Na jakie benefity można liczyć u najlepszych pracodawców?
Polscy specjaliści i menadżerowie chcą pracować w firmach o stabilnej pozycji, dających możliwość rozwoju zawodowego i zapewniających przyjazne środowisko pracy. Co ciekawe, wysokość wynagrodzenia jest istotna tylko dla połowy respondentów - wynika z analizowanego przez Kodilla.com raportu Antal "Najbardziej Pożądany Pracodawca".
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Jakie zasoby gazu ma Polska?
Obecny rynek pracy koncentruje się na sposobach pozyskania i utrzymania dobrego pracownika. Dlatego priorytetem numer jeden dla kadry kierowniczej i działów HR jest zapewnienie dostępu do wartości, które dla kandydata są najistotniejsze. Mówi o nich analizowany przez Kodilla.com ranking Antal "Najbardziej Pożądany Pracodawca". Zgodnie z raportem, obecnie najistotniejsza dla pracowników jest stabilność biznesowa firmy (71 proc. wskazań), możliwość rozwoju zawodowego (68 proc.) i przyjazne środowisko pracy (63 proc.). Wysokość oferowanego wynagrodzenia jest ważna dla około 58 proc. ankietowanych.
- Doskonały pracodawca zadba o przyjazne środowisko biurowe, jak i umożliwi dogodne zasady pracy hybrydowej lub zdalnej. Taka firma zapewnia podstawowe, a także dodatkowe, adekwatne do indywidualnych potrzeb benefity pozapłacowe, prowadzi sprawną rekrutację, onboarding, a w dalszej perspektywie - dba o tworzenie możliwości rozwoju i awansów poziomych i pionowych pracowników. We wszystkich swoich działaniach jest zaś spójny, uczciwy i konsekwentny - dzięki czemu buduje swoją silną markę pracodawcy - wyjaśnia Aleksandra Trzcińska, koordynatorka projektu Najbardziej Pożądany Pracodawca (NPP) z Antal.
- Wypisz, wymaluj praca w branży IT - uśmiecha się Magdalena Rogóż, ekspertka ds. rynku IT w szkole programowania Kodilla.com. I tłumaczy: - Nie mówię o tym dlatego, żeby reklamować tę branżę, bo ona reklamy nie potrzebuje. To po prostu cechy, na które stawiają osoby szukające nowego zawodu i zwracające uwagę na naukę programowania. Elastyczny system pracy, opieka w pierwszych etapach, możliwość rozwoju, no i niezłe, w stosunku do innych branż, zarobki. Do tego często dochodzi praca w środowisku międzynarodowym i realizacja ciekawych projektów, które mogą stanowić wyzwanie, ale też wzbogacają później CV pracownika pod kątem poszukiwania nowej posady.
Zgodnie z danymi Antal, firmy oferują obecnie bardzo praktyczne przywileje. Oprócz premii i bonusów (89 proc.), pracownicy najczęściej otrzymują możliwość wzięcia udziału w kursach i szkoleniach (62 proc.), choć dużą wartość mają również codzienne korzyści, takie jak np. miejsce parkingowe (61 proc.), prywatna opieka medyczna (58 proc.), samochód służbowy (56 proc.) czy dodatkowe dni urlopu (43 proc.).
- Szkolenia czy kursy oferowane przez pracodawcę są istotne dla pracowników w niemal każdej branży. W IT mają jednak o tyle szczególne znaczenie, że tutaj zauważamy bardzo dużą dynamikę zmian technologicznych. Powstające nowe frameworki, czy rozwój najpopularniejszych technologii, nowe wersje języków programowania - to elementy, które sprawiają, że specjaliści muszą nieustannie się rozwijać. Inna sprawa, to coraz większa złożoność realizowanych projektów, które również wymagają zdobywania nowych umiejętności. (...) - komentuje Magdalena Rogóż.
Poza tym firmy coraz częściej składają kontroferty, aby zatrzymać pracowników z bardzo potrzebnymi kompetencjami. Składają się na nie obietnice wyższej pensji lub benefity w formie dodatkowych dofinansowań np. na dojazdy do pracy, dochodzące nawet do 1000 zł.
- Jest to szczególnie zauważalne w działach bankowości i finansów. Według raportu benefity pozapłacowe oferuje tutaj aż 98 proc. badanych firm. Jeżeli pracodawca nie zgadza się na podwyżkę, często proponuje w zamian benefit w postaci opłacenia studiów bądź interesujących kandydata kursów i jest to dla pracowników kusząca oferta przekładająca się na ich lojalność do firmy w dłuższej perspektywie czasu. W branżach takich, jak finanse i bankowość w zamian za wzrost wynagrodzenia istnieje możliwość zmiana struktury i przejście do innego wewnętrznego działu, w którym kandydat ma możliwość szybszego awansu pionowego albo możliwość pracy w innych standardach, które są dla niego korzystniejsze - dodaje Sebastian Sala, business unit director Antal, SSC/BPO.
Dla pracowników ważna jest także elastyczność czasu pracy. Obecnie brak możliwości pracy zdalnej wskazywany jest jedynie przez 5 proc. organizacji. Dużo pracowników deklaruje także indywidualną możliwość ustalania czasu pracy z przełożonym.
Z badań firmy Antal wynika, że co trzeci specjalista odrzuci ofertę współpracy, jeśli wizerunek pracodawcy nie będzie spełniał jego oczekiwań. Te wyniki pokazują, jak ważne jest dbanie o reputację i employer branding firmy oraz tworzenie przyjaznego środowiska pracy dla pracowników. Jak zaznacza Aleksandra Trzcińska: - Mamy do czynienia z erą świadomego pracownika, który na bieżąco śledzi rynek pracy i jego trendy, ale również zwraca uwagę na certyfikaty oraz tytuły, którymi posługuje się firma, jeśli chodzi o dbałość o pracowników.
Warto jednak podkreślić, że czasy, gdy obowiązywało hasło "Czy się stoi, czy się leży - 500 zł się należy", już dawno za nami.
- Dynamiczny wzrost wynagrodzeń, wysoki poziom dobrowolnej rotacji, polaryzacja wyboru form zatrudnienia i transformacja kompetencji, gdzie na równi z umiejętnościami technicznymi, a coraz częściej nawet wyżej, są oceniane cechy miękkie - to wszystko powoduje, że w kolejnych branżach, podobnie jak w IT warunki zatrudnienia dyktują pracownicy. Sami również muszą jednak spełniać jeden podstawowy warunek - muszą mieć odpowiednie umiejętności lub chęć do ich zdobywania i zawodowego rozwoju, bo tylko taki specjalista ma dla firmy wartość - podsumowuje Magdalena Rogóż.
Oprac.: Kodilla.com