Reklama

Koniec okresu na uzupełnienie kwalifikacji dla behapowców

30 czerwca 2013 r. kończy się czas, jaki pracownicy służby bhp mieli na uzupełnienie kwalifikacji. Od 1 lipca br. pracownicy niespełniający wymogów kwalifikacyjnych mogą stracić pracę.

W 2004 r. istotnie podniesiono wymagania kwalifikacyjne dla pracowników służby bhp. Jednocześnie, pracownikom nieposiadającym stosownych kwalifikacji dano 8 lat na ich uzupełnienie. Wspomniany okres przejściowy kończy się 30 czerwca 2013 r.

Reklama

Jeżeli pracownik służby bhp nie podniósł swoich kwalifikacji na czas, to ich brak może być powodem wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę.

Od 1 lipca 2013 r. pracownikami służby bhp mogą być tylko osoby spełniające następujące wymagania:

1. inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy,

2. starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
- zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub
- wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

3. specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,

4. starszym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp,

5. głównym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.

Pracownik kierujący wieloosobową komórką organizacyjną powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne dla specjalisty do spraw bhp. Pracownik zatrudniony w jednoosobowej komórce powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne dla starszego inspektora ds. bhp.

Jeśli pracodawca powierza wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy, to muszą oni spełniać co najmniej wymagania określone dla specjalisty ds. bhp lub powinny to być osoby zatrudnione na stanowisku inspektora pracy w Państwowej Inspekcji Pracy przez okres co najmniej 5 lat.

Pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierza wykonywanie zadań służby bhp powinien spełniać co najmniej wymagania dla inspektora ds. bhp.

Jakub Ziarno

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »