Reklama

Sprawdź, czy możesz paść ofiarą mobbingu

Zdaniem psycholog biznesu Iwony Golonko ofiarami mobbingu zostają częściej osoby o zaburzonym poczuciu własnej wartości, którym trudno jest asertywnie postawić granice drugiej osobie. Jednocześnie mobbing i dyskryminacja w pracy stają się zjawiskami coraz bardziej powszechnymi. W 2017 roku przed polskimi sądami toczyło się prawie 2,5 tysiąca postępowań o odszkodowanie z tytułu dyskryminacji lub mobbingu.

- Jeżeli ja raz, drugi, trzeci pozwolę, by ktoś traktował mnie w sposób przemocowy, mobbingowy, to jest duża szansa, że moje poczucie własnej wartości będzie spadało - tłumaczy dla Newsrm.tv psycholog biznesu Iwona Golonko.

Reklama

Bardzo ważne jest umiejętne rozróżnienie dyskryminacji od mobbingu, gdyż są to dwa odrębne zjawiska i odpowiedzialność odszkodowawcza jest inna. Sytuację, w której można mówić o dyskryminacji, cechuje nieuzasadnione, nierówne traktowanie ze względu na konkretną cechę - płeć, wiek, niepełnosprawność, orientację seksualną, narodowość, religię lub pochodzenie etniczne pracownika.

Mobbing to negatywne, długotrwałe i uporczywe działania przełożonego, podwładnego lub współpracownika, mające na celu lub skutkujące poniżeniem pracownika bez względu na jego cechy.

Zmieniający się rynek pracy w Polsce oraz rosnący popyt na pracę sprawiają, że pracownicy zyskują coraz większą pewność siebie, coraz lepiej znają swoje prawa i chcą być dobrze traktowani i szanowani w pracy.

Pracodawcy często nie wiedzą, że mają prawny obowiązek przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi w zatrudnieniu. Jeżeli pracownikowi uda się skutecznie wykazać naruszenia przepisów, to pracodawca musi się liczyć nie tylko z utratą dobrego wizerunku, ale też poważnymi należnościami finansowymi.

- Każdy pracodawca powinien nie tylko szkolić swoich pracowników, ale również stworzyć odpowiednie procedury chroniące ich nie tylko przed pracodawcą, ale również przed innymi pracownikami. W każdym przedsiębiorstwie należy wprowadzać polityki antydyskryminacyjne oraz antymobbingowe. Dzięki temu większa świadomość prawna pracownika gwarantuje większe bezpieczeństwo pracodawcy. Dodatkowo niewielu pracodawców zdaje sobie sprawę z tego, iż w przypadku oskarżenia o dyskryminację przez pracownika to oni muszą udowodnić, że do dyskryminacji nie doszło, oraz że dołożyli wszelkich starań, aby zapobiec niechcianym działaniom - mówi Patrycja Ignaszak z kancelarii prawnej Ecovis Milczarek i Wspólnicy.


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »