Koszt utrzymania pracownika. Ile szef płaci za jeden etat?
Koszt zatrudnienia i utrzymania pracownika to nie tylko miesięczne wynagrodzenie brutto. Pracodawcy ponoszą bowiem wiele dodatkowych kosztów, o których większość osób nie map ojęcia. Ile kosztuje zatrudnienie i utrzymanie pracownika na etacie?
Wynagrodzenie pracownika składa się przede wszystkim z kwoty brutto oraz ze składek ZUS finansowanych przez pracodawcę. Składki z wynagrodzenia brutto finansowane są przez pracownika, natomiast składki w jego imieniu opłaca pracodawca.. Na kwotę wynagrodzenia brutto składa się:
- składka emerytalna - 9,76 proc.
- składka rentowa - 1,50 proc.
- składka chorobowa - 2,45 proc.
- składka zdrowotna - 9 proc.
Na całkowity koszt zatrudnienia składają się również składki finansowe przez pracodawcę, takie jak:
- składka emerytalna - 9,76 proc.
- składka rentowa - 6,50 proc.
- składka wypadkowa - 1,67 proc.
- składka na FP - 2,45 proc.
- składka na FGŚP - 0,1 proc.
Zatrudniając pracownika na podstawie umowy o pracę za najniższą krajową, która obecnie wynosi 4300 zł brutto, pracodawca zapłaci więc:
- 419,68 zł - na składkę emerytalną,
- 279,50 zł - na składkę rentową,
- 71,81 zł - na składkę wypadkową,
- 105,35 zł - na składkę na FP,
- 4,30 zł - na składkę na FGŚP.
Wobec tego całkowity koszt zatrudnienia pracownika na umowie o pracę za minimalne wynagrodzenie wyniesie 5180,64 zł, przy czym pracownik na rękę otrzyma z tego zaledwie 3261,53 zł.
Inaczej będą natomiast przedstawiać się koszty zatrudnienia pracownika na podstawie umowy zlecenie. Jeżeli pracodawca zawiera umowę zlecenie z osobą, dla której owa umowa jest jedynym źródłem dochodu, to wówczas taka umowa jest w pełni oskładkowana, a więc koszty zatrudnienia będą przedstawiać się tak samo, jak w przypadku umowy o pracę.
Natomiast, gdy umowa zawierana jest z osobą, która ma już kilka innych umów zlecenie, to wtedy obowiązek opłacania składek zależeć będzie od łącznej kwoty wynagrodzenia ze wszystkich umów. Jeżeli kwota ta przekroczy minimalne wynagrodzenie za pracę, to wtedy konieczne będzie opłacanie składki zdrowotnej.
Jeżeli zaś umowa zlecenie zawierana jest ze studentem lub uczniem do 26. roku życia, to wtedy pracodawca wypłaca takiemu pracownikowi kwotę brutto, ponieważ umowy zlecenie ze studentami nie są oskładkowane.
Wynagrodzenie pracownika to niejedyny koszt, z jakim musi mierzyć się pracodawca. Przede wszystkim po stronie pracodawcy pozostaje poniesienie wszelkich kosztów związanych z przeprowadzeniem rekrutacji, tj. publikacja ogłoszenia, opłacenie osób przeprowadzających rekrutację, czas poświęcony na proces selekcji, na przygotowanie umów, czy na onboarding.
Do kosztów zatrudnienia i utrzymania pracownika w firmie dodatkowo trzeba doliczyć wykonywanie obowiązkowych badań lekarskich czy szkoleń BHP. Po stronie pracodawcy zostaje także przeszkolenie nowego pracownika oraz zapewnianie mu w toku pracy dostępu do szkoleń i kursów podnoszących kwalifikacje, do konferencji branżowych czy do narzędzi niezbędnych do wykonywania pracy.
Pracodawca ponosi również koszt zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz właściwego przygotowania stanowiska pracy razem z zapewnieniem odpowiednich sprzętów, m.in. komputera, telefonu czy samochodu służbowego.
Poza tym po stronie pracodawcy pozostaje poniesienie kosztów związanych z nieobecnością pracownika na wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego czy za czas choroby przez pierwsze 33 dni. W takich sytuacjach konieczne może także okazać się zorganizowanie zastępstwa, co generuje dodatkowy koszt.
Wiele firm oferuje obecnie szereg benefitów pozapłacowych, takich jak prywatna opieka medyczna, karty sportowe czy ubezpieczenia grupowe, które również rodzą dodatkowe koszty.
Od stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę ma wynieść 4666 zł, co daje wzrost o 366 zł w porównaniu do roku bieżącego. Jednocześnie wzrośnie również całkowity koszt zatrudnienia pracownika, który w przypadku najniższej krajowej wyniesie 5621,59 zł.
WB