Szef może odwołać urlop pracownika. Oto, kiedy ma do tego prawo

Urlop wypoczynkowy powinien być czasem spokoju i oderwania od zawodowych obowiązków. Nie zawsze jednak przebiega zgodnie z planem, ponieważ przepisy prawa pracy dopuszczają sytuacje, w których pracodawca może odwołać pracownika z trwającego urlopu. Kiedy ma do tego prawo i co grozi za odmowę powrotu do pracy?

Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu?

Każdy pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę ma prawo do corocznego, nieprzerwanego i w pełni płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 20 lub 26 dni, w zależności od stażu pracy. Z założenia jest to czas przeznaczony na odpoczynek i regenerację, a pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi takiego urlopu.

Są jednak sytuacje, w których pracodawca, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, może odwołać pracownika z trwającego już urlopu. Może to zrobić wyłącznie wtedy, gdy:

●      wystąpią okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu,

●      obecność pracownika w zakładzie jest niezbędna do zapewnienia prawidłowego toku pracy.

W praktyce chodzi więc o kryzysowe sytuacje, których wcześniej nie dało się przewidzieć, np. awaria, nagła kontrola czy konieczność pilnego działania, którą może podjąć tylko nieobecny pracownik.

Reklama

Przepisy nie wskazują konkretnej formy, w jakiej powinno nastąpić odwołanie z urlopu. Oznacza to, że pracodawca może to zrobić np. telefonicznie, mailowo, SMS-em lub osobiście.

Co, jeśli pracownik nie chce wrócić do pracy?

Odwołanie z urlopu przez pracodawcę w wyjątkowych, nieprzewidzianych sytuacjach wiąże się z obowiązkiem powrotu do pracy. Jeśli pracownik został skutecznie poinformowany o odwołaniu z urlopu, ma on obowiązek stawić się w zakładzie pracy, nawet jeśli miało to miejsce w trakcie trwania jego wypoczynku.

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, odmowa powrotu z urlopu może natomiast zostać potraktowana jako naruszenie obowiązków pracowniczych. W takiej sytuacji pracodawca może nałożyć na pracownika m.in. karę upomnienia, nagany lub karę pieniężną. W skrajnych przypadkach pracodawca ma również możliwość rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę w trybie dyscyplinarnym, czyli bez wypowiedzenia i z winy pracownika.

Jeśli zaś pracownik uważa, że pracodawca odwołał go z urlopu, nie mając do tego odpowiedniego uzasadnienia, to wówczas może on skierować sprawę do sądu pracy.

Kto ponosi koszty powrotu z odwołanego urlopu?

Jeśli pracodawca odwoła pracownika z trwającego urlopu wypoczynkowego, to właśnie na pracodawcy spoczywa obowiązek pokrycia kosztów powrotu do pracy. Dotyczy to wszelkich wydatków poniesionych przez pracownika bezpośrednio w związku z odwołaniem. Chodzi tu przede wszystkim o:

●      koszty zakupu biletów powrotnych (np. lotniczych, kolejowych),

●      utracone środki za niewykorzystany pobyt w hotelu, zarezerwowane atrakcje czy wycieczki,

●      wydatki związane z osobami towarzyszącymi, np. dziećmi, jeśli pracownik przebywał z nimi na urlopie.

Aby jednak pracodawca zwrócił te koszty, pracownik musi je odpowiednio udokumentować np. w formie faktur, paragonów i przedstawić pracodawcy. Jeżeli pracodawca odmówi zwrotu tych wydatków, pracownik ma prawo dochodzić swoich roszczeń przed sądem pracy. W takim przypadku sąd rozstrzygnie, czy odwołanie z urlopu było uzasadnione i czy zwrot konkretnych kosztów jest należny.

WB

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: urlop | praca | urlop wypoczynkowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »