Nowy Dworzec Warszawa Zachodnia oraz kompleks biurowców West Station - PKP S.A. i HB Reavis rozpoczynają inwestycję
Projekt budowy nowego dworca Warszawa Zachodnia oraz kompleksu biurowego West Station przechodzi z fazy koncepcyjnej do realizacji. HB Reavis, międzynarodowy deweloper nieruchomości komercyjnych oraz PKP SA, przedstawiły najnowsze wizualizacje inwestycji i harmonogram działań.
Budynek nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia znajdować się będzie przy kluczowej dla stołecznego miasta arterii - w Alejach Jerozolimskich, a nie jak obecnie od strony ulicy Tunelowej. Wejście na dworzec możliwe będzie zarówno z podziemnego tunelu, jak i części naziemnej, gdzie w okolicy zlokalizowane są przystanki komunikacji miejskiej. Obok dworca powstanie jeden z najnowocześniejszych kompleksów biurowych w Warszawie - West Station, składający się z dwóch budynków.
- To będzie bardzo nowoczesny obiekt, spełniający standardy, których oczekują nasi pasażerowie. Dzisiaj Warszawa Zachodnia znacznie odbiega od pozostałych stołecznych dworców, zarówno pod względem estetyki jak i funkcjonalności. Współpraca z prywatnymi inwestorami daje nam szansę na radykalną zmianę. A udane przedsięwzięcia w Poznaniu i Katowicach pozwalają śmiało sądzić, że również nowoczesna Warszawa Zachodnia przywita podróżnych już w 2015 roku - mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu Grupy PKP.
- PKP SA jest właścicielem setek tysięcy ha gruntów, często w kluczowych miejscach dużych miast czy aglomeracji. Chcemy, by prywatni inwestorzy wspólnie z nami starali się wykorzystać ten potencjał. Już pracujemy nad następnymi projektami i zapraszamy do kolejnych - dodaje.
Nowa inwestycja będzie charakteryzować się przyjazną i funkcjonalną architekturą. Budynek dworca będzie bardzo nowoczesnym obiektem, w całości przystosowany dla osób mających trudności z poruszaniem się, jak i niewidomych. Dworzec posiadać będzie windy, zaopatrzony zostanie również w klimatyzację i monitoring. Na terenie kompleksu dostępne będą punkty handlowo usługowe, w szczególności gastronomiczne. HB Reavis, na potrzeby inwestycji, zbuduje również nowy odcinek ścieżki rowerowej - dodatkowe 250 m, które połączy istniejącą trasę z nowym dworcem.
Obok dworca powstanie nowoczesne centrum biznesowe, składające się z dwóch budynków biurowych o łącznej powierzchni 150 tys. Mkw. (powierzchnia najmu to 64 tys. Mkw.) wraz z garażem podziemnym na ok. 1300 aut, dostępnym dla najemców tych obiektów. Projekt kompleksu biur West Station, podobnie jak inne projekty HB Reavis w Europie, zostanie przygotowany z najwyższą troską o środowisko naturalne. Inwestycja biurowa, jako pierwsza i jedyna nowobudowana, ubiegać się będzie o certyfikat BREEAM na prestiżowym poziomie Exellent.
- Nowy dworzec Warszawa Zachodnia wraz z kompleksem biurowym West Station, jest dla nas jednym z kluczowych projektów w Polsce. Przyłożyliśmy wiele uwagi, aby zaprojektowane obiekty były przyjazne, funkcjonalne i spełniały najwyższe standardy - powiedział Stanislav Frňka, CEO HB REAVIS Poland.
- West Station, dzięki unikatowej lokalizacji przy jednym z większych węzłów komunikacyjnych w Warszawie, a jednocześnie bliskości ścisłego centrum stolicy, to idealny wybór dla firm, dla których komfort pracowników oraz łatwość dotarcia do biura stanowią priorytety. W fazie prac nad koncepcją architektoniczną projektu, naszą najważniejszą intencją było stworzenie możliwie najlepszych warunków dla pracujących tam w przyszłości ludzi. Dlatego też, m.in. zaprojektowane zostały specjalne zielone enklawy wewnątrz biura, wentylowane naturalnymi ruchami powietrza z zewnątrz, wypełnione naturalną roślinnością - dodał S. Frňka.
Inwestycja powstanie w trzech etapach. Budowa dworca kolejowego zakończy się w rok od otrzymania prawomocnego pozwolenia na budowę, którego inwestorzy oczekują w I kwartale 2014 roku. Pierwszy budynek biurowy będzie gotowy w 1 kwartale 2016 roku, a drugi i ostatni, do 1 kwartału 2018 roku.
Szacunkowy koszt realizacji dworca kolejowego z niezbędną infrastrukturą i wyposażeniem wyniesie ok. 1,5 mln euro.
- - - - -
Grupa HB REAVIS jest międzynarodowym deweloperem nieruchomości komercyjnych z główną siedzibą w Luksemburgu, który działa w 5 krajach - na Słowacji, w Polsce, na Węgrzech, w Chorwacji i w Czechach. Od czasu utworzenia w 1993r., grupa z sukcesem zrealizowała projekty w segmentach biurowym, handlowym i logistycznym o łącznej powierzchni 600 000 m kw. HB REAVIS zatrudnia 380 profesjonalistów, rozwijając i zarządzając aktywami o łącznej wartości 1,4 miliarda euro oraz utrzymując silną pozycję finansową z kapitałem własnym prawie 850 milionów euro. Spółka prowadzona jest w oparciu o zintegrowany model biznesu obejmujący działalność deweloperską, generalne wykonawstwo, oraz zarządzanie nieruchomościami.
Grupa PKP prowadzi największy w historii program modernizacji polskich dworców kolejowych. W ciągu minionych dwóch lat zmodernizowanych czy zbudowanych od podstaw zostało 41 obiektów, w tym m.in. Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Wrocław Główny, Poznań Główny, Gdynia, Malbork i Przemyśl. W trakcie prac modernizacyjnych są obecnie 22 dworce, w tym m.in. obiekty w Głogowie, Krakowie, Sieradzu, Swarzędzu, Kłodzku czy Radomiu. A jeszcze w tym roku PKP SA ogłosi przetargi na modernizację 15 dworców, w tym m.in.: w Kaliszu, Toruniu, Legnicy czy Inowrocławiu. Przygotowywana jest również niezbędna dokumentacja, umożliwiająca modernizację następnych obiektów, m.in. Szczecin Główny, Bydgoszcz Główna, Gliwice, Piła, Środa Wielkopolska, Rumia czy Lębork. Pieniądze na modernizację dworców kolejowych pochodzą z budżetu państwa, Unii Europejskiej, budżetu PKP SA i od prywatnych deweloperów.