Rynek budownictwa kolejowego w 2011 to 3,1 mld zł
Rynek budowy dróg kolejowych w Polsce w 2011 roku wart był 3,1 mld zł, co oznacza wzrost o 23 proc. w porównaniu do 2,53 mld zł odnotowanych rok wcześniej - wynika z szacunków firmy badawczej PMR, zawartych w raporcie "Budownictwo kolejowe w Polsce 2012 - Prognozy rozwoju na lata 2012-2014". W latach 2012-2013 spodziewany jest dalszy wzrost tej wartości.
- W fazie realizacji są lub wkrótce znajdą się wszystkie największe inwestycje obecnej perspektywy unijnej. Projekty o największej wartości dotyczą trzech korytarzy transportowych: połączenia Warszawa-Gdańsk (linia E65), którego realizacja będzie się toczyła do wiosny 2014 r., połączenia Rzeszów-Kraków-Katowice-Zabrze (linia E30), dla którego główne roboty budowlane mają zakończyć się z początkiem 2015 r., oraz częściowa modernizacja połączenia pomiędzy Warszawą i Łodzią wraz z przebudową dworca Łódź Fabryczna - zakończenie robót na realizowanych odcinkach przewidziane jest na wiosnę 2015 r. - napisano w raporcie.
Wartość unijnego dofinansowania na wymienione projekty sięga 9,5 mld zł.
Na lata 2012 i 2013 przewidywane jest rozpoczęcie kolejnych współfinansowanych przez UE inwestycji, jednak w ograniczonym zakresie, co wygeneruje niższą wartość robót.
Ustalony został już również wstępny zarys inwestycji na lata 2014-2020.
- Do największych przetargów należeć będą postępowania dotyczące m.in. połączenia Lublin-Otwock oraz robót na linii Rail Baltica na odcinku Sadowne-Białystok. W zachodniej części kraju najdroższymi inwestycjami będą natomiast linie Szczecin-Poznań, dokończenie odcinka Poznań-Wrocław oraz Wrocław-Kłodzko - podał w raporcie PMR.