"Wielka piątka" patologii biznesowych

​Najnowsze badania Instytutu Gallupa mówią, że 15 proc. ludzi na świecie jest usatysfakcjonowanych ze swojej pracy. Dla Polski wskaźnik ten wynosi 17,6 proc., co i tak jest bardzo słabym wynikiem. Świadczy to o tym, że mniej niż co piąty pracownik lubi swoją pracę. Przedsiębiorstwa mają pięć takich samych problemów, które są niezależne od branży i ich modelu biznesowego - wskazuje Radosław Drzewiecki, założyciel Leanpassion.

1. My i oni, silosy

O ile większość organizacji zdaje sobie sprawę z istnienia silosów (podziałów) wertykalnych pomiędzy szczególnymi działami, o tyle mało która z nich rozumie podział pomiędzy menedżerami i pracownikami (silosy horyzontalne).

- 95 proc. menedżerów nie zna misji, wizji, wartości i celów strategicznych firmy - mówi Drzewiecki.

2. Ludzie przychodzą do "roboty"

- Pracownicy odliczają w biurach czas na zasadzie "jeszcze 7 godzin 37 minut - wychodzę do domu", a na produkcji "1347 sztuk i kończę pracę". Pracownik nie przychodzi nawet neutralnie nastawiony do tzw. roboty, tylko przychodzi w miejsce, które chce jak najszybciej opuścić - argumentuje Drzewiecki.

Reklama

3. Opinie zamiast faktów

- Okazuje się, że ponad 80 proc. procesów nigdy nie zostało zmierzonych. Z tego powodu decyzje biznesowe są podejmowane na podstawie opinii, a nie faktów. Te opinie dotyczą próby ustalenia tego, kto ma rację, a nie tego, czego oczekuje klient albo jakie są fakty w procesie.

4. Ego-menedżerowie

- Ponad 90 proc. liderów niskiego i średniego szczebla improwizuje w pracy. Największym wyzwaniem nie jest to, że pracownicy ci improwizują w pracy, tylko to, że boją się przyznać, że nie wiedzą. Sytuacja taka nie powinna być wstydliwa. Menedżer powinien podnieść rękę i powiedzieć "nie wiem, jak być liderem - proszę, pomóż" - wyjaśnia Drzewiecki.

5. Doskonalenie przeszkadza biznesowi

- Polacy lubią doskonalić się punktowo. Oznacza to, że w momencie, w którym mamy chwilę, to się doskonalimy, nie mamy czasu, to tego nie robimy. Sytuacja taka przeszkadza biznesowi. Okazuje się, że 9 na 10 prób doskonalenia nie udaje się - dodaje Drzewiecki.


newsrm.tv
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »