Reklama

Co czują pracownicy, którzy uniknęli zwolnienia?

Choć wydaje się, że pracownik, który utrzymał swoje stanowisko powinien być szczęśliwy i z zapałem zabrać się do pracy, to w rzeczywistości często traci on motywację do działania - podaje portal rynekpracy.pl.

W obliczu kryzysu gospodarczego menedżerowie musieli uporać się z cięciami funduszy socjalnych, zmniejszaniem wymiaru czasu pracy i redukcją płac. W ostateczności przeprowadzane były zwolnienia.

Reklama

Okazało się, że w sytuacji masowej redukcji personelu problem tkwi nie tylko w tym, jak odchodzący pracownicy radzą sobie ze stresem, ale i w braku efektywności tych pozostających na pokładzie. Ten paradoksalny efekt wyjaśnia zjawisko nazwane przez naukowców "syndromem ocalałego".

- Choć pracownicy, którzy uniknęli zwolnienia cieszą się z zachowania źródła dochodu, to nie obce są im emocje negatywne. Z tego powodu ich stosunek do firmy staje się ambiwalentny - komentuje Gabriela Jabłońska z Sedlak & Sedlak. Do negatywnych reakcji świadczących o występowaniu u personelu "syndromu ocalałego" należą również: spadek poczucia bezpieczeństwa, obniżenie zaufania do zarządu, połączone z poczuciem braku sprawiedliwości, spadek zaangażowania, efektywności i identyfikacji z firmą oraz silny gniew i stres.

Aby zmniejszyć natężenie negatywnych postaw wśród pozostających pracowników, należy zapewnić im dostęp do informacji, zwiększyć poczucie bezpieczeństwa i pomóc w radzeniu sobie ze stresem. Najbardziej pomocnym narzędziem w osiąganiu tych celów jest skuteczna komunikacja.

Niestety w sytuacji kryzysowej, gdy cała praca zarządu skupia się na podejmowaniu decyzji związanych z restrukturalizacją przedsiębiorstwa, często zapomina się o komunikacji z szeregowymi pracownikami. Tymczasem wiele rozwiązań wprowadzanych przez kierownictwo nie sprawdzi się bez ich wsparcia.

W stadium redukcji personelu należy zadbać o przekazanie pracownikom informacji dotyczących ilości planowanych zwolnień i kryteriów, według których podejmowane będą decyzje kadrowe. Ważne jest też przedstawienie sytuacji firmy tak, aby pracownicy znali przyczyny cięć w poszczególnych działach.

Jakie są przyczyny negatywnych reakcji osób pozostających w pracy? Jak zapobiegać skutkom "syndromu ocalałego"? Na te i inne pytanie znajdą państwo odpowiedzi w artykule "Syndrom ocalałego - o czuje pracownik, który uniknął zwolnienia?" na portalu rynekpracy.pl.

Redakcja portalu

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »