Reklama

Sieć handlowa stawia na własne apteki

Jesień mocno dała w kość aptekarzom, a teraz przybędzie im jeszcze silny rywal - informuje "Puls Biznesu". Atrakcyjny rynek skusił m.in. francuską sieć hipermarketów E.Leclerc.

Reklama

Mowa o drogeriach i sieciach handlowych, które coraz chętniej wprowadzają na półki farmaceutyki. Rynek skusił m.in. francuską sieć hipermarketów E.Leclerc. Na razie grupa ma własną paraaptekę tylko w jednym spośród 40 hipermarketów.

"E.Leclerc chce otwierać apteki stopniowo we wszystkich hipermarketach. Niektóre już zaczęły poszerzać ofertę parafarmaceutyków" - mówi Rafał Sałak, odpowiedzialny za komunikację we francuskiej sieci.

Apteki kusiły też m.in. Tesco i Biedronkę. Ustawa refundacyjna, która doprowadziła do skurczenia się rynku farmaceutycznego o ponad 1,5 mld zł, szybko zweryfikowała te plany.

Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, nie zamierza już otwierać samodzielnych aptek. Z budowy sieci farmaceutycznej wycofało się również Tesco, które - jak większość marketów - ma na półkach leki OTC (bez recepty).

Sieci handlowe - w odróżnieniu od aptek - mogą reklamować leki OTC. Nowe prawo farmaceutyczne zakazało tego wyspecjalizowanym placówkom. Aptekarze szukają ratunku, dzieląc biznes na aptekę i drogerię, która może reklamować sprzedawane parafarmaceutyki.

_ _ _ _ _

Apteki walczą między sobą

Zmiana zasad refundowania leków spowodowała spadek miesięcznych przychodów aptek - średnio ze 151 tys. zł w 2011 r. do 139 tys. zł w 2012 r. - pisał wcześniej "Dziennik Gazeta Prawna", powołując się na raport firmy IMS Health i kancelarii Dziesięcina.

Według szacunków raportu całkowita marża aptek może być niższa o 1 mld zł. Słabsze wyniki zmuszają apteki do cięć etatów - średnio pracę straci jedna osoba w placówce. A część aptek zniknie - do końca 2013 r. spotka to 2 tys. placówek z działających 14 tys.

Rynek aptecznych leków refundowanych skurczy się o 15,5 proc., a cały rynek leków w Polsce o 7 proc., co odpowiada kwocie 2,3 mld zł.

Jak wylicza "DGP", na zmianach list leków refundowanych zyskuje NFZ - w 2012 r. zaoszczędzi 1,7 mld zł (to 1/5 wydatków na refundację w 2011 r.). Natomiast pacjenci zaoszczędzą 260 mln zł, głównie na lekach przeciw depresji, przerostowi prostaty i obniżających cholesterol. Znacznie więcej muszą jednak zapłacić za testy cukrzycowe, leki na padaczkę i onkologiczne.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »