Jak przygotować CV, które przykuje uwagę rekrutera
Weryfikacja nadesłanych dokumentów aplikacyjnych to pierwszy etap pracy rekrutera w wyborze najlepszego kandydata. W przypadku ofert pracy, na które aplikuje duża liczba osób, warto wiedzieć, jak wyróżnić się na tle innych kandydatów i przykuć uwagę rekrutera. Sprawdź pieć porad od ekspertów GoldenLine i dowiedz się, jak dzięki informacjom w CV zwiększyć swoją szansę na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.
Podsumowanie zawodowe to jeden z pierwszych elementów przykuwających uwagę rekrutera. Zawiera ono kilka zdań umieszczonych poniżej naszych danych osobowych w CV i powinno jasno odnosić się do oczekiwań potencjalnego pracodawcy.
- Jeśli pracodawca w ofercie pracy zaznaczył, że poszukuje kandydatów z konkretnym doświadczeniem, kierunkowym wykształceniem, umiejętnościami i biegłą znajomością języka obcego, a my spełniamy te warunki - podsumowanie zawodowe powinno zawierać te kwestie - komentuje Joanna Hnatkowska, HR Specialist w GoldenLine. - Podsumowanie zawodowe to dosłownie 4-5 zdań, nie jest to list motywacyjny. Skupmy się na konkretach, odpowiadając na potrzeby pracodawcy, które zostały określone w ofercie pracy - dodaje Hnatkowska.
Precyzyjnie określone informacje o osiągnięciach zbudują twoją wiarygodność w oczach rekruterów oraz pokażą pracodawcy, jakie zdobędzie korzyści zatrudniając właśnie ciebie. Dzięki zamieszczeniu konkretnych osiągnięć w CV, wyróżnisz się na tle innych kandydatów. Przygotowując swój życiorys, umieść informacje o swoich sukcesach, a także używaj konkretnych danych. Dzięki temu dasz rekruterowi do zrozumienia, że jesteś skuteczny na swoim stanowisku i podołasz wyzwaniom, które będą na ciebie czekać w nowej pracy.
- Opisując osiągnięcia, ułatw rekruterowi zadanie i zobrazuj je za pomocą liczb, np. zrealizowane cele sprzedażowe na poziomie 110% czy redukcja kosztów zakupu materiałów produkcyjnych o 20 proc. - informuje Agnieszka Czarnołęcka, HR Business Partner w GoldenLine. - Prawie we wszystkich rodzajach prac można przedstawić liczbowo swoje osiągnięcia. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na zaproszenie do kolejnego etapu rekrutacji. Chodzi przecież o to, aby rekruter nie miał wątpliwości, że potrzebuje właśnie ciebie - dodaje Czarnołęcka.
Jeśli chcesz zaaplikować na konkretną ofertę pracy, to dostosuj CV do wymagań potencjalnego pracodawcy. Częstym błędem popełnianym przez kandydatów jest wysyłanie tych samych dokumentów aplikacyjnych na wszystkie możliwe ogłoszenia, które wydają im się interesujące. W ogłoszeniu o pracę każde sformułowanie ma znaczenie. Pamiętaj, aby uwzględnić tylko informacje interesujące z punktu widzenia danego pracodawcy a usunąć te, które są zbędne.
- Ważne jest, by dostosować życiorys osobno do każdej oferty pracy. Nasze CV powinno być niczym lustrzane odbicie ogłoszenia, na które aplikujemy - informuje Joanna Hnatkowska, HR Specialist w GoldenLine. - Najlepszym rozwiązaniem jest posługiwanie się w CV takimi samymi sformułowania, jakie użył rekruter przygotowując ogłoszenie. Pamiętajmy jednak, aby nie powtarzać bezrefleksyjnie tych samych zwrotów. Potwierdź zamieszczone informacje konkretnymi przykładami z dotychczasowego doświadczenia zawodowego - dodaje Hnatkowska.
Internet to największe medium wspierające procesy rekrutacyjne oraz rozwój kariery. Jak wynika z raportu GoldenLine "Co czeka branżę HR w 2017 roku?", ponad 78 proc. rekruterów sprawdzało kandydata w internecie przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu. Wykorzystaj to i skieruj uwagę rekrutera na te kanały w internecie, które wesprą twoją kandydaturę na stanowisko, o które się ubiegasz. Mowa tu głównie o serwisach rekrutacyjnych jak np. GoldenLine, które umożliwiają założenie profilu zawodowego.
- Profil zawodowy to wirtualne CV, które zawiera podobne sekcje jak życiorys. Aby dobrze prowadzić swój profil, uzupełnij dokładnie wszystkie sekcje profilu, pamiętaj o bieżącej aktualizacji informacji oraz sprawdź ustawienia prywatności tak, aby mógł zauważyć Cię potencjalny pracodawca - komentuje Agnieszka Czarnołęcka, HR Business Partner w GoldenLine. - Zwróć uwagę, czy informacje zawarte na profilu zawodowym są analogiczne jak w życiorysie. Profil zawodowy spójny z Twoim CV uwiarygodni Cię w oczach potencjalnego pracodawcy. Zadbaj więc o to, by dodać wszystkie niezbędne informacje - dodaje Czarnołęcka.
Odpowiednio napisane CV może być kluczem do otrzymania zaproszenia na kolejny etap rekrutacji. Postaraj się, aby Twój życiorys był zwięzły, miał zwartą strukturę. Stosuj wyróżnienia w postaci wypunktowań i pogrubień, a także pamiętaj, aby zawrzeć tylko konkretne i aktualne informacje, które będą odpowiedzią na oczekiwania rekrutera zawarte w CV.
- Dobre CV jest zwięzłe, jasne i zawiera tylko istotne informacje z punktu widzenia wymagań rekrutera. Starannie wybierz fakty, które w nim przedstawiasz, aby dostosować je do potrzeb firmy oraz stanowiska, o które się ubiegasz - informuje Joanna Hnatkowska.
GoldenLine to wiodący serwis rekrutacyjny, oferujący usługi z zakresu rekrutacji i employer brandingu. GoldenLine dostarcza kandydatom oferty pracy, informacje o ocenach pracodawców oraz umożliwia założenie profilu zawodowego. Pracodawcom oferuje dostęp do Wyszukiwarki Kandydatów, usługę rekrutacyjną Jobile, jak i możliwość zamieszczenia ofert pracy. GoldenLine wspiera firmy w obszarze employer branding poprzez doradztwo i szkolenia, możliwość założenia Profilu Pracodawcy jak i realizację kampanii marketingu rekrutacyjnego.
Opr. KM