"Zatrudnić" freelancera
Aż 55 proc. wszystkich freelancerów mieszka w Wielkiej Brytanii, a 31 proc. to Holendrzy - wynika z badań zrealizowanych w 2009 roku przez portal Freeagentcentral.com. Freelancing to popularny sposób zarobkowania również w Belgii i Niemczech. W Polsce ta forma zatrudnienia wciąż przegrywa w starciu z pracą etatową.
Tymczasem lista korzyści wynikających ze współpracy z freelancerem jest długa. Zleceniodawca ma przede wszystkim szansę dotarcia do szerszego kręgu specjalistów. Część freelancerów oferuje niszowe umiejętności. Są eksperci, którzy działają wyłącznie jako wolni strzelcy. Wybór freelancera oznacza również znaczne oszczędności przy zachowaniu wysokiej jakości usługi lub produktu.
Oczywiście zatrudnienie freelancera wymaga przemyślanej strategii działania i ostrożności w doborze zleceń. W tym przypadku zadania powinny być krótkoterminowe oraz możliwe do realizacji w pozabiurowym otoczeniu. Należy pamiętać, że relacja ze zleceniobiorcą oparta jest głównie na kontakcie pośrednim.
Do wad współpracy z freelancerami pracodawcy zaliczają utrudnioną kontrolę postępów w realizacji zamówienia, nieterminowość oraz niezgodność dostarczonego produktu z początkowym zamysłem zleceniodawcy.
Nieobecność freelancera w miejscu pracy skutkuje również niską identyfikacją z przedsiębiorstwem. To z kolei może przełożyć się na gorszą jakość wykonywanego zlecenia.