Reklama

​Rozmowa kwalifikacyjna, czyli nie taki diabeł straszny, jak go malują

Spotkanie z rekruterem to jedna z bardziej stresujących sytuacji w życiu. Obawy związane z rozmową z przyszłym pracodawcą może potęgować brak dużego doświadczenia zawodowego lub fakt, że na rynku pracy stawiamy pierwsze kroki. Doradzamy jak się do niej przygotować, by zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie.

Przygotowanie wartościowego CV, rozesłanie ofert i w efekcie otrzymanie zaproszenia na rozmowę o pracę, to dopiero połowa sukcesu. Najwięcej zależy bowiem od tego jak kandydat zaprezentuje się na spotkaniu rekrutacyjnym.

- Z moich obserwacji wynika, że studenci i absolwenci, którzy są na początku swojej drogi zawodowej dość często czują się niepewnie szukając pracy. Dlatego im szybciej młody człowiek zacznie zdobywać doświadczenie zawodowe np. podczas praktyk, czy staży, odbywanych jeszcze w trakcie nauki, tym lepiej poradzi sobie na późniejszych etapach kariery. Pierwsze kroki na rynku pracy warto stawiać już na pierwszym roku studiów - mówi dr Piotr Miller z Biura Karier PWSZ w Skierniewicach.

Aby dobrze wypaść podczas rekrutacji, warto kierować się 6 prostymi krokami.

Reklama

1. Poznaj firmę - przed rozmową kwalifikacyjną należy poświęcić czas na wyszukanie informacji o przyszłym pracodawcy i jego działalności. Dzięki temu kandydat nie będzie zaskoczony pytaniem, które może sprawdzać tę wiedzę. Bardzo ważne jest również dokładne przeczytanie oferty i wypisanie własnych kompetencji, które odpowiadają jej wymaganiom.

2. Zadbaj o właściwy strój - sprawdź jaki dress code obowiązuje w firmie i postaraj się o schludny wygląd. Pamiętaj, że elegancki ubiór jest też wyrazem szacunku dla rozmówcy.

3. Nie spóźnij się - dokładnie sprawdź trasę dojazdu na dzień przed rozmową i wyrusz z domu z odpowiednim zapasem czasu. Spóźnienie na pierwszym spotkaniu nie zrobi dobrego wrażenia.

4. Zachowuj się naturalnie - nie wyolbrzymiaj swoich kompetencji, a tym bardziej nie okłamuj rekrutera. Najlepiej będzie, gdy postarasz się zachowywać naturalnie i opanujesz emocje. Pamiętaj o tym, by odpowiadając na pytania, kierować się kompetencjami i wartością dodaną, którą możesz wnieść do firmy.

5. Nie bój się pytań o wynagrodzenie - ten temat z pewnością pojawi się na rozmowie, więc lepiej miej w zanadrzu rozsądną odpowiedź. Przed spotkaniem sprawdź ogólnodostępne raporty płacowe, postaraj się też wybadać, jakie zarobki oferuje firma, do której aplikujesz
np. wśród znajomych pracowników. Weź również pod uwagę swoje doświadczenie zawodowe i zaproponuj adekwatne do niego wynagrodzenie.

6. Zadawaj pytania - pod koniec rozmowy zwykle kandydat ma możliwość zadania kilku pytań. Warto skorzystać z tej szansy i w ten sposób pokazać, że jesteśmy zainteresowani podjęciem pracy w firmie i szczególnie interesuje nas właśnie ta organizacja. Można pytać np. o ścieżkę rozwoju kariery lub kolejne etapy rekrutacji. 

Przed rozmową dobrze jest uświadomić sobie, że prawdopodobnie pracodawca spotka się jeszcze z kilkunastoma, a czasem nawet kilkudziesięcioma osobami. Kandydaci, którzy będą wyróżniali się na tle innych i wykażą się dużym zaangażowaniem, prawdopodobnie zostaną lepiej zapamiętani i zwiększą swoje szanse na etat. Podobnie było z Jakubem Kadyszem, studentem II roku zarządzania, który dzwoniąc bezpośrednio do siedziby pracodawcy, umówił się na spotkanie i został przyjęty na praktyki do MSWiA w Warszawie.
- Taka proaktywna postawa najczęściej podoba się pracodawcom. Większości z nich zależy na energicznych i zmotywowanych osobach, które nawet mimo niewielkiego doświadczenia wykazują dużą chęć nauki i rozwoju. Warto o tym pamiętać, aby na każdej rozmowie móc zaprezentować się od jak najlepszej strony. Nie należy również zniechęcać się, jeśli firma podziękuje nam za dalszy udział w procesie rekrutacyjnym. W takiej sytuacji warto poprosić o informację zwrotną, aby wyciągnąć z niej dla siebie jak najwięcej wniosków na przyszłość - podsumowuje Piotr Miller.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »