Reklama

"Rz": Potrzebne powszechne i stałe badania pracowników

​Firmy czekają na wytyczne, jak mają walczyć z alkoholem, narkotykami i wirusami u zatrudnionych - pisze środowa "Rzeczpospolita".

"Po dwóch poważnych wypadkach spowodowanych na przełomie czerwca i lipca przez kierowców stołecznych autobusów jasne się stało, że przewoźnicy powinni mieć pełną swobodę w badaniu trzeźwości pracowników czy testowania ich na obecność narkotyków. Ten sam problem dotyczy zwalczania epidemii koronawirusa, która, co potwierdził na jednej z konferencji prasowych minister zdrowia Łukasz Szumowski, rozprzestrzenia się najszybciej w zakładach pracy" - czytamy w "Rz".

Reklama

Według dziennika pracodawcy borykają się jednak z licznymi problemami przy prowadzeniu takich badań, m.in. ze względu na konieczność ochrony danych osobowych kontrolowanych. "Urząd Ochrony Danych Osobowych we wciąż aktualnej interpretacji z 27 czerwca 2019 r. w sprawie kontroli stanu trzeźwości podkreślił, że są to dane wrażliwe, które pracodawca może przetwarzać, gdy pracownik wyrazi na to zgodę i z własnej inicjatywy przekaże te dane" - wskazuje w rozmowie z "Rz" Katarzyna Siemienkiewicz, ekspert ds. prawa pracy Pracodawców RP.

Jak dodaje, gdy chodzi o narkotesty, UODO stoi na stanowisku, że nie ma w przepisach podstawy do ich przeprowadzania. "Z kolei Ministerstwo Rodziny "nie kwestionuje" potrzeby przeprowadzania kontroli stanu trzeźwości czy obecności narkotyków. Dodatkowo główny inspektor sanitarny w kwietniu wydał wytyczne, że pracodawcy mają prawo przeprowadzać bezdotykowe mierzenie temperatury pracownikom wchodzącym na teren firmy. Ale stanowisko to nie spotkało się z akceptacją UODO" - tłumaczy Katarzyna Siemienkiewicz.

Więcej w dzisiejszej "Rzeczpospolitej".

Dowiedz się więcej na temat: trzeźwość

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »