Pracownicy są zobowiązani dbać o wyposażenie firmy
Polacy zaczęli krytycznie odnosić się do kradzieży w miejscu pracy. Tylko co siódmy pracownik dopuszcza korzystanie ze służbowych urządzeń biurowych w celach prywatnych. Nieuczciwość częściej akceptują osoby aktywne zawodowo niż bezrobotni i osoby młodsze - wynika z sondażu przeprowadzonego przez CBOS.
Pocieszające jest to, że zmniejsza się społeczna akceptowalność takich zachowań. Można zatem liczyć na bardziej optymistyczne dane w przyszłości i mniejsze koszty związane z nadużyciami pracowniczymi po stronie przedsiębiorców - zauważają Pracodawcy RP.
Niemniej jednak nieuczciwość w miejscu pracy nadal jest problemem powszechnym. Według raportu Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes i Uniwersytetu Szczecińskiego, przeprowadzonego w ciągu ostatnich dwóch lat, aż 77 proc. firm ucierpiało wskutek nadużyć pracowniczych. Prawie 80 proc. przedsiębiorstw odnotowało z tego powodu stratę do 50 tys. zł, a 15 proc. nawet do 100 tys. zł. Największą plagą są kradzieże (43 proc.), przywłaszczenia (23 proc.) oraz oszustwa (16 proc.).
Należy przypomnieć, że podstawowym obowiązkiem pracownika jest dbanie o dobro zakładu pracy. Przywłaszczenie mienia pracodawcy jest zawsze ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych i stanowi podstawę do rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym z winy pracownika. Sąd Najwyższy podobnie karze traktować próbę wyrządzenia szkody przez pracownika, a także "pożyczenie sobie" firmowego sprzętu bez zgody pracodawcy.
Pracodawcy często bronią się przed nieuczciwymi pracownikami systemem ochrony i monitoringu. Ogólnikowość przepisów nierzadko utrudnia wykonywanie uprawnień kontrolnych pracodawcy.
Pracownicy powołują się na ochronę swoich dóbr osobistych, zaś pracodawcy chcą chronić mienie firmy. Potrzeba ochrony obu wartości jest zagwarantowana w Kodeksie pracy. Pracodawcy powinni pamiętać o zadbaniu o zgodę pracownika na przeprowadzanie kontroli, np. dokładnie opisując procedurę kontroli w regulaminie pracy.
- Musi być ona przeprowadzana w taki sposób, aby nie uwłaczała godności pracownika - tłumaczy mec. Monika Gładoch, ekspert Pracodawców RP.
Pracodawcy RP