Znamy nominowanych w rankingu Best Brands Poland 2023. O „Oskary Marketingu” zawalczą m.in. Allegro, InPost, Apple, Plus, Samsung i Blik
JBL, Biedronka, Winiary, Dębica, Samsung, InPost, Toyota, Blik, Allegro czy Vinted – to tylko kilka spośród 60 marek nominowanych do nagrody Best Brands Awards 2023. W każdej z sześciu kategorii wyłonione zostało TOP 10 firm, które powalczą o tytuły Best Overall Brand, Best Polish Brand, Best Omnichannel Brand, Best Sustainability Brand, Best Life Changing Technology Brand oraz Best Brand For Tough Times. Zwycięzców poznamy podczas finałowej Gali Best Brands Awards 2023, która odbędzie się 18 maja w Zamku Ujazdowskim.
Best Brands to niezależna, międzynarodowa nagroda w obszarze marketingu, przyznawana na podstawie kompleksowego badania przeprowadzanego przez GfK, jednego z liderów w dziedzinie analityki danych. Ranking zainicjowany został 20 lat temu w Monachium przez Serviceplan Group, a jego celem jest uhonorowanie najsilniejszych marek na rodzimym rynku oraz tych, którzy stoją za ich sukcesem. Inicjatorem raportu i nagrody Best Brands w naszym kraju jest niezależna grupa marketingowo-technologiczna Group One.
Do nagród Best Brands Awards 2023 nominowane są marki, które zostały wyłonione na podstawie unikalnej metodologii badania zrealizowanego przez GfK Polonia. Mierzy ono siłę marki, wykorzystując dwa kluczowe wskaźniki. Pierwszy, "Share of Wallet", określa faktyczny sukces rynkowy, jaki odniosły marki na rynku polskim. Drugi, "Share of Soul", pokazuje natomiast, które z firm zyskały serca klientów, ich uznanie i zaufanie.
- Badanie, które zrealizowaliśmy w Polsce, obejmowało aż 50 kategorii produktowych, około 400 marek oraz 7,5 tys. respondentów, którzy w wywiadach online mieli za zadanie ocenić dwie kategorie produktowe. Do oceny marki wykorzystaliśmy elementy nowego rozwiązania GfK - Brand Architect, którego główną ideą jest założenie, że marka musi się sprzedawać. Dlatego siła marki mierzona była m.in. o wskaźnik wysoko skorelowany z ceną - podkreśla Barbara Lewicka, Senior Director w GfK.
- Rywalizacja, podobnie jak przed rokiem, była niezwykle wyrównana, co świadczy o bardzo wysokim poziomie i konkurencyjności naszego rynku. W wyścigu o względy konsumenta decydują coraz mniejsze detale, a firmy, które chcą być o krok przed innymi, muszą przez cały czas być na bieżąco z najnowszymi trendami i potrzebami nabywców - dodaje Lewicka.
60 nominowanych do tytułu Best Brand marek wyłonionych zostało w sześciu kategoriach, różniących się względem ubiegłorocznego rankingu. Wśród tegorocznych znalazły się cztery znane z pierwszej edycji Best Brands Poland: Best Overall Brand (główna nagroda, a jednocześnie stały element wszystkich edycji we wszystkich krajach), Best Polish Brand, Best Omnichannel Brand, Best Sustainable Brand oraz dwie nowe: Best Life Changing Technology Brand i Best Brand For Tough Times.
Wybór dwóch nowych kategorii w tegorocznym rankingu nie był przypadkowy i odzwierciedla zmiany, jakie zaszły w codziennym życiu przez ostatni rok.
W TOP 10 w kategorii Best Life Changing Technology Brand znalazły się marki, których innowacyjne podejście i rozwiązania świetnie przyjęły się na naszym rynku, wpisując się w trendy i potrzeby konsumenckie. To również marki, które sprawiły, że życie ich klientów stało się przyjemniejsze, łatwiejsze i wygodniejsze. W zestawieniu tym nominowanymi są: Allegro, Apple, Blik, Dyson, Glovo, InPost, JBL, Netflix, Pyszne.pl i Samsung.
Kategoria Best Brand For Tough Times jest natomiast odpowiedzią na wyzwania oraz nieprzewidywalne biznesowo sytuacje, które miały miejsce w 2022 roku na całym świecie. Ze względu na toczącą się tuż za naszymi granicami wojnę, która pokazała, jak ulotna jest rzeczywistość, marki stanęły w obliczu nowych wyzwań komunikacyjnych. Te, które podjęły najtrudniejsze i najtrafniejsze decyzje marketingowe oraz były wartością dodaną w tym trudnym czasie dla konsumentów, zyskały na wartości. W tym zestawieniu znalazły się takie marki jak: Allegro, Biedronka, Castorama, Ludwik, Milka, NIVEA, OLX, Play, Plus, Vinted.
- Ambicją konkursu Best Brands jest m.in. to, żeby każda edycja jak najlepiej odzwierciedlała czas i kontekst, w którym się odbywa. W tym roku nie mogliśmy nie zapytać konsumentów jak to, co wydarzyło się na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy, wpłynęło na ich życie i zwyczaje zakupowe oraz które marki ich zdaniem najlepiej na to odpowiedziały. Jednocześnie trzymając się zasady, że nie będziemy "rozdmuchiwać" liczby kategorii, z czegoś musieliśmy zrezygnować. Kategorię mówiącą wprost o "klientocentryczności" zastąpiliśmy dwiema nowymi, które naszym zdaniem lepiej oddają ducha czasów, a są również świadectwem stawiania klienta w centrum zainteresowania marek - mówi Marek Żołędziowski, CEO Group One.
BEST BRAND OVERALL
- Fairy
- GoVege (marka Biedronki)
- Jacobs
- JBL
- Lay's
- Persil
- Philips
- PlayStation
- Samsung
- Winiary
BEST POLISH BRAND
- Biedronka
- Dębica
- Lubella
- Mlekovita
- Polski Cukier
- Pudliszki
- Tymbark
- Wedel
- Winiary
- Żubrówka
BEST OMNICHANNEL BRAND
- Apple
- Biedronka
- Castorama
- Lidl
- Media Expert
- Oral-B
- Philips
- Rossmann
- Samsung
- Xiaomi
BEST LIFE CHANGING TECHNOLOGY BRAND
- Allegro
- Apple
- BLIK
- Dyson
- Glovo
- InPost
- JBL
- Netflix
- Pyszne.pl
- Samsung
BEST SUSTAINABILITY BRAND
- Alpro
- BIO Organic (marka Lidla)
- Bosch
- GoBio (marka Biedronki)
- InPost
- Philips
- Pyszne.pl
- Samsung
- Tarczyński
- Toyota
BEST BRAND FOR TOUGH TIMES
- Allegro
- Biedronka
- Castorama
- Ludwik
- Milka
- Nivea
- OLX
- Play
- Plus
- Vinted
Zwycięskie marki rankingu Best Brands Poland 2023 poznamy podczas uroczystej finałowej Gali Best Brands Awards 2023, która odbędzie się 18 maja 2023 r. w murach Zamku Ujazdowskiego.