Raport wskaźnikiHR 2017

Charakterystyka próby

W badaniu wzięło udział 176 przedsiębiorstw z całej Polski zatrudniających w sumie ponad 160 000 pracowników.

Pozycja pracownika na rynku pracy

Pomimo, że wysokość wskaźnika rotacji w 2016 i 2015 r. była niemal taka sama, to w ubiegłym roku częściej pracownicy podejmowali decyzję o rozwiązaniu umowy. Trend ten szczególnie był widoczny w średnich przedsiębiorstwach.

Pozyskanie pracownika jest coraz bardziej czasochłonne, zwłaszcza niewykwalifikowanego i specjalisty. Z problemem tym zmagały się w szczególności przedsiębiorstwa produkcyjne i zatrudniające ponad 500 pracowników.

Pozycja pracownika na rynku pracy

W porównaniu do poprzedniej edycji badania liczba awansów wzrosła, szczególnie w dużych przedsiębiorstwach. Wyjątek od tej reguły stanowiły firmy handlowe.

Za awansem szedł również wzrost płac. W badanych przedsiębiorstwach średnie wynagrodzenie wzrosło o ponad 900 PLN. Na najwyższe podwyżki mogli liczyć pracownicy usług i dużych przedsiębiorstw.

Pracownicy mogą liczyć na benefity o coraz wyższej wartości. W porównaniu do poprzedniej edycji badania nakłady na świadczenia pozapłacowe wzrosły blisko o 38 zł.

Problem absencji chorobowej własnej jest coraz bardziej dotkliwy dla pracodawców. Pracownicy coraz dłużej przebywają na zwolnieniach lekarskich, co potwierdzają zarówno kolejne edycje naszego badania, jak i statystyki ZUS. Problem absencji chorobowej jest dostrzegany zwłaszcza w przypadku pracowników produkcyjnych, którzy na zwolnieniu lekarskim przebywali średnio około 4 dni dłużej niż pracownicy handlu czy usług.

Szkolenia są coraz ważniejsze

Firmy chętniej inwestują w rozwój pracowników. Nakłady na szkolenia stanowią coraz większą część kosztów operacyjnych przedsiębiorstw. Trend ten potwierdza również wskaźnik wykorzystania budżetu szkoleń na pracownika.

Statystyczny pracownik również poświęca więcej czasu na uczestnictwo w szkoleniach: w porównaniu do poprzedniej edycji badania spędził na szkoleniach rocznie blisko 3 godziny więcej.

Branża IT

Głównym problemem HR-owców w tej branży jest zatrzymanie pracowników. Zarówno wskaźnik rotacji, jak i rezygnacji, był wyższy niż średni w Polsce.

Przedsiębiorstwa z branży IT mocno inwestują w rozwój pracowników. Nakłady na szkolenia były niemal trzykrotnie wyższe niż średnia w Polsce. Wynika to głównie z wysokich kosztów szkoleń dla IT, a nie z ilości godzin szkoleniowych.

Branża automotive

Dynamiczny rozwój branży automotive w Polsce przekłada się na wzrost zapotrzebowania na pracowników. Świadczy o tym wysoki wskaźnik przyjęć oraz długi czas rekrutacji. Im wyższe kompetencje były wymagane, tym rekrutacja trwała dłużej.

Bardzo dobrą kondycję branży automotive potwierdzają też wskaźniki efektywności pracy. Zysk netto przypadający na jednego pracownika był wyższy zarówno w odniesieniu do wyników ogólnopolskich, jak i sektora produkcyjnego. Pracownicy częściej pracowali w godzinach nadliczbowych.

Dowiedz się więcej

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »