Reklama

Uwaga: Tych specjalistów bierzemy od zaraz

W 2012 r, aż 68 proc. przedsiębiorstw z branży IT planuje zatrudnić nowych pracowników. Najbardziej poszukiwanym pracownikiem w tym sektorze, podobnie jak w roku 2011, będzie programista. To tylko niektóre wnioski raportu z badań przeprowadzonych pod koniec 2011 r. na firmach z branży IT przez PMR Research na zlecenie Adecco Poland.

- Celem badań była diagnoza potrzeb branży IT w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi

i doradztwa personalnego, które odzwierciedlają prognozy dotyczące rozwoju całej branży

w 2012 r. - podkreśla Anna Wicha, Dyrektor Generalny Adecco Poland.

- W związku z tym, że staramy się stale dostosowywać swoją ofertę do zmieniających się potrzeb rynku, zależało nam na tym pozyskać bieżące informacje na temat preferencji obecnych i potencjalnych klientów.

Wyniki pozwoliły nam ustalić m.in. jakie profile kandydatów będą najbardziej pożądane przez pracodawców z tego sektora oraz jakie są ich potrzeby i bariery w zakresie zatrudnienia oraz bieżącej współpracy z takimi firmami jak Adecco. Z naszych analiz wynika, że rozwojowi branży IT w 2012 r. będą sprzyjały inwestycje w centra BPO, ITO, które będą ukierunkowywały się w stronę bardziej skomplikowanych operacji niż te, które świadczą obecnie.

Plany zatrudnieniowe w branży IT w 2012 r.

W ciągu nadchodzących 12 miesięcy, 68 proc. badanych przedsiębiorstw z branży IT planuje zatrudnić nowych pracowników. Nadal najbardziej poszukiwanym pracownikiem w branży jest programista - 46 proc. badanych wskazało na tą potrzebę. 14 proc. badanych deklaruje chęć poszukiwania pracowników na stanowisko handlowiec, a 10 proc. na specjalista do spraw wdrożeń.

W ramach badania zapytano przedstawicieli firm również jakie stanowiska są szczególnie trudne do obsadzenia. Trudności napotkano w rekrutacji odpowiednich osób na stanowisko programisty (24 proc. wskazań). Wart uwagi jest również fakt, że następne w kolejności trudności obsadzenia wymieniono stanowisko handlowca (9 proc. wskazań). Warto wskazać, iż mimo że nie jest ono bezpośrednio związane z zadaniami merytorycznymi w branży IT (jak produkcja oprogramowania czy też realizacja usług z tego zakresu) to jednak może być jednym z kluczowych pozycji w firmie.

Charakterystyka prowadzonych rekrutacji

Oczekiwania co do kandydatów w branży IT są bardzo wysokie, dlatego sam proces rekrutacji jest dosyć długotrwały, wymagający posiadania umiejętności wyławiania potencjalnych kandydatów z rynku. W związku z tym, sposoby dotarcia do kandydatów muszą być również zróżnicowane i niestandardowe.

Zgodnie z odpowiedziami respondentów, 97 proc. z nich poszukuje nowych pracowników za pośrednictwem Internetu. Następną w kolejności stosowania metodą pozyskiwania nowych pracowników jest propagowanie informacji o wolnych stanowiskach do obsadzenia wśród znajomych i własnych pracowników. Wykorzystanie nieoficjalnych kanałów takich jak sieci znajomości jako drugiego po Internecie, źródła pozyskiwania nowych pracowników, może wskazywać na specyfikę procesów rekrutacyjnych zachodzących w branży IT. Możliwe, że rekrutacja najbardziej poszukiwanych pracowników w branży IT takich jak programiści, testerzy, developerzy wymaga niestandardowych działań. Dlatego aż 63 proc. badanych firm wskazało, iż do rekrutacji pracowników stosowali inne niż standardowe metody rekrutacji - opierając się na propagowaniu informacji wśród znajomych.

Raport powstał w oparciu o badania PMR Research na zlecenie Adecco Poland. W ramach badania zrealizowano łącznie 102 efektywnych wywiadów w ramach badania ilościowego prowadzonego przy wykorzystaniu wywiadów telefonicznych ze wspomaganiem komputerowym (CATI). Wśród firm, które wzięły udział w badaniu 40 proc. stanowiły firmy zatrudniające od 51 do 99 pracowników, natomiast 1/3 badanych to przedsiębiorstwa zatrudniające od 100 do 249 pracowników. 27 proc. firm znajdujących się w próbie to przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 osób.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »