Wiedeń: Stacja za miliard euro otwarta

Po ośmiu latach budowy udało się zakończyć jeden z największych projektów infrastrukturalnych w stolicy Austrii. W Wiedniu otwarto właśnie nową stację kolejową. Wartą 987 mln euro inwestycję sfinansowały Koleje Austriackie ÖBB oraz lokalny samorząd, przy wsparciu środków unijnych.

Budowa stacji ruszyła jeszcze w 2007 roku. Część peronów przeznaczonych dla pociągów regionalnych udało się uruchomić jeszcze w grudniu 2012 roku. W tej chwili są już otwarte: nowy dworzec, perony, tunel łączący stację z linią metra U1 oraz dworcowe centrum handlowe. Wciąż jednak kolejarze uwijają się z pracami torowymi. Na czas otwarcia stacji udało się udostępnić dla ruchu tory biegnące do nowej stacji przez stację Wiedeń Meidling, natomiast tory po stronie wschodniej nie będą przekazane do eksploatacji wcześniej niż w grudniu przyszłego roku.

W tej chwili sześć z 10 peronów stacji jest połączonych z torami biegnącymi do i ze stacji Meidling. Dwa dodatkowe tory są używane do ruchu towarowego oraz do manewrów. Na terenie kompleksu powstał także terminal dla samochodów umożliwiający podjazd do autokuszetek.

Reklama

Reorganizacja ruchu

Pomimo, że części prac torowych nie udało się jeszcze zakończyć, od nowego rozkładu jazdy wszystkie pociągi Wiedeń - Praga i Wiedeń - Budapeszt będą zatrzymywały się na nowej stacji. Natomiast pociągi Railjet z Graz do Villach będą rozpoczynały swój bieg na nowej stacji.

Zmiany obejmą także połączenie ICE Wiedeń - Frankfurt. Pociągi, które do tej pory kończyły bieg na stacji Westbahnhof, będą kursowały przez nową stację i dalej tunelem Lainz pojadą na lotnisko. Będą również dodatkowe pociągi ICE z Linz do Wiednia, które zapewnią szybki dojazd na lotnisko. Do tego potrzebne jest jeszcze otwarcie dwukilometrowej łącznicy, która to umożliwi, dlatego kolejarze zapowiadają uruchomienie nowych połączeń dopiero w grudniu przyszłego roku. W związku z reorganizacją układów torowych, przebudowie poddano również stację kolejową na lotnisku, gdzie m.in. wydłużono perony.

Po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy, nowa stacja będzie obsługiwała przede wszystkim połączenia dalekobieżne, ale także pociągi Railjet z Salzburga na lotnisko. Stacja Westbahnhof natyomiast po zmianach w rozkładzie przejmie połączenia regionalne, w tym pociągi w relacji Wiedeń - St.Pölten - Amstetten.

Zmiany wejdą w życie w grudniu tego roku. Wówczas kolejarze spodziewają się 145 tys. pasażerów obsługiwanych każdego dnia i 1000 odprawionych pociągów.

Do końca 2015 roku w ramach projektu w sąsiedztwie stacji zostanie jeszcze zlokalizowane osiedle mieszkaniowe. Stacja jest także wyposażona w parking dla kilkuset rowerów, czy miejsca postoju taksówek. Obiekt jest także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Rynek Kolejowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »