Dr Tessy Ojo: Dzisiaj przywództwo to nie tylko podejmowanie decyzji
Współczesny lider musi uosabiać empatię, inkluzywność i odporność. Powinien być kimś, kto słucha, kto ceni różnorodność myśli - podkreśla dr Tessy Ojo, dyrektor wykonawcza The Diana Award. W jej opinii przywództwo dzisiaj nie polega jedynie na podejmowaniu decyzji, ale chociażby na inspirowaniu innych. Lider powinien być elastyczny, rozumieć złożoność współczesnego świata i wykorzystywać swój wpływ do napędzania pozytywnych zmian. Ma ku temu zresztą potencjał. Przykładowo, generacja Z i pokolenie Alfa priorytetowo traktują zrównoważony rozwój w życiu osobistym i zawodowym. Jak jest w przypadku przedstawicieli innych pokoleń? I jak zmienić na lepsze świat biznesu oraz z sukcesem poszukiwać talentów?
Dr Tessy Ojo jako mentorka i aktywistka wprowadza pozytywne zmiany w życiu młodzieży i kobiet na całym świecie. Przez ponad dwie dekady pełniła wpływowe role przywódcze w organizacjach społecznych. Obecnie jest dyrektorem wykonawczym The Diana Award. Kieruje nowatorskimi programami, które pomagają w rozwoju młodzieży. Za swoje działania została uhonorowana Orderem Imperium Brytyjskiego (CBE).
Interia Biznes: Dlaczego w ogóle zaangażowałaś się w działalność charytatywną? Jaki był główny powód?
Dr Tessy Ojo, CEO Diana Award, doktor Honoris Causa Uniwersytetu w Greenwich: - Chodziło o zaangażowanie w sprawiedliwość społeczną i równość. Na początku mojej kariery przeszłam ze świata korporacyjnego, gdzie zarządzałam znaczącymi budżetami i projektami, do sektora non-profit, ponieważ chciałam wykorzystać swoją wiedzę biznesową, aby napędzać zmiany systemowe w obszarach, w których czułam, że są najbardziej potrzebne. Moją pasją zawsze było tworzenie możliwości i przełamywanie barier dla młodych ludzi i kobiet, zapewniając, że każdy, niezależnie od pochodzenia, ma szansę na rozwój. To zaangażowanie ma swoje korzenie w moim przekonaniu, że każda osoba zasługuje na wsparcie i zasoby niezbędne do osiągnięcia swojego pełnego potencjału.
The Diana Award ma trzy główne priorytety. Jednym z nich jest przełamywanie barier społecznych i ekonomicznych, które determinują szanse życiowe dzieci. Jak chcesz osiągnąć ten cel?
- W The Diana Award skupiamy się na wyposażeniu młodych ludzi w narzędzia, umiejętności i pewność siebie, których potrzebują, aby przełamać bariery społeczne i ekonomiczne, które mogą ograniczać ich potencjał. Osiągamy to poprzez nasze różne programy, takie jak mentoring, inicjatywy antyprzemocowe i projekty działań społecznych prowadzonych przez młodzież. Naszym celem jest tworzenie środowisk, w których młodzi ludzie mogą się rozwijać, zapewniając im wzory do naśladowania, praktyczne wsparcie i możliwość rozwijania umiejętności przywódczych. Nasza praca obejmuje również promowanie zmian systemowych, takich jak zapewnienie równego dostępu do wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego i prowadzenie kampanii na rzecz obowiązkowego szkolenia w zakresie przeciwdziałania rasizmowi. Umożliwiając młodym ludziom bycie twórcami zmian w ich własnych społecznościach, pomagamy usuwać bariery, które ograniczają ich szanse życiowe.
Powiedziałaś w jednym z wywiadów: "chcemy wychować globalnych liderów przyszłości". Jak powinien wyglądać współczesny lider? Co powinno go charakteryzować?
