Cyfryzacja musi zapewnić bezpieczeństwo pracowników

W dobie cyfryzacji zmienia się zupełnie podejście do zapewnienia bezpieczeństwa. Mamy nowe wyzwania w zakresie oddziaływania cyfryzacji na człowieka. Pojawiają się nowe problemy związane ze zdrowiem.

Zupełnie inaczej działa motoryka, kiedy część pracy fizycznej przejmują roboty. Pojawia się również zupełnie nowe zagadnienie związane z kooperacją człowieka z systemami zautomatyzowanym i ze sztuczną inteligencją - gdzie mamy zupełnie nowe wyzwania w zakresie zarządzania bezpieczeństwem, jak i technicznym przygotowaniem miejsca pracy do cyfryzacji procesu. Innym wyzwaniem jest również cała metodyka związana z analizą wypadków i ryzyka, kiedy mamy do czynienia z digitalizacja procesu.

- Pojawia się pytanie: co się stanie, kiedy mam wypadek, uszkodzenie ciała w przypadku pracy z systemami inteligentnymi wyposażonymi w sztuczną inteligencję? Gdzie szukać przyczyn? Czy będzie to wina użytkownika, programisty czy też środowiska, w którym dane urządzenie funkcjonowało? - powiedział prof. Ulewicz, kierownik katedry Inżynierii Produkcji Bezpieczeństwa, na Wydziale Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. 

Reklama

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc!

- W jaki sposób ocenić adaptatywność takich systemów i wpływ tej adaptatywności na warunki, w jakich dany wypadek powstał? Jest to bardzo duże wyzwanie nie tylko dla naukowców środowiska akademickiego - ale również dla firm, które takie systemy wdrażają i użytkują w swoich działaniach wytwórczych czy produkcyjnych. Już dziś trzeba interesować się problematyką cyfryzacji procesów produkcyjnych oraz aspektem zapewnienia bezpieczeństwa pracownika w tych systemach - analizuje prof. Ulewicz.

eNewsroom
Dowiedz się więcej na temat: cyfryzacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »