Reklama

Rynek mieszkaniowy: Stabilne preferencje kupujących

Na rynku mieszkaniowym 2012 rok upływa pod hasłem rekordowej podaży u deweloperów i stopniowo spadających cen zarówno na rynku pierwotnym jak i wtórnym. Dział Badań i Analiz firmy Emmerson zweryfikował preferencje poszukujących mieszkań, aby sprawdzić jak powyższe zmiany wpłynęły na popyt i czego obecnie poszukuje typowy klient na tym rynku.

Badanie popytu na rynku mieszkaniowym przeprowadzono w oparciu o preferencje osób zainteresowanych zakupem mieszkania w granicach administracyjnych Warszawy, Krakowa, Wrocławia lub Poznania i w 2012 r. podjęły współpracę z firmą Emmerson.

Na wstępie należy zaznaczyć, że nie jest to reprezentacyjna próba względem całej populacji osób poszukujących mieszkania i wyniki otrzymane podczas badania tej próby nie mogą być bezpośrednio ekstrapolowane na całą populację.

Należy pamiętać, że z usług profesjonalnych biur pośrednictwa nieruchomości korzysta bardziej zamożna część rynku. Wyższe możliwości finansowe takich inwestorów przekładają się na ponadprzeciętne preferencje co do lokalizacji czy metrażu poszukiwanego mieszkania.

Reklama

Jak wynika z załączonego zestawienia największą kwotę na zakup mieszkania są skłonni przeznaczyć warszawiacy, a najmniejszą mieszkańcy Poznania. Taki rezultat jest wypadkową po pierwsze wysokości zarobków w danym mieście oraz poziomu cen znajdujących się tam lokali. Mieszkańcy stolicy poszukują również największych jednostek mieszkalnych, jeśli chodzi o przeciętny metraż.

Największa różnica między przeciętną maksymalną i minimalną poszukiwaną powierzchnią lokalu charakteryzuje Kraków. Co ciekawe, różnica ta największa jest w Poznaniu, gdzie potencjalni kupujący zadowolą się najmniejszą liczbą pomieszczeń.

Już na pierwszy rzut oka w każdym z analizowanych miast przedstawiona średnia górna granica metrażu lokali mieszkalnych jest wyższa niż ma to standardowo miejsce dla mieszkań w segmencie popularnym.

Sprawdź najnowsze informacje z rynku budowlanego w serwisie Budownictwo INTERIA.PL

Należy pokreślić, że klienci poszukujący mieszkania zazwyczaj podają szerokie widełki odnośnie powierzchni, co pozwala im na dokonanie bardziej przemyślanego wyboru spośród szerszego grona zaproponowanych lokali. W zdecydowanej większości wypadków powierzchnia lokalu, który jest ostatecznym przedmiotem transakcji jest wyraźnie niższa.

Dział Badań i Analiz

Chcesz kupić/sprzedać mieszkanie? Przejrzyj oferty w serwisie Nieruchomości INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »