Starzenie się można powstrzymać? Naukowcy już nad tym pracują

W badania naukowe, których celem jest zrozumienie procesów starzenia, od wielu lat inwestowane są miliony dolarów. Choć nieśmiertelności nigdy nie osiągniemy, możemy skutecznie przedłużać ludzkie życie.

Artykuł z ekspozycją partnera

Kiedy myślimy o dłuższym życiu, pierwsze, co przychodzi nam do głowy, to zdrowe przyzwyczajenia. Prawidłowa dieta, rezygnacja z używek, odpowiednia długość snu... Dość powiedzieć, iż sama tylko regularna aktywność fizyczna na świeżym powietrzu zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, udaru mózgu i cukrzycy. Czyli, mówiąc wprost, po prostu wydłuża nasze życie. Potwierdzeniem jest choćby badanie The Harvard Nurses Health Study[1], w którym dowiedziono, iż 30 minut spaceru lub jazdy na rowerze każdego dnia w zupełności wystarczy, by zaobserwować pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Na tempo, w jakim się starzejemy, wpływ ma nie tylko prowadzony przez nas styl życia, ale również geny. A dokładnie: manipulowanie ich aktywnością.

Reklama

Naukowcy odkryli sekret starzenia

Przeprowadzony przez naukowców z Harvard Medical School[2] eksperyment dowiódł, że możliwe jest wpływanie na długość życia myszy. Urodzone tego samego dnia i identyczne genetycznie gryzonie zamknięto w dwóch klatkach. Jedne z nich starzały się szybciej, inne - wolniej. Wszystko dzięki... manipulacji aktywnością genów. 

Praca podsumowująca wieloletnie badania uczonych z Harvard Medical School ukazała się na łamach czasopisma "Cell". Można w niej przeczytać, iż główną przyczyną starzenia nie są zmiany DNA, jak dotąd sądzono. W większym stopniu odpowiadają za to zmiany epigenetyczne. A przywrócenie integralności epigenomu jest nie tylko realne, ale wręcz może cofnąć oznaki starzenia. Mówiąc obrazowo, chodzi o "restartowanie" komórek i "wymazywanie" danych prowadzących do procesu starzenia.

Lek na długowieczność

Sporym echem w mediach odbiły się także wypowiedzi naukowców z amerykańskiej Mayo Clinic, którzy stwierdzili, iż są blisko wprowadzenia leku wydłużającego ludzkie życie[3]. Chodzi mianowicie o środek zwiększający produkcję białka decydującego o spowolnieniu procesu starzenia.

Warto jednak dodać, iż nikt nie spodziewa się, że będzie to lek na życie wieczne. Naukowcy podkreślają, iż celem jest to, by ludzie w najlepszym zdrowiu dożywali późnej starości. Lek ma być zatem podawany osobom starszym, podobnie jak dziś podaje się antybiotyki. Jego zadanie ma polegać na eliminacji tzw. komórek zombie.

Pytanie, na które od lat starają się odpowiedzieć naukowcy, nie brzmi więc, czy możliwa jest nieśmiertelność, lecz: czy starzenie się można powstrzymać? Chodzi zatem o podniesienie szans na dożywanie późnej starości w dobrym zdrowiu. Czyli przede wszystkim wyeliminowanie powiązanych ze starością chorób, jak Alzheimer czy choroba Parkinsona.

Z kolei naukowcy z University of Virginia zauważyli, iż życie przedłużyć może usuwanie ze starzejących się organizmów glicerolu i aldehydu glicerolowego[4]. To toksyczne związki, których u osób starszych jest więcej niż u młodych. Jak dotąd udało się wydłużyć żywot laboratoryjnych robaków. Wydaje się jednak, iż analogiczny mechanizm powinien działać również w przypadku ludzi.

Stary człowiek i może

To tylko kilka najnowszych i najgłośniejszych przykładów świadczących o tym, iż prace nad wydłużeniem ludzkiego życia trwają w najlepsze - jest ich dużo więcej. Badania prowadzone są równolegle w najróżniejszych zakątkach świata, począwszy od startupów, poprzez różnego rodzaju zaawansowane ośrodki badawcze, a kończąc na prestiżowych uczelniach.

Wszystko to sprawia, że wyobraźnia zaczyna pracować.

Dokładnie bowiem z tego powodu zdrowa żywność, która słusznie kojarzy się z dłuższym życiem, jest droższa - nawet dwukrotnie. Chętnie płacimy za nią więcej, a ekologiczne produkty z roku na rok zyskują na popularności.

Longevity a biznes

Trend longevity w szeroko rozumianym sektorze zdrowia będzie więc nieustannie się rozwijał. Nieprzypadkowo właśnie to zagadnienie będzie motywem przewodnim tegorocznej Gali Best Brands Awards, która odbędzie się już 18 maja w Warszawie. Nagrody te, nazywane "Oscarami marketingu", od lat bowiem skutecznie diagnozują na świecie aktualne, gorące i panujące na rynku trendy.

Czym jest trend longevity? W jaki sposób wpływa on na biznes i dlaczego marki powinny zwracać na niego uwagę? Porozmawialiśmy na ten temat z  Natashą Vita-More, artystką, naukowczynią i projektantką. Jest ona również pionierką transhumanizmu, ruchu, który walczy o to, by za pomocą nauki przezwyciężyć ograniczenia ludzkiego ciała i wydłużyć życie.

- Trend longevity to ogólny kierunek, w którym przemysł aktywnie zmienia się, rozwija i kieruje w stronę dłuższego, zdrowszego życia. Długowieczność oparta jest na wielu czynnikach takich jak: genetyka, epigenetyka, styl życia, nasze miejsce zamieszania, sytuacja ekonomiczna czy regulacje prawne. Trendy dostosowują się do czynników, np. trend chodzenia na siłownię, pobierania aplikacji fitness, zwracania uwagi na skład żywności, którą jemy, badanie tego, jakich witamin brakuje naszym ciałom i ich suplementowanie, czy bycie uważnym na to, jak traktujemy innych ludzi, wiedząc, co pomaga każdemu z nas czuć się kochanym i bezpiecznym. Te wszystkie trendy to krok w kierunku prowadzenia zdrowszego życia.

Longevity to wiele trendów, które przekładają się na wydłużenie naszego życia. Ludzie zaczęli koncentrować się na zapobiegawczej opiece zdrowotnej, zamiast tylko na tradycyjnej opiece medycznej podczas choroby. Trend longevity zwraca także uwagę na sposoby, które pozwalają obejść nasilanie się symptomów chorób wraz z wiekiem. Najważniejsze jest to, że ludzie są teraz bardziej aktywni niż kiedykolwiek w kwestii dbania o siebie i wiedzą, że mają wpływ na to, żeby żyć zdrowiej i dłużej.

Biznes longevity jest ogromny. Jedna część zapewnia korzystne leczenie chorób, podczas gdy druga to niestety tylko czysty biznes. Wszyscy musimy być na tyle świadomi i wykształceni, by dostrzegać różnicę między środkami zapobiegawczymi dla zachowania zdrowia, środkami medycznymi mającymi na celu złagodzenie lub zatrzymanie choroby, a nadmuchanym marketingiem i sprzedażą produktów, które są niepotrzebne.

 

Cieszenie się lepszym zdrowiem i dłuższym życiem można zauważyć nie tylko przez pryzmat postępu medycyny, ale również za sprawą codziennej obserwacji. Dziś grupa osób 50+ pozostaje nie tylko aktywna zawodowo, ale i fizycznie, uprawiając wiele najróżniejszych sportów. Czasy, gdy 30-letnia kobieta była nazywana "starą panną", dawno minęły. Szeroko rozumiany biznes nie może tego lekceważyć.


[1] https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2013/11/19/walking-and-bicycling-your-way-to-health/

[2] https://hms.harvard.edu/news/loss-epigenetic-information-can-drive-aging-restoration-can-reverse

[3] https://mcpress.mayoclinic.org/research-innovation/senolytic-drugs-boost-key-protective-protein/

[4] https://news.virginia.edu/content/uva-anti-aging-discovery-could-extend-lifespan


Artykuł z ekspozycją partnera


.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »