Polski pracodawca kusi benefitami pracowników z Ukrainy?

​Obcokrajowcy, którzy przyjechali do pracy w Polsce, zwracają uwagę nie tylko na możliwość wyższego zarobku, ale także na atrakcyjność benefitów pozapłacowych oferowanych przez pracodawców. Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie OTTO Work Force Polska prywatna opieka medyczna to najpopularniejszy i zarazem najbardziej pożądany dodatek do pensji wśród Ukraińców.

Rysunek 1 :

Benefity (świadczenia dodatkowe), jakie oferują przedsiębiorstwa swoim pracownikom według opinii badanych (% wskazań) (N=336). Źródło: Raport OTTO Work Force Polska Jak przedsiębiorstwa zamierzają rozwiązać problem braku kompetentnych pracowników?, 2019.

Taki benefit oferuje niemal połowa polskich przedsiębiorstw, przy czym aż 61 procent pracowników z Ukrainy uznaje opiekę medyczną jako najbardziej atrakcyjne i motywujące świadczenie. Pracodawcy dbają o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników 

Reklama

Na współczesnym rynku pracy trudno znaleźć ofertę zatrudnienia, która nie zawierałaby zachęcających benefitów. Działy HR upatrując w nich sposób na skuteczne utrzymanie pracowników w organizacjach i pozyskanie nowych kandydatów.

Polski pracodawca na pierwszym miejscu stawia zdrowie i dobre samopoczucie pracownika - prawie połowa badanych przedsiębiorstw (49%) oferuje swoim pracownikom karty sportowe, umożliwiające wstęp do fitness klubów, siłowni oraz prywatną opiekę medyczną.

Bardzo chętnie proponują pracownikom także dodatkowe ubezpieczenia grupowe (46%). Nieco mniejszą popularnością cieszą się benefity związane z kulturą i dofinansowaniami do konkretnych usług. Bilety do kin i teatrów proponowane są w 27% badanych przedsiębiorstw, dofinansowanie do posiłków w pracy w 18% podmiotów, zniżki i rabaty do sklepów w 13% firm, a dofinansowanie do żłobków i przedszkoli jest standardem tylko dla 8% instytucji. Co ciekawe jedynie co piąta badana firma nie oferuje żadnych benefitów (18%). Czy wprowadzając wymienione świadczenia dodatkowe polscy pracodawcy spełniają oczekiwania Ukraińców - największej grupy zagranicznych pracowników w Polsce?

Jakich benefitów oczekują pracownicy z Ukrainy? 

W obliczu zbliżającej się liberalizacji przepisów w zakresie zatrudnienia obcokrajowców w Niemczech oraz wyższych zarobków u naszych południowych sąsiadów (zarobki w Czechach i na Słowacji są średnio o 10-15% wyższe niż w Polsce) Ukraińcy coraz większą uwagę zwracają na atrakcyjność polskich ofert pracy.

Interesuje ich już nie tylko sama możliwość podjęcia legalnego zatrudnienia za wyższe niż na Ukrainie wynagrodzenie, ale także benefity zachęcające do podjęcia pracy w Polsce. Dla większości z nich (61%), najbardziej motywującym dodatkiem pozapłacowym jest prywatna opieka medyczna.

Na drugim miejscu znalazło się dofinansowanie do posiłków w pracy (53%), na kolejnych: zniżki/rabaty do sklepów (44%), karty sportowe (wstęp do fitness klubów, siłowni itp.) (43%), ubezpieczenie grupowe (28%), bilety do kin i teatrów (22%), dofinansowanie do szkół i przedszkoli (13%).

Ukraińcy decydują się na emigracje głównie z powodów ekonomicznych. Zarabiają, by podnieść jakość nie tylko swojego życia, ale także swoich najbliższych, którzy zostali na Ukrainie. Z tego powodu ważne są dla nich benefity, które pozwalają im możliwie jak najwięcej zaoszczędzić. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się te związane ze spędzaniem czasu wolnego, choć oczywiście również są bardzo ważne. Polscy pracodawcy stają przez trudnym zadaniem.

Ze względu na niedobory siły roboczej na rynku pracy oraz na wyższe wynagrodzenia za granicą powinni w możliwie jak największym stopniu dopasować benefity pozapłacowe do oczekiwań swoich pracowników, by zatrzymać ich na dłużej - komentuje Tomasz Dudek, Dyrektor Zarządzający OTTO Work Force Polska.  

 Źródło: Raport OTTO Work Force Polska Opinie pracowników tymczasowych z Ukrainy na temat zatrudnienia w Polsce i w innych krajach oraz zadowolenia z pracy, 2018. 

Spółka OTTO Work Force jest jedną z największych międzynarodowych agencji pośrednictwa pracy w Europie. Firma OTTO obecnie jest liderem zatrudnienia w Europie Środkowo Wschodniej, a także w Holandii i Niemczech.  Od 2018 r. Firma OTTO rozpoczęła strategiczną współpracę z globalną grupą HR "OUTSOURCING Inc." z łącznym przychodem ponad 2 mld euro. 

Informacja prasowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »