Większość dużych i średnich firm ma problem ze znalezieniem pracowników
Zgodnie z badaniem ManpowerGroup, 72 proc. polskich pracodawców ma trudność w znalezieniu pracowników z odpowiednimi umiejętnościami - wynika z badania "Niedobór talentów". Jak wskazano, największe wyzwania rekrutacyjne zgłaszają podmioty z branży usług komunikacyjnych.
Zgodnie z badaniem ManpowerGroup,- 74 proc. średnich (50-250 zatrudnionych osób) i dużych (ponad 250 pracowników) firm ma problem ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do pracy. Problem ten dotyka również 73 proc. małych (zatrudniające od 10-49 osób) oraz 60 proc. mikroprzedsiębiorstw (poniżej 10 osób).
"Globalnie problem ze zrekrutowaniem odpowiednich talentów zgłasza 77 proc. firm, co jest wynikiem o 5 punktów procentowych wyższym, niż ten notowany przez polskie organizacje. Biorąc pod uwagę poziom trudności w zrekrutowaniu pożądanych pracowników wśród sąsiadujących z nami krajów, to lepszą niż w Polsce sytuację deklarują organizacje w Czechach (66 proc.) oraz Słowacji (68 proc.). O większym niż w kraju nad Wisłą niedoborze talentów mówią natomiast niemieckie firmy (86 proc.)" - stwierdzono w raporcie.
Jak przekazano, ankietowani pracodawcy najczęściej wskazywali na trudności w zrekrutowaniu odpowiednich kandydatów z umiejętnościami z obszarów: IT i analizy danych (27 proc. wskazań), sprzedaży i marketingu (24 proc.), z umiejętnościami technicznymi (23 proc.), obsługi klienta (22 proc.), logistyki i operacji (19 proc.).
"Branżą, w której pracodawcy mówią o największych wyzwaniach rekrutacyjnych, są usługi komunikacyjne - aż 83 proc. firm ma problem ze znalezieniem odpowiednich do pracy kandydatów" - zauważono. Wskazano, że deficyt w tym zakresie odczuwa także 75 proc. organizacji z obszaru IT i technologii, 74 proc. z przemysłu i surowców oraz również 74 proc. z nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej.
Zgodnie z badaniem wśród najtrudniejszych do znalezienia umiejętności miękkich u kandydatów do pracy znalazły się: odporność na stres i umiejętność adaptacji (34 proc. wskazań), zdolność krytycznego myślenia oraz analizy (33 proc.), wnikliwość i chęć do rozwoju (27 proc.), umiejętność działania zespołowego (25 proc.) oraz sprawne rozwiązywanie problemów (25 proc.).
Jak podano w raporcie, pracodawcy zapytani o to, w jaki sposób chcą wypełnić lukę w niedoborze kandydatów, najczęściej wskazywali na: inwestycję w rozwój już zatrudnionych osób (70 proc. wskazań), zatrudnienie nowych talentów na stałe (48 proc.) lub tymczasowo (40 proc.), a także na poszerzenie działań związanych z nowymi technologiami (38 proc.).
W badaniu "Niedobór talentów" ManpowerGroup wzięło udział 510 pracodawców w Polsce i niemal 39 tys. firm na świecie. Jego celem było zmierzenie skali trudności w pozyskiwaniu nowych pracowników o pożądanych kompetencjach. W raporcie zaprezentowano dane w podziale na sześć regionów Polski i osiem sektorów rynku. Badanie zostało zrealizowane pomiędzy 2 a 31 stycznia 2023 roku.