Rekrutacja do działu sprzedaży w epoce home-office

Home-office zadomowił się na dobre. Coraz więcej firm nie tylko oferuje możliwość pracy zdalnej, ale również rekrutuje pracowników w trybie online. Wbrew pozorom to nie lada wyzwanie, zwłaszcza jeśli szuka się dobrych handlowców. Jak wygląda rekrutacja do działu sprzedaży w epoce home-office? Jak się do niej odpowiednio przygotować? O co pytać?

Rekrutacja do działu sprzedaży - jak ją przeprowadzić online?

W obliczu pandemii wiele firm przekształciło swój dotychczasowy stacjonarny sposób funkcjonowania w tryb online. Zmiany dotknęły różnych struktur organizacji, w tym m.in. działu rekrutacji, na którym wymusiły konieczność przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych przez Internet. Dla wielu przedsiębiorstw zadanie to wciąż pozostaje sporym wyzwaniem, zwłaszcza jeśli na rynku poszukują dobrych handlowców.

Na szczęście, do rekrutacji do działu sprzedaży można się dobrze przygotować. O czym powinien pamiętać rekruter?

1. Przygotowanie narzędzi rekrutacyjnych z wyprzedzeniem i sprawdzenie połączenia

W sieci znaleźć można wiele narzędzi, które pozwalają "spotkać się" z kandydatem za pośrednictwem Internetu. Warto je przetestować z wyprzedzeniem, tak aby podczas rozmowy móc skoncentrować się na kandydacie, a nie poszukiwaniu funkcji. O tym, jakie narzędzie będzie stosowane, należy poinformować kandydata. On też musi mieć czas, by je poznać i np. założyć konto, jeśli jest to wymagane.

Sama rozmowa kwalifikacyjna poprzedzona wcześniejszą analizą CV lub portfolio nie zawsze pozwala upewnić się co do wiedzy lub umiejętności kandydata. Co innego test. Wydawać by się jednak mogło, że w epoce home-office trudno go będzie przeprowadzić. Nic bardziej mylnego! W sieci dostępnych jest wiele platform internetowych, na których można umieścić test rekrutacyjny. Na jego wykonanie kandydat może mieć określony czas, który będzie liczony np. od momentu zalogowania się na platformie.

Przed rozmową kwalifikacyjną warto sprawdzić jakość łącza internetowego oraz to, czy kandydat nie ma żadnych problemów z zarejestrowaniem się, a następnie zalogowaniem do wykorzystywanych narzędzi. Pozwoli to uniknąć stresujących sytuacji.

Co ważne, aby przyciągnąć wartościowych pracowników do działu sprzedaży, rekruterzy coraz chętniej dostosowują się do oczekiwań kandydatów. Pytają, jaka forma rozmowy lub narzędzie najbardziej odpowiada handlowcowi i wybierają rozwiązanie wskazane przez niego. W ten sposób pozwalają potencjalnemu pracownikowi poczuć się komfortowo, co skraca dystans podczas rozmowy.

2. Opracowanie planu rekrutacji i pytań dla kandydata

To standardowa procedura, o której warto pamiętać podczas rekrutacji do działu sprzedaży. Pozwala bowiem płynnie prowadzić rozmowę, a także dobrze poznać kandydata - mając pytania pod ręką, rekruter nie zapomni ich zadać. Przy tworzeniu listy pytań warto pamiętać, że mają one sprawdzić nie tylko doświadczenie kandydata, ale również jego motywację i wartości, którymi się kieruje. Co ważne, pracownik działu sprzedaży powinien wzbudzać sympatię i zaufanie. 

Plan rozmowy warto również przedstawić kandydatowi. Dzięki temu będzie mógł się do niej dobrze przygotować. Taka postawa pokazuje, że rekruter podchodzi z szacunkiem do potencjalnego pracownika i zależy mu na tym, aby dobrze wypadł.

3. Przygotowanie miejsca do spotkania

Pomieszczenie, z którego będziesz przeprowadzać rozmowę, powinno być ciche i odizolowane. Jeśli również pracujesz w trybie home-office, poinformuj domowników, aby nie przeszkadzali Ci podczas prowadzonych rozmów. Zadbaj również o to, aby miejsce było czyste i dobrze oświetlone.

Rekrutacja do działu sprzedaży w epoce home-office to spore wyzwanie. Rozpoznanie skutecznego handlowca to co do zasady trudna sprawa, która komplikuje się jeszcze bardziej, gdy rozmowę rekrutacyjną trzeba przeprowadzić online. Nie oznacza to jednak, że nie można się do niej odpowiednio przygotować. Powyższe wskazówki Ci w tym pomogą.

Źródło: TeamQuest - oferty pracy IT

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »