Reklama

Rekruterzy docierają już do 86 proc. kandydatów

Z najnowszego raportu Devire „Rynek zmiany pracy” wynika, że 9 na 10 kandydatów otrzymało zaproszenie do procesu rekrutacyjnego w ostatnich sześciu miesiącach. Ilu z nich zdecydowało się na zmianę pracy? Które branże są najbardziej narażone na rotację?

Dziś kandydat jest świadomy możliwości, jakie oferują mu: rynek pracy i potencjalni pracodawcy. Wciąż docierają do nas informację o rekordowo niskiej stopie bezrobocia, a w wielu branżach liczba wakatów przeważa nad liczbą dostępnych kandydatów. To przekłada się na atrakcyjniejsze oferty i warunki współpracy. Co więcej, na rynku obserwujemy deklaratywnie wysoką otwartość do zmiany pracy - aż 90 proc. respondentów badania jest otwartych na nowe propozycje zawodowe.
Jak wynika z raportu - nastawienie Polaków do pracy diametralnie się zmieniło. Michał Młynarczyk, dyrektor zarządzający firmą rekrutacyjną i outsourcingową Devire podkreśla, że: - W obecnych czasach, gdzie pensja minimalna i średnie zarobki rosną systematycznie rok do roku, praca zaczyna odgrywać większą rolę niż comiesięczny przelew na konto.

Kandydat - aktywny i kuszony przez pracodawcę

Reklama

Z raportu wynika, że aż 86 proc. respondentów otrzymało zaproszenie do udziału w procesie rekrutacyjnym w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Jednocześnie 84 proc. osób, które nie otrzymało podwyżki w tym samym czasie, również dostało zaproszenie do udziału w rekrutacji. Efekt? Świadomy kandydat nieustannie dąży do poprawy swojej sytuacji zawodowej.  
 Co ważne, praktycznie wszyscy aktywni zawodowo są na etapie zmiany, poszukiwania pracy lub deklarują otwartość na nowe wyzwania. 51 proc. osób chce zmienić pracę i aktywnie jej szuka. Niewielu mniej respondentów (39 proc.) nie szuka aktywnie pracy, ale jest otwartych na nowe propozycje. Jedynie 7 proc. w ogóle nie szuka pracy. Pozostałe 3 proc. to osoby, które właśnie zmieniły pracę lub są w trakcie przejścia do nowej firmy.

Ciekawą grupę stanowią pracownicy IT - łącznie 84 proc. jest otwartych na zmianę pracy, ale niemal połowa z tej grupy (49 proc.) nie szuka aktywnie nowych wyzwań, czekając na propozycję od potencjalnego pracodawcy.
Najbardziej stabilną branżą jest PR i Social Media - tutaj aż 38 proc. respondentów nie szuka pracy i nie chce zmieniać obecnej.
- Nie oznacza to, że te osoby aktywnie poszukujące pracy po prostu aplikują na ogłoszenia. Często są one po prostu w kontakcie z rekruterami - bezpośrednio lub poprzez portale społecznościowe. Wynika to po części z tego, że potencjalni kandydaci przy tak częstym bombardowaniu ofertami (poprzez kampanie kontekstowe w Google Display Network, zaczepki na LinkedIn/GoldenLine, mailingi z ofertami czy wreszcie telefony od rekruterów) - mają poczucie, że coś tracą i jakaś okazja może im przejść koło nosa - powiedział Młynarczyk.

Kto najczęściej zmienia pracę?

Przy tak dużej liczbie zaproszeń do procesów rekrutacyjnych, aż 44 proc. respondentów badania zdecydowało się na zmianę pracy w ciągu ostatniego roku. Pracodawcom najtrudniej było zatrzymać młodych - 63 proc. przedstawicieli pokolenia Z (18-25 lat) zdecydowało się na transfer do innej firmy. Na drugim miejscu znaleźli się Millenialsi (26-35 lat) - 47 proc. z nich zadeklarowało zmianę. Niewiele mniej, bo 41 proc. respondentów z pokolenia X (36-54 lat) również zdecydowało się na transfer do innego pracodawcy.
Pracodawcy muszą mieć świadomość, że kandydat będący na początku swojej drogi zawodowej będzie bardziej skłonny to ryzyka. Wynika to z prostego faktu - potrzeby świadomego kształtowania swojej kariery. Niekoniecznie musi to oznaczać potencjalnego "skoczka". Takie podejście zaowocuje większą lojalnością pracownika w późniejszym etapie kariery zawodowej.

- Pracodawcy muszą wiedzieć że kandydat będący na początku swojej drogi zawodowej będzie bardziej skłonny to ryzyka. Wynika to z prostego faktu - potrzeby świadomego kształtowania swojej kariery. Niekoniecznie musi to oznaczać potencjalnego "skoczka". Takie podejście zaowocuje większą lojalnością pracownika w późniejszym etapie kariery zawodowej - powiedział Młynarczyk.
Niezmiennie osoby z największym stażem pracy cechują się większym przywiązaniem do firmy i rzadziej decydują na zmianę pracy. W przypadku Baby Boomers (55+) - co czwarta osoba zmieniła pracę - 26 proc. respondentów.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »