Miesztalski: Ewentualna rozbudowa lotniska w Modlinie, obsługującego10 mln osób, to koszt ok. 360 mln zł
- Gdybyśmy chcieli rozbudować lotnisko w Modlinie, obsługujące 10 mln pasażerów rocznie, a więc trzy razy więcej niż lotnisko w Radomiu, to wydatki na ten cel wyniosłyby maksymalnie ok. 357 mln - 360 mln zł - powiedział przewodniczący rady nadzorczej lotniska w Modlinie Marek Miesztalski.
- Nie jest prawdą, że rozbudowa Modlina miałaby kosztować więcej niż lotnisko budowane od zera w Radomiu, które osiągnie 3 mln pasażerów, które to dzisiaj Modlin już osiągnął - powiedział w komentarzu Miesztalski, odnosząc się do środowych analiz firmy Arup.
W środę na konferencji prasowej przedstawiono "Analizy strategiczne zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK" firmy Arup, która przygotowała je na zlecenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL). Arup w części analizy dotyczącej lotniska komplementarnego dla Lotniska Chopina, do czasu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego, pod uwagę wzięło m.in. parametry lotniska w Radomiu oraz w Modlinie. Analizowano zarówno infrastrukturę lotniskową, jak drogi startowe, kołowania, miejsca postojowe dla samolotów, a także przepustowość terminali pasażerskich, możliwości dojazdu dla pasażerów oraz kwoty potrzebne na nakłady inwestycyjne w rozbudowę portów, czy też strukturę właścicielską.
Arup zarekomendowało realizację inwestycji w Radomiu, a PPL się z tym zgodziło. "Inwestycja w Modlin jest inwestycją znacznie trudniejszą, droższą i dłuższą niż inwestycja w Radom" - mówił podczas konferencji prasowej prezes PPL Mariusz Szpikowski, który zarządza Lotniskiem Chopina. Dodał, że pierwsze loty z portu w Radomiu mogłyby się odbyć jesienią 2019 r.
- Dzisiaj, gdybyśmy chcieli rozbudować Modlin do skali 10 mln pasażerów, a więc trzy razy więcej, niż Radom, to wydatki będą maksymalnie ok. 357 mln - 360 mln zł. Łącznie z budową nowej drogi startowej, obok obecnie istniejącej - powiedział Miesztalski.
Według Arup, w pierwszej fazie rozbudowa Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, mogącego obsłużyć 8-10 mln pasażerów rocznie, kosztowałaby 1 mld 45 mln zł, droga startowa zostałaby wydłużona do 2 800 m (z obecnych 2 500 m), na przeniesienie ruchu z Lotniska Chopina potrzeba by 45 miesięcy. Druga faza rozbudowy zakładałaby zwiększenie przepustowości lotniska do 13-15 mln pasażerów rocznie. Nakłady inwestycyjne wyniosłyby 202 mln zł.
W przypadku lotniska w Radomiu - jak wykazała analiza Arup - w pierwszej fazie rozbudowy w ciągu 20 miesięcy można zwiększyć jego przepustowość do 3 mln pasażerów rocznie, budując 2 500 metrów drogi startowej. Koszt inwestycji to 425 mln zł. W drugim etapie lotnisko mogłoby się rozbudowywać, nie pogarszając w tym czasie parametrów - do poziomu obsługującego 7-9 mln pasażerów rocznie, za kwotę 467 mln zł. Droga startowa uzyskałaby wtedy 2 800 m.
- Trudno mi też zrozumieć, w jaki sposób radomskie lotnisko oddalone o 100 km od Warszawy ma być lepiej skomunikowane ze stolicą niż port w Modlinie, oddalony od stolicy zaledwie o 35 kilometrów. Przypomnę, że trwają prace nad budową bocznicy kolejowej, dzięki której pasażerowie dojadą pod sam terminal - wskazał Miesztalski.
Jak dodał, "wszyscy eksperci zwracają również uwagę na położenie radomskiego lotniska". "Ma ono ten sam problem, z którym dziś boryka się Lotnisko Chopina. Radomskie lotnisko położone jest blisko osiedli mieszkaniowych i mówienie, że nie będzie ono uciążliwe dla mieszkańców Radomia, jest nieporozumieniem" - powiedział. Jego zdaniem lokalizacja lotniska w Modlinie "nie tylko nie jest uciążliwa dla okolicznych miejscowości, ale przede wszystkim pozwala na jego rozbudowę".
Prezes Szpikowski tłumaczył w środę, że wybór lotniska komplementarnego jest związany z tym, że Lotnisko Chopina wyczerpuje swoją przepustowość. Dlatego warszawski port chce się rozbudowywać i profilować jako lotnisko tranzytowe, a ruch ten zostanie przeniesiony na CPK. Docelowo PPL będzie poszukiwało portu komplementarnego dla ruchu czarterowego i niskokosztowego. Zgodnie z zapowiedziami, pierwszy samolot ma odlecieć z CPK w połowie 2027 roku, a Lotnisko Chopina ma być wówczas zamknięte.
Na lotnisku w Modlinie operuje irlandzki Ryanair. Z informacji zawartych na stronie lotniska wynika, że od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. w porcie obsłużono 2 932 639 pasażerów.
Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).