Ostatni dzwonek na korzystny podatkowo sponsoring
Przedsiębiorca w ramach sponsoringu może zyskać nie tylko reklamę swojej firmy, ale także na obniżeniu podatku dochodowego i VAT - przypomina Tax Care w ramach cyklu Tax Time. Korzyści podatkowe są jednak możliwe tylko w ramach sponsoringu finansowego - świadczenia rzeczowe będą bowiem neutralne podatkowo.
Do końca grudnia pozostało już tylko kilka dni. W dalszym ciągu jednak możliwe jest obniżenie zobowiązań wobec fiskusa za 2013 rok. W kolejnym tekście z cyklu "Tax Time" Tax Care przedstawia korzyści podatkowe wynikające ze sponsoringu - zarówno w podatku dochodowym, jak i VAT. Ale uwaga - z takiego rozwiązania mogą skorzystać tylko przedsiębiorcy.
Sponsoring kojarzy się z dużymi wydatkami. Tymczasem wystarczy, że przedsiębiorca przekaże - na przykład lokalnemu klubowi sportowemu czy gminnemu centrum kultury - kwotę kilku tysięcy złotych. Korzyść podatkowa i tak będzie znaczna. Załóżmy, że prowadzący działalność gospodarczą przekaże w ramach umowy sponsoringu 6 tys. zł brutto, a klub sportowy w zamian zobowiąże się, że umieści logo sponsora na koszulkach firmy i boisku, wyceniając ten ekwiwalent reklamowy w takiej samej kwocie, jaką otrzymał od sponsora. Przedsiębiorca jest podatnikiem VAT i rozlicza się z fiskusem za pomocą 19-proc. podatku liniowego. W takiej sytuacji może zaliczyć w koszty uzyskania przychodu 4878 zł (na fakturze jest kwota netto ok. 4878 zł i ok. 1122 zł VAT), obniżając tym samym podatek dochodowy o 927 zł. Jeśli natomiast sponsorowany jest podatnikiem VAT i wystawi fakturę za usługi reklamowe, przedsiębiorca dodatkowo odliczy VAT z takiej faktury. W efekcie jego łączna korzyść podatkowa z tytułu podatku dochodowego i VAT wyniosłaby 2049 zł.
Należy jednak pamiętać, że sponsoring pozwoli obniżyć podatek tylko wtedy, gdy udzielone wsparcie będzie miało formę pieniężną. Gdyby bowiem przedsiębiorca zamiast 6 tys. zł przekazał na rzecz klubu na przykład stroje dla zawodników (sponsoring rzeczowy/barterowy) o takiej samej wartości, cała transakcja byłaby neutralna podatkowa - wydatek na stroje sportowe byłby kosztem, ale po "sprzedaniu" ich w ramach sponsoringu wystąpiłby przychód do opodatkowania z tytułu "sprzedaży". Sponsoring rzeczowy byłby także neutralny w przypadku VAT. Świadczenie rzeczowe musiałoby być opodatkowane VAT nie tylko ze strony sponsorowanego, ale także ze strony sponsora (przy założeniu, że obydwoje są VAT-owcami). W ten sposób przedsiębiorca najpierw odliczyłby VAT z faktury dokumentującej zakup strojów sportowych, ale następnie musiałby taką samą kwotę VAT naliczyć w fakturze dokumentującej przekazanie ubrań dla zawodników.
Agata Szymborska-Sutton, Tax Care