Firmy w Polsce. Jacy są ich twórcy i szefowie?
Sztuczna inteligencja, zrównoważony rozwój, transformacja energetyczna, zmiana modeli zarządzania i modeli pracy, wejście pokolenia Z na rynek pracy, wyzwania geopolityczne i konflikty zbrojne, rewolucja w łańcuchach dostaw, a wcześniej pandemia. Lista wyzwań i trendów stojących