Podatnicy nie chcą zwrotu akcyzy od aut

W ostatnich miesiącach praktycznie we wszystkich urzędach celnych drastycznie spadła liczba wniosków podatników o zwrot akcyzy zapłaconej od samochodów osobowych sprowadzonych w okresie od 1 maja 2004 r. do 30 listopada 2007 r. do Polski z zagranicy.

W sierpniu 2008 r., gdy ustawa regulująca ten zwrot weszła w życie, miesięcznie do urzędów celnych wpływało po kilkaset wniosków. Obecnie, czyli w sierpniu 2009 r., liczba składanych wniosków w poszczególnych urzędach nie przekracza 50. Takie dane zebraliśmy w izbach celnych.

Zwrot nadpłaty przysługuje podatnikowi podatku akcyzowego, który nabył wewnątrz-wspólnotowo samochód osobowy albo dokonał jego importu po upływie dwóch lat od jego produkcji.

Ryszard Chudy, zastępca dyrektora Izby Celnej w Olsztynie, wyjaśnia, że kwotę zwrotu nadpłaty stanowi różnica pomiędzy podatkiem akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia samochodu a podatkiem akcyzowym zawartym w cenie samochodu zarejestrowanego na terenie kraju. Przy czym druga wartość uzależniona jest od pojemności skokowej silnika.

Reklama

- Nie ma specjalnej puli przeznaczonej na zwroty akcyzy podatnikom. Osoba zainteresowana zwrotem nadpłaty składa wniosek do naczelnika urzędu celnego. Od jego decyzji, jeśli jest ona negatywna, można odwołać się do dyrektora izby celnej. Jeśli i tu podatnik otrzyma negatywną odpowiedź, sprawę może skierować do sądu administracyjnego - podpowiada Ryszard Chudy.

Ewa Matyszewska

Chcesz mieć zawsze aktualny serwis gospodarczo-prawny- Zamów pełne wydanie Gazety Prawnej w internecie.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Policja pomoże ścigać nieuczciwych podatników

Do Polski zamiast na złom

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: podatnicy | zwrot
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »