Czy nowa ordynacja podatkowa ułatwi życie przedsiębiorcom?

Nowa Ordynacja podatkowa, może znacznie uprosić prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Niedawno przedstawiono jej założenia kierunkowe, a w maju dokument ma być udostępniony do konsultacji społecznych. O najważniejsze zmiany, jakie mają szansę wejść w życie za kilkanaście miesięcy zapytaliśmy Adama Głosa, prezesa Tax Care.

Jakie rozwiązania dla przedsiębiorców chcą wprowadzić twórcy nowej ordynacji podatkowej?

- Warto zacząć od tego, że - w mojej opinii - nowa ordynacja podatkowa była potrzebna i oczekiwana od dawna. Trzeba pamiętać, że nasz system podatkowy jest jednym z najbardziej uciążliwych w Europie. Jak pokazuje najnowszy raport "Paying taxes 2015" przygotowany przez Bank Światowy i PwC polski przedsiębiorca poświęca średnio 286 godzin rocznie na procedury związane z regulacją zobowiązań wobec fiskusa. W Szwajcarii czy Luksemburgu, które uchodzą w Europie za kraje z najprostszym systemem podatkowym, to samo zajmuje odpowiednio 63 i 55 godzin. To ogromny dystans, który Polska ma do nadrobienia. Po drugie, na uciążliwości polskiego systemu i niejasności obecnych przepisów najwięcej tracą małe firmy, a przecież to one generują blisko połowę polskiego PKB. Wielkie firmy stać na doradców i prawników, dlatego o wiele lepiej radzą sobie z przejściem przez wszelkie procedury. Dla mnie samo pojawienie się chęci zmiany przepisów, jest ogromną szansą dla małego i średniego biznesu.

Reklama

Co z nowych propozycji może być najważniejszą zmianą dla właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw?

- Zgodnie z przedstawionymi założeniami podatnicy zyskają szersze uprawienia, z kolei fiskus dostanie narzędzia, by surowiej traktować te firmy, które celowo unikają płacenia podatków. Po wejściu w życie nowej ordynacji, jeśli zostanie ona przygotowana zgodnie z przedstawionymi założeniami, punktem wyjścia do jakichkolwiek działań, ma być domniemanie, że podatnik jest rzetelny i świadomie nie odpuszcza się naruszeń prawa podatkowego. Dlatego m.in. obowiązywać ma zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.

Wiele zmieni się też jeśli chodzi o interpretacje przepisów. Teraz wiele zależy od tego, jak zrozumie je urzędnik. Jak będzie później?

- Proponowane jest wprowadzenie centralizacji zasad udzielania interpretacji indywidualnych w przypadku podatków lokalnych oraz stworzenie jednej bazy dla takich dokumentów. Kolejna ważna zmiana to danie podatnikom możliwości uzyskania z licznych źródeł informacji o charakterze urzędowym oraz ochronę, jeśli podatnik się do niej zastosuje. To oznacza, że uzgodnień z fiskusem dotyczących przyszłych albo przeszłych rozliczeń będzie można dokonać, zanim dojdzie do sporu. Zmieni się też procedura sporów, ponieważ jeśli do niego dojdzie, będzie można skorzystać z mediacji za pośrednictwem eksperta z listy prowadzonej przez resort finansów. Ważne są również zmiany terminów na odwołanie się od decyzji, które w wybranych przypadkach zostaną wydłużone z obecnie obowiązujących 14 dni do miesiąca.

Jeśli nawet obecne propozycje spotkają się z przychylnością różnych środowisk oraz zostaną pozytywnie przyjęte przez Sejm, Senat i prezydenta, to i tak będą obowiązywać nie wcześniej niż za kilkanaście miesięcy.

- Pośpiech nie byłby tutaj wskazany. Dlatego ważne, by twórcy nowych przepisów nie tylko zadbali o ich przygotowanie, ale także o wdrożenie. Potrzebny jest dość długi okres na to, aby urzędnicy i przedsiębiorcy zapoznali się z tymi zasadami oraz wiedzieli jak je stosować. Natomiast, jest dostępnych wiele rozwiązań, które już dzisiaj ułatwią pracę przedsiębiorcom.

Takim rozwiązaniem może być outsourcing?

- Tak, to jedna z propozycji. Przedsiębiorca, szczególnie w małej czy nawet średniej firmie, nie musi spędzać wspomnianych wcześniej 268 godzin rocznie nad samymi tylko formalnościami podatkowymi. Może to zlecić firmie księgowej, a sam skupić się na rozwijaniu swojego biznesu. Oczywiście, pewna cześć przedsiębiorców podnosi argument kosztów takiej obsługi. Wtedy odpowiadam, że jeśli ten sam czas przeznaczyliby na działalność na rzecz swojej firmy, to okaże się, że zarabiają na tym o wiele więcej, niż suma jaką pobiera biuro rachunkowe. Poza tym, współpraca z ekspertami daje pewność działania się w zgodzie z najnowszymi przepisami prawa, które w Polsce zmieniają się w rekordowym tempie. Aby być na bieżąco z regulacjami dotyczącymi działalności przedsiębiorstw, trzeba było w zeszłym roku, jak wylicza Grant Thornton, przeczytać 9,4 tys. stron. (. ..)

- - - - -

Uproszczenie procedur podatkowych i uszczelnienie poboru podatków zakłada przyjęty we wtorek przez rząd projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Przewidziano m.in. wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych, grupowego wniosku o interpretację, obniżonych odsetek za zwłokę.

Centrum Informacyjne Rządu poinformowało we wtorek, że resort finansów zaproponował zmiany w Ordynacji, które przede wszystkim mają zracjonalizować i uprościć procedury podatkowe oraz uszczelnić system poboru podatków.

W projekcie znalazły się przepisy wprowadzające pełnomocnictwa ogólne w procedurach podatkowych, do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. "Pełnomocnictwo będzie składane elektronicznie do centralnego rejestru, nie będzie podlegać opłacie skarbowej. Pełnomocnictwo szczegółowe (papierowe lub elektroniczne), dotyczące tylko jednej sprawy będzie nadal funkcjonować. Takie rozwiązania służą ograniczeniu biurokracji w organach podatkowych" - podkreśla CIR w komunikacie po posiedzeniu rządu.

Przewidziano informatyzację sprawdzania dokumentacji księgowej. Zdaniem rządu wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych, to krótsza, tańsza oraz "nieinwazyjna" kontrola. Dzięki temu analiza danych będzie szybsza i bardziej efektywna.

Zgodnie z projektem zwiększona zostanie rozpiętość stawek odsetek za zwłokę. Nowa stawka obniżona i stawka podwyższona będą miały symetryczną relację do stawki podstawowej (zgodnie propozycjami MF podwyższona ma wynieść 150 proc., a obniżona 50 proc. stawki podstawowej - PAP).

"Odsetki obniżone mają służyć promowaniu samodzielnego korygowania błędów w deklaracjach przez podatników. Natomiast podwyższenie stawki odsetek za zwłokę będzie służyć prewencji przed uchylaniem się od obowiązków podatkowych w obszarach o podwyższonym ryzyku - VAT, akcyza i cło" - wyjaśniło CIR.

Projekt przewiduje wyznaczanie jednego, "wiodącego" urzędu do postępowania w sprawach podmiotów powiązanych. Ma się to przyczynić do usprawnienia i przyspieszenia kontroli podatkowych oraz postępowań podatkowych w sprawach firm powiązanych, objętych właściwością miejscową różnych urzędów.

"Będzie to stosowane np. w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego. Co ważne - wyznaczenie +wiodącego urzędu+ będzie służyć zwalczaniu zorganizowanej przestępczości gospodarczej" - podkreślono w komunikacie.

Nowe przepisy zmierzają też do racjonalizacji wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych. Wprowadzony ma być "grupowy" wniosek o interpretację, co w zamyśle ma umożliwić wyjaśnienie wątpliwości dotyczących transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów. Dopracowana ma zostać też formuła interpretacji ogólnej.

"Zamiast powielania interpretacji indywidualnych, po wydaniu interpretacji ogólnej, zaproponowano tylko potwierdzenie stosowania w przedstawionej sprawie interpretacji ogólnej" - poinformowano. (PAP)

Dowiedz się więcej na temat: żyły | zyciem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »