.
Problem braku miejsca postojowego dotyczy także osób wynajmujących mieszkanie. Widoczny jest on zwłaszcza na nowych zamkniętych osiedlach, gdzie możliwość pozostawienia samochodu przed budynkiem jest ograniczona.
Rozwiązaniem dla osób, które nie posiadają miejsca postojowego, a mają już dość poszukiwań wolnego miejsca pod blokiem, może być wynajem. Agata Polińska z serwisu Otodom.pl. podkreśla, że ofert wynajmu garażu jest niewiele. Znikoma osób kupuje garaż w celach inwestycjach, w wielu inwestycjach jest to również niemożliwe. Warto również zwrócić uwagę, na fakt, że wynajem miejsca postojowego to wydatek rzędu kilkuset zł miesięcznie. W zależności od miasta miesięczne czynsze wynajmu są różne.
Zakres stawek za wynajem garażu w wybranych miastach Miasto Wysokość czynszu (w zł/m-c) Warszawa 160-500 Kraków 200-300 Wrocław 150-490 Poznań 100-250 Gdańsk 150-320 Katowice 200-250 Opracowanie: Dział Badań i Analiz Grupy Emmerson S.A na podstawie ogłoszeń zamieszczonych w serwisie Otodom.pl
Najwyższe czynsze za miejsca postojowe są w Warszawie, gdzie miesięczna stawka dochodzi nawet do 500 zł/m-c. Warto jednak zwrócić uwagę, że w stolicy można także znaleźć zdecydowanie tańszy garaż. Podobnie czynsze kształtują się we Wrocławiu, gdzie oferta wynajmu miejsc postojowych jest najwyższa wśród porównywanych miast. Dużo tańszy jest Kraków, a najtaniej garaż można wynająć w Poznaniu.
Garaże do wynajęcia znajdują się głównie w nowych inwestycjach. Wynajmujący to najczęściej osoby, które kupiły mieszkanie wraz garażem w celach inwestycyjnych pod wynajem, a najemca był zainteresowany wynajem samego mieszkania, lub osoby, które kupiły dwa miejsca i w danej chwili jedno jest niepotrzebne.
Jak podkreśla Agata Polińska, w niektórych inwestycjach zakup miejsca postojowego jest obligatoryjny lub jest ono już wliczone w cenę zakupu mieszkania. Miejsca postojowe są również przedmiotem wielu promocji, które mają przyciągnąć klientów. W takich przypadkach garaż można kupić nawet o 50% taniej.
Pomimo tego część klientów nie decyduje się na zagwarantowanie miejsca dla swojego samochodu, licząc na możliwość zaparkowania w pobliżu budynku. Przed pochopną rezygnacją z zakupu miejsca postojowego warto się jednak poważnie zastanowić, czy oszczędność tych kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy przy zakupie mieszkania w przyszłości nie okaże się błędem.
Aleksandra Kubicka, serwis Otodom.pl
Jarosław Mikołaj Skoczeń, Grupa Emmerson S.A.