Nowe prawo wodne - nowe wymogi. W jakich okolicznościach muszę uzyskać zgodę wodnoprawną?
Zgodnie z obowiązującymi od stycznia bieżącego roku przepisami przeprowadzenie niektórych zamierzeń budowlanych wymaga uzyskania określonej zgody wodnoprawnej. Nie czekaj - sprawdź, czy zaplanowaną przez ciebie inwestycję także obejmują nowe regulacje.
1 stycznia 2018 roku weszło w życie nowe Prawo wodne. Znowelizowane przepisy wprowadziły wiele istotnych zmian - m.in. uregulowały zakres oraz formę uzyskiwania przez inwestorów zgody wodnoprawnej. Na chwilę obecną to od uzyskania tej decyzji administracyjnej uzależniona jest realizacja pewnych zamierzeń budowlanych, czy nawet szerzej, inwestycyjnych - mówi Robert Tomaszewski z portalu www.dzialkanadmorzem.pl.
Zgodnie z art. 388 ust. 1 ustawy - Prawo wodne zgoda wodnoprawna udzielana jest poprzez kolejno: wydanie pozwolenia wodnoprawnego, przyjęcie zgłoszenia wodnoprawnego, wydanie oceny wodnoprawnej oraz wydanie decyzji zwalniającej (na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią) z zakazu lokalizacji pewnych inwestycji. Warto mieć na uwadze, że za udzielenie zgód wodnoprawnych w opisanych powyżej formach decyzji administracyjnych ponosi się stosowną, regulowana przepisami nowego prawa wodnego, opłatę.
Ile konkretnie zapłacimy? Obecnie za przyjęcie zgłoszenia wodnoprawnego pobierana jest opłata w wysokości 87 zł, za wydanie pozwolenia wodnoprawnego 217 zł, natomiast za wydanie oceny wodnoprawnej należy uiścić 868 zł. Co więcej, podane tu stawki nie są wartościami stałymi - podkreśla Robert Tomaszewski. Stawki opłat ustalone w roku poprzednim, podlegają każdego roku kalendarzowego zmianie.
Zaświadczenie o wniesieniu stosowanej opłaty związanej z udzieleniem zgody wodnoprawnej powinno zostać dołączone do następujących dokumentów: zgłoszenia wodnoprawnego; wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego; wniosku o wydanie oceny wodnoprawnej.
Jak wynika z art. 388 ust. 2 i ust. 3 ustawy - Prawo wodne, jeśli dla danej inwestycji wymagane będzie uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu to zgody wodnoprawne będą uzyskiwane dopiero po ich otrzymaniu (w specjalnych przypadkach zgoda wyprzedzi WZ). Z kolei uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego lub dokonanie zgłoszenia wodnoprawnego obligatoryjnie musi nastąpić przed uzyskaniem pozwolenia na budowę, przed dokonaniem zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych oraz przed dokonaniem zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części (na podstawie przepisów prawa budowlanego).
Katalog przedsięwzięć wygajających od inwestora uzyskania pozwolenia wodnoprawnego znajdziemy w art. 389 i art. 390 nowego Prawa wodnego. Decyzja ta uzyskiwana jest na m.in.: usługi wodne; szczególne korzystanie z wód; długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej; wykonywanie urządzeń wodnych i inne. Pozwolenie wodnoprawne będzie wymagane także m.in. w przypadku prób zlokalizowania na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią: nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, nowych obiektów budowlanych - wymienia Robert Tomaszewski. W pozwoleniu wodnoprawnym określa się wymagania dla nowych obiektów budowlanych lokalizowanych na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią.
Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Prawa wodnego stronami postępowania przy ubieganiu się o uzyskanie pozwoleń wodnoprawnych będzie wnioskodawca oraz wszystkie podmioty, na które będzie oddziaływać zamierzone korzystanie z wód lub podmioty znajdujące się w zasięgu oddziaływania planowanych do wykonania urządzeń wodnych. Niestety, zabrakło w przepisach doprecyzowania kwestii, jak należy odnieść stopień oddziaływania do otrzymania przez podmiot przymiotu strony postępowania. Już teraz pojawiają się domysły, że w kwestiach spornych organy rozstrzygać będą w oparciu o to, jak obszar oddziaływania obiektu rozumiany jest w świetle Prawa budowlanego - informuje Robert Tomaszewski.
W kontekście nowego Prawa wodnego warto także pamiętać o instytucji przyrzeczenia wydania pozwolenia wodnoprawnego, regulowanej przez art. 412 ust. 1 wspomnianej ustawy. Przyrzeczenie takie może zostać udzielone w drodze decyzji z ramienia organu właściwego w sprawie zgód wodnoprawnych. W decyzji przyrzeczonej zostanie określony okres ważności przyrzeczenia, z tym że nie może być on krótszy niż rok. W zdefiniowanym w ten sposób okresie ważności przyrzeczenia, organ nie ma uprawnień by odmówić wydania pozwolenia wodnoprawnego - za wyjątkiem określonych w art. 399 Prawa wodnego przesłanek.
Zajmijmy się teraz inną formą zgody, czyli regulowanym przez art. 394 ust. 1 Prawa Wodnego zgłoszeniem wodnoprawnym. Dokonania takiej czynności wymagać będą m.in. wykonanie pomostu o szerokości do 3 m i długości całkowitej do 25 m, stanowiącej sumę długości jego poszczególnych elementów; postój na wodach płynących statków przeznaczonych na cele mieszkaniowe lub usługowe; prowadzenie przez wody inne niż śródlądowe drogi wodne napowietrznych linii energetycznych i telekomunikacyjnych; wykonanie kąpieliska lub wyznaczenie miejsca okazjonalnie wykorzystywanego do kąpieli, w tym na obszarze morza terytorialnego i inne - wymienia Robert Tomaszewski.
Przy dokonaniu zgłoszenia wodnoprawnego także obowiązuje znana z prawa budowlanego forma tzw. milczącej zgody organu. Oznacza to, że do wykonywania czynności, robót lub urządzeń wodnych podlegających obowiązkowi zgłoszenia wodnoprawnego można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ właściwy w sprawach zgłoszeń wodnoprawnych nie wniesie, w drodze decyzji, sprzeciwu i nie później niż po upływie 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia - informuje Robert Tomaszewski.
Warto w tym miejscu przytoczyć także czynności, które są zwolnione zarówno z obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego, jak i zgłoszenia wodnoprawnego. Chodzi tu m.in. o uprawianie żeglugi na śródlądowych drogach wodnych; holowanie oraz spław drewna; wycinanie roślin z wód lub brzegu w związku z utrzymywaniem wód, śródlądowych dróg wodnych oraz remontem urządzeń wodnych; wykonanie pilnych prac zabezpieczających w okresie powodzi; wykonanie urządzeń wodnych do poboru wód podziemnych na potrzeby zwykłego korzystania z wód z ujęć o głębokości do 30 m; rybackie korzystanie ze śródlądowych wód powierzchniowych;