Branża spirytusowa apeluje o równe traktowania na rynku alkoholowym
Ministerstwo Finansów złożyło projekt rozporządzenia obniżającego o 50 proc. akcyzy na piwa, dla browarów produkujących do 20 mln litrów tego trunku rocznie. Wcześniej padła zapowiedź objęcia cydru zerową stawka akcyzy. Natomiast branża alkoholi wysokoprocentowych, od ponad dwudziestu lat działa w nierównym i najbardziej restrykcyjnym otoczeniu konkurencyjnym względem innych alkoholi. Mali producenci wyrobów spirytusowych wciąż nie mogą liczyć na preferencyjne traktowanie, w tym obniżone stawki akcyzowe.
Dziś sytuacja jest następująca: akcyza zawarta w cenie 0,5 litra napoju spirytusowego (40 proc. alk.) od małego producenta nalewek jest 36 razy większa, niż akcyza zawarta w cenie 0,5litrowej butelki piwa (4 proc. alk). Tak duża dysproporcja i nadmierne obciążenie akcyzą napojów spirytusowych, jest głównym czynnikiem rozwoju czarnego rynku alkoholowego. Obniżenie akcyzy na wyroby spirytusowe dla małych producentów tradycyjnych, regionalnych wyrobów, umożliwiłoby wielu z nich wyjście z szarej strefy oraz legalną działalność, co przełoży się również na dodatkowe wpływy budżetowe.
- Stosowanie ulg i ułatwień tylko dla małych podmiotów produkujących piwo i cydr, przeczy zasadom wolnej konkurencji i może utrudnić działania firmom rodzinnym z branży spirytusowej - powiedział Ryszard Woronowicz, rzecznik prasowy ZP PPS. - Zmian w stawkach akcyzy nie można wprowadzać na ostatnią chwilę. Od lat postulujemy również, aby wzorem niektórych krajów UE, powstała w Polsce długoterminowa "mapa drogowa", jasno określająca kiedy i w jakim stopniu akcyza na alkohol będzie zmieniana. Takie rozwiązanie pozwoli firmom na racjonalne planowanie biznesu i przygotowanie się do zmian - dodał.
W 2016 roku, wpływy do budżetu państwa, z podatku akcyzowego od alkoholi wyniosły 11,59 mld zł, z czego ponad 65 proc. generowane jest przez rynek napojów spirytusowych (GUS), których udział w całkowitej konsumpcji czystego alkoholu wynosi jedynie 27,6 proc. (RARHA). Ostatnie podniesienie akcyzy (o 15 proc.) na wyroby spirytusowe, miało miejsce w 2014 r. i nie objęło innych alkoholi. To pokazuje dysproporcję w traktowaniu podmiotów działających na tym samym rynku. Branża spirytusowa od wielu lat postuluje uproszczenie i ujednolicenie naliczania stawki akcyzowej na wszystkie rodzaje alkoholu. Tymczasem, w dalszym ciągu zdecydowanie preferowane są piwa, a ostatnio również cydry. Przedstawiono propozycję obniżenia stawki akcyzowej na piwa, zaś cydry objęte by były zerową stawką akcyzy. Póki co nie przedstawiono planów obniżenia akcyzy na napoje spirytusowe, również dla małych producentów. Zróżnicowanie stawek akcyzy już teraz powoduje w, iż cena czystego alkoholu spożytego w piwie jest prawie trzykrotnie niższa niż takiej samej ilości alkoholu zawartego w mocnych alkoholach (wódkach, whisky itp.).
Mimo zmiany struktury spożycia alkoholu, wyroby spirytusowe mają ponad dwudziestokrotnie wyższą stawkę akcyzy od piwa, które od lat dominuje na rynku. Uprzywilejowana pozycja prawna alkoholowego lidera nie ma uzasadnienia ze względów gospodarczych, ani ze względów zdrowotnych. Wysoki poziom akcyzy powoduje zahamowanie rozwoju rynku, spadek wpływów budżetowych oraz rozwój szarej strefy. Straty zdrowotne na skutek spożywania alkoholu z nieznanych źródeł są bardzo duże.
- - - - -
Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy jest organizacją branżową zrzeszającą producentów napojów spirytusowych. Do jego zadań należy podejmowanie działań ukierunkowanych na rozwój branży spirytusowej poprzez współpracę z przedstawicielami władzy publicznej oraz organizacjami społecznymi. ZP PPS zajmuje się kwestiami związanymi z tworzeniem odpowiednich warunków prawnych i ekonomicznych dla rozwoju branży, umacnianiem wielowiekowej tradycji wyrobów spirytusowych, promowaniem małych wytwórców, nowych technologii oraz realizacją działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu w branży spirytusowej. Związek podejmuje również szerokie działania edukacyjne mające na celu rozpowszechnienie wiedzy na temat zagrożeń związanych z nieodpowiedzialną konsumpcją i sprzedażą alkoholu. Członkowie ZP PPS: Akwawit-Polmos, Altvater Gessler - J. A. Baczewski, Bacardi Martini Polska, Brown Forman Polska, CEDC International, Diageo Polska, Grupa AWW, Henkel & Co Polska, Komers International, Marie Brizard Wine & Spirits Polska, Mazurskie Miody, Nalewki Staropolskie, Polmos Siedlce, Polmos Warszawa, Polmos Żyrardów, PPUH Tłocznia Maurer, Stock Polska, Warszawska Wytwórnia Wódek Koneser, Wyborowa Pernod Ricard.
Opr. KM