Rynek pracy. Polki wiedzą, czego chcą
Zachowawczość pań na rynku pracy i domniemana pasywność w odpowiadaniu na zawodowe wyzwania to niczym nie poparte mity - wynika z badań. Panie chętnie szukają nowej pracy i nie boją się zmieniać pracodawców.
Z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet ManpowerGroup przygotował analizę przedstawiającą oczekiwania pań względem rynku pracy.
Polki, przy odpowiedniej motywacji, są otwarte na nowe wyzwania. Aż 49 proc. z nich byłoby skłonnych zmienić pracę, gdyby zaproponowano im lepsze warunki finansowe (źródło: raport ManpowerGroup i HRlink "Ocena nowej rzeczywistości rynku pracy − perspektywa pracowników i pracodawców").
Kolejną skuteczną zachętą do podjęcia nowego zatrudnienia jest perspektywa rozwoju zawodowego (19 proc.) oraz ciekawsze obowiązki (6%). Tylko 5 proc. pań zdecydowałoby się przejść do innej firmy ze względu na możliwość objęcia wyższego stanowiska. 4 proc. postanowiłoby zmienić pracę, gdyby realizacja celów i zadań u obecnego pracodawcy była niemożliwa. Bardzo niewiele kobiet (1 proc.) deklaruje, że nie zmieniłoby pracy w czasie pandemii.
Co może zrobić pracodawca w sytuacji, gdy cenna dla organizacji pracownica składa wypowiedzenie? Czy ma szanse zatrzymać ją w firmie? Jakich argumentów powinien użyć, by przekonać ją do kontynuowania współpracy? Przede wszystkim - finansowych. Aż 45 proc. kobiet deklaruje, że podwyżka skłoniłaby je do pozostania w organizacji. Dla 14 proc. ważna jest stabilność obecnego zatrudnienia. 11 proc. pracownic deklaruje, że w obecnej firmie zatrzymałyby je lepsze relacje z przełożonym i dobra atmosfera w zespole.
Odpowiednią motywacją dla 10 proc. pań byłby awans w obecnej organizacji. Część pracownic czułaby obawy przed zmianą w dobie pandemii (9 proc.), szczególnie w przypadku braku sprawdzonych informacji dotyczących kondycji finansowej potencjalnego nowego pracodawcy (5 proc.).
Jakiego modelu pracy oczekują Polki w trakcie i po pandemii? 56 proc. uważa, że forma zdalna powinna zostać wprowadzona w firmach na stałe, natomiast przeciwnego zdania jest 30 proc. kobiet. Oznacza to, że ponad połowa pań w Polsce ceni sobie możliwość wyboru oraz elastyczność, jaką zapewnia zdalny model funkcjonowania zawodowego. W grupie będącej "za" pracą zdalną 76 proc. Polek najlepiej odnajdywałoby się w hybrydowym modelu pracy. Model wyłącznie zdalny wybrałoby 15 proc. kobiet. Do biur w pełnym wymiarze chce wrócić 8 proc.(js)
***