- Współczesny lider musi uosabiać empatię, inkluzywność i odporność. Powinien być kimś, kto słucha, kto ceni różnorodność myśli i jest zaangażowany w tworzenie środowisk, w których każdy może wnieść swój wkład i odnieść sukces. Przywództwo dzisiaj nie polega tylko na podejmowaniu decyzji, ale na inspirowaniu i motywowaniu innych do samodzielnego przewodzenia. Chodzi o bycie elastycznym, rozumienie złożoności globalnego krajobrazu i wykorzystywanie swojego wpływu do napędzania pozytywnych zmian. Uczciwość, odpowiedzialność i głębokie zaangażowanie w sprawiedliwość społeczną to również podstawowe cechy, które powinny definiować nowoczesnego lidera.
Jak zatem odkryć te ukryte talenty, aby zapewnić każdemu szansę na rozwój?
- Odkrywanie ukrytych talentów wymaga stworzenia przestrzeni, w których jednostki czują się bezpiecznie, aby wyrażać siebie i próbować nowych rzeczy. W The Diana Award wspieramy to poprzez nasze programy mentoringowe i inicjatywy, w których młodzi ludzie są zachęcani do odkrywania swoich zainteresowań i podejmowania ról przywódczych. Ważne jest również aktywne słuchanie oraz stwarzanie możliwości eksperymentowania i uczenia się na błędach w środowisku wspierającym.
- Uwolnienie potencjału oznacza wczesne inwestowanie w dzieci i młodzież, ze świadomością, że gdy pielęgnujemy talenty w młodym wieku, dajemy młodym ludziom pozwolenie na rozwój, a to przynosi niesamowite rezultaty. Jak mówiła księżna Diana: "Jako rodzice, nauczyciele, rodzina i przyjaciele mamy obowiązek troszczyć się o nasze dzieci... w sposób, który jasno pokazuje naszym dzieciom, że je cenimy. One z kolei nauczą się, jak cenić siebie. Jeśli wszyscy odegramy swoją rolę w pomaganiu naszym dzieciom, by czuły się doceniane, osiągniemy wspaniałe rezultaty". Pielęgnując kulturę wartości, ciekawości i ciągłego uczenia się, możemy pomóc każdemu odkryć i rozwinąć swoje unikalne zdolności.
Dostrzegasz różnice między pokoleniami Alfa, Z, Milenialsami, pokoleniem X, Boomersami w aspektach takich jak przywództwo, zrównoważony rozwój, równowaga między życiem zawodowym i prywatnym?
- Tak, istnieją zauważalne różnice między pokoleniami w tych obszarach. Młodsze pokolenia, takie jak Generacja Z i nadchodzące pokolenie Alfa, mają tendencję do priorytetowego traktowania zrównoważonego rozwoju i wpływu społecznego w swoim życiu osobistym i zawodowym. Często są bardziej otwarci na kwestie związane ze sprawiedliwością społeczną i środowiskową oraz oczekują takiego samego poziomu zaangażowania od organizacji, z którymi współpracują. Milenialsi, ceniąc również te aspekty, często koncentrują się na osiągnięciu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Mogą dążyć do elastyczności w swojej karierze, aby to osiągnąć. Pokolenie X i pokolenie wyżu demograficznego zazwyczaj mają bardziej tradycyjny pogląd na pracę i przywództwo, często ceniąc stabilność i długoterminowy rozwój kariery. Jednakże we wszystkich pokoleniach rośnie świadomość znaczenia wellbeingu, dobrego samopoczucia, a liderzy muszą dzisiaj dostosować się do tych zmieniających się oczekiwań.
Jak można polepszyć sytuację kobiet w biznesie, w świecie wielkich korporacji? Potrzebne są parytety?
- Aby zmienić sytuację kobiet w świecie biznesu, konieczne jest stworzenie systemów, które wspierają i rozwijają kobiety na wszystkich etapach ich kariery. Obejmuje to wdrażanie polityk promujących równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, takich jak elastyczne godziny pracy i urlopy rodzicielskie, a także zapewnienie równego wynagrodzenia za tę samą pracę. Kluczowe znaczenie mają również programy mentorskie, ponieważ mogą pomóc kobietom stawić czoła wyzwaniom życia korporacyjnego, a tym samym umożliwią awans na stanowiska kierownicze. Kwoty lub parytety mogą być przydatnym narzędziem do rozwiązywania problemu nierównowagi płci, ale powinny być częścią szerszej strategii, która obejmuje zmianę kultury korporacyjnej w organizacjach. Oznacza to zajęcie się nieświadomymi uprzedzeniami, tworzenie kultur inkluzywnych i zapewnienie, że różnorodność znajduje odzwierciedlenie nie tylko w liczbach, ale także w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach organizacji.
Jakie kroki mogą podjąć firmy i społeczeństwo, aby zwiększyć różnorodność, rozumianą szerzej niż tylko w aspekcie płci?
- Firmy i społeczeństwo mogą stać się bardziej zróżnicowane, zobowiązując się do celowych i trwałych wysiłków na rzecz tworzenia środowisk inkluzywnych, sprzyjających włączeniu społecznemu. Obejmuje to rewizję praktyk rekrutacyjnych w celu wyeliminowania uprzedzeń, wdrożenie szkoleń dotyczących różnorodności i zapewnienie reprezentacji na wszystkich szczeblach organizacji. Ważne jest również wspieranie kultury, w której słyszane i cenione są różnorodne głosy. Można to osiągnąć, wyznaczając jasne cele dotyczące różnorodności, pociągając kierownictwo do odpowiedzialności i regularnie sprawdzając postępy. Ponadto kluczowe znaczenie ma wspieranie różnorodnych talentów poprzez mentoring, możliwości rozwoju kariery i tworzenie ścieżek awansu. Natomiast na poziomie ogólnospołecznym promowanie różnorodności w edukacji, mediach i życiu publicznym pomaga niwelować różnice, co z kolei wspiera bardziej inkluzywną kulturę w miejscu pracy.
Kto cię w ogóle inspiruje do działania? I dlaczego właśnie te osoby?
- Szczególnie inspirują mnie osoby, które poświęciły swoje życie sprawiedliwości społecznej i równości. Postacie takie jak Martin Luther King Jr., arcybiskup Desmond Tutu i Nelson Mandela zawsze były dla mnie źródłem motywacji ze względu na ich niezachwiane zaangażowanie w tworzenie bardziej sprawiedliwego i równego świata. Często odbywało się to za cenę wielkich osobistych poświęceń. Ich przywództwo, odwaga i zdolność do inspirowania zbiorowych działań głęboko do mnie przemawiają i napędzają moje własne zaangażowanie w wywieranie pozytywnego wpływu na świat. A już na bardziej osobistym poziomie, każdego dnia inspirują mnie młodzi ludzie, z którymi pracuję w The Diana Award - swoją odpornością, kreatywnością i determinacją, aby wprowadzać zmiany w swoich społecznościach.
Padło stwierdzenie dotyczące znaczenia wellbeingu. Powiedz proszę, jak się relaksujesz, kiedy nie pracujesz?
- Kiedy nie pracuję, odpoczywam, spędzając czas z rodziną i angażując się w działania, które pozwalają mi się zregenerować. Lubię czytać, szczególnie książki, które oferują nowe perspektywy lub pogłębiają moje zrozumienie świata. Odnajduję również radość w kontaktach z przyjaciółmi i uczestnictwie w inicjatywach społecznych. Dlatego założyłam Tessy's Brunches, inicjatywę opartą na społeczności, której celem jest stworzenie platformy, na której niewidoczne kobiety stają się widoczne poprzez możliwości nawiązywania kontaktów i mentoringu. Naszą misją jest nie tylko docenianie kobiet, ale także zrozumienie i rozwiązywanie ich wyjątkowych wyzwań. Znalezienie czasu na relaks i refleksję jest kluczowe dla zachowania równowagi i zapewnienia, że mogę nadal skutecznie przewodzić i inspirować.
Rozmawiała Beata Mońka, BrandMe CEO