Zmiany w zatrudnianiu pracowników tymczasowych

W drugiej połowie stycznia weszły w życie zmiany w przepisach ustawy z 9.7.2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. Nr 166, poz. 1608 ze zm.). Nowelizacja (ustawa z 23.10.2009 r., Dz.U. Nr 221, poz. 1737) rozszerzyła krąg pracodawców, którzy mogą korzystać z pracy pracowników tymczasowych, wydłużyła maksymalny okres świadczenia pracy przez pracownika tymczasowego na rzecz jednego pracodawcy użytkownika i uregulowała kwestie wydawania świadectw pracy tym pracownikom.

W drugiej połowie stycznia weszły w życie zmiany w przepisach ustawy z 9.7.2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. Nr 166, poz. 1608 ze zm.). Nowelizacja (ustawa z 23.10.2009 r., Dz.U. Nr 221, poz. 1737) rozszerzyła krąg pracodawców, którzy mogą korzystać z pracy pracowników tymczasowych, wydłużyła maksymalny okres świadczenia pracy przez pracownika tymczasowego na rzecz jednego pracodawcy użytkownika i uregulowała kwestie wydawania świadectw pracy tym pracownikom.

Praca tymczasowa polega na wykonywaniu na rzecz danego pracodawcy użytkownika, przez okres wskazany w umowie łączącej pracownika tymczasowego z agencją pracy tymczasowej zadań:

  • o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub

  • których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe lub

  • których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika.

Pracodawcą użytkownikiem - a więc pracodawcą, na rzecz którego praca faktycznie jest wykonywana przez osobę, którą formalnie zatrudnia agencja pracy tymczasowej - przed wejściem w życie nowelizacji nie mógł być pracodawca, który w okresie ostatnich 6 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego wypowiedział pracownikom stosunki pracy lub rozwiązał te stosunki na mocy porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracowników, jeżeli liczba zwolnionych z tych przyczyn pracowników odpowiada liczbie określonej w art. 1 ustawy z dnia 13.3.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. Nr 90, poz. 844 ze zm.). Ograniczenie to obecnie już nie obowiązuje.

Reklama

Znacznie wydłużono okres, przez jaki pracownik tymczasowy może wykonywać pracę na rzecz jednego pracodawcy użytkownika. W okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy może to być łącznie nawet 18 miesięcy. Wcześniej było to 12 miesięcy, co krytykowano ze względu chociażby na ograniczenie możliwości korzystania z zatrudniania w tej formie przeszkolonych i już doświadczonych w wykonywaniu danej pracy pracowników.

Do chwili wejścia w życie nowelizacji nie było przepisów odrębnych dotyczących wydawania pracownikom tymczasowym świadectw pracy. Obowiązywały zatem zasady wynikające z KP, co w związku ze specyfiką tego zatrudnienia powodowało znaczne komplikacje. Zmiana wprowadziła obowiązek wydawania pracownikowi tymczasowemu przez agencję pracy tymczasowej świadectwa pracy dotyczącego łącznego zakończonego okresu zatrudnienia w tej agencji, objętego kolejnymi umowami o pracę, nawiązanymi w okresie nie dłuższym niż 12 kolejnych miesięcy. Pracownik tymczasowy może jednak w każdym czasie żądać wydania przez agencję pracy tymczasowej świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.

Marek Rotkiewicz

Beckinfonbiznes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »