Reklama

Czym zajmuje się Account Manager w agencji marketingowej?

Account Manager – to jeden z tych zawodów, którego nazwa większości osób spoza branży niewiele mówi. Stanowisko jest ściśle związane z branżą reklamową i najczęściej występuje w agencjach.

W języku polskim nie ma odpowiednika, ale najkrócej można przetłumaczyć tę nazwę jako "opiekun klienta", choć nie oddaje to w pełni istotny stanowiska, która związana jest z budowaniem relacji. W tym kontekście z ang. account - relacja, a nie konto? Jak jesteśmy już przy języku angielskim, to warto też dodać, że stanowisko nie ma związku z księgowością (ang. accountant - księgowa), bo i takie niektórzy mają skojarzenia.

Zakres obowiązków Account Managera

W zależności od firmy, zakres obowiązków może się znacząco różnić. Zazwyczaj są to zadania związane z trzema obszarami:

Reklama

  • odpowiadanie za kontakt z klientem - i tutaj mamy szereg różnych obowiązków. Mowa tutaj m.in. sprzedaży nowych usług, badaniu potrzeb klientów, briefingu, budowaniu pozytywnych relacji z klientem, raportowaniu itd.;
  • zarządzanie projektami - w niektórych agencjach współwystępuje stanowisko account managera (odpowiedzialnego wtedy tylko za kontakt z klientem i finansami) i project managera (który wykonuje wszystkie kwestie "operacyjne"), ale raczej coraz częściej te dwie funkcje są łączone. Account jest odpowiedzialny za planowanie, realizację kampanii w określonym budżecie, zakresie i czasie, a także koordynację pracy specjalistów, zaangażowanych w projekt;
  • sprzedaż - pozyskiwanie nowych klientów, tworzenie ofert.


Praca Accounta może więc obejmować wszystkie wymienione obszary lub skupiać się na jednym lub dwóch.

Zalety i wady pracy jako Account

Jak każdy zawód, praca Account Managera ma swoje plusy i minusy. Zacznijmy od pozytywów. Po pierwsze praca ta daje możliwość ciągłego rozwoju - Account ma styczność ze wszystkimi działami w firmie, więc może i powinien mieć podstawową wiedzę na temat przedmiotu funkcjonowania każdego z nich. Uczestniczy w różnych projektach z wielu branż, co pozwala zdobywać cały czas nowe, cenne doświadczenia.

Praca Accounta jest dynamiczna, nie ma mowy tu o monotonii i nudzie. Jeśli ktoś lubi ciągłe kontakty z ludźmi, to praca właśnie dla niego. Na tym stanowisku istnieje możliwość poznawania ciekawych, inspirujących osób, których w innych okolicznościach, nie mielibyśmy szansy poznać - mowa tu zarówno o klientach jak i specjalistach agencji.

Jednak warto mieć również świadomość minusów tego zwodu. Niewątpliwie praca Accounta jest związana ze stresem - wymaga pogodzenia różnych interesów, dopilnowania terminów i założonych efektów. Account stoi zawsze na pierwszej linii frontu, jest twarzą agencji i ciąży na nim duża odpowiedzialność. Często działa pod presją czasu, musi wykonywać kilka zadań naraz - nie da się uniknąć multitaskingu. Czasem zdarza się również, że praca Accounta nie kończy się po 8 godzinach. Nie da się też stworzyć zamkniętej listy obowiązków i schematu działania na tym stanowisku - nawet jeśli nie zna odpowiedzi na pytania, Account powinien wiedzieć jak szukać na nie odpowiedzi.

Wymagania względem stanowiska

Account Manager musi być asertywny, potrafić ustalać listę priorytetów i działać zgodnie z nią. Z jednej strony powinien spinać cały projekt i patrzeć na działania z szerszej perspektywy, z drugiej strony musi być precyzyjny i dbać o szczegóły.

Jeśli chodzi o wykształcenie, to nie jest wymagany konkretny kierunek studiów, ale miele widziani są absolwenci kierunków ekonomicznych, związanych z marketingiem, reklamą, zarządzaniem. Kolejny must have to znajomość języka angielskiego i bardzo często prawo jazdy kat. B.

Bardzo przydatne są: odporność na stres, łatwe nawiązywanie kontaktów, dobra organizacja pracy, zdolności komunikacyjne. Jeśli chodzi o osobowość idealnego kandydata na to stanowisko, to nie ma uniwersalnej "recepty" - każdy Account musi wypracować swój własny sposób pracy i komunikowania się z klientami oraz zespołem.

Ścieżka kariery Accounta

Im większa agencja, tym w karierze Account Managera występuje więcej szczebli. Jeśli mielibyśmy do czynienia z najbardziej rozbudowaną strukturą, to wyglądałoby to następująco:

Junior Account Executive > Account Executive > Senior Account Executive > Account Manager > Senior/Key Account Manager. Doświadczony Account, posiadający kompetencje związane z zarządzaniem zespołem, może zostać również Account Directorem / Supervisor, Group Account Directorem / Client Service Directorem. W praktyce niektóre z tych szczebli łatwo pominąć, jeśli dobrze sprawdzamy się w pracy.

- Account Manager to ogniwo łączące klientów i agencje. Najlepsze zobrazowanie tego kim jest Account Manager w agencji, to określenie go jako "adwokat" klienta w agencji, osoba która dba o jego interes, to "klient" wewnątrz agencji. Account jest odpowiedzialny za wyegzekwowanie najlepszych efektów działań, ale przy jednoczesnym dbaniu o dobro agencji, musi umieć godzić interesy. Zawód Account Managera jest ciekawą opcją pracy, szczególnie jeśli zależy nam na zdobyciu dużego, branżowego doświadczenia w krótkim czasie. To może być ścieżka kariery na wiele lat, ale może być też dobry sposób na to, aby rozpocząć przygodę w branży - mówi Agata Wojtyna z SEOgroup.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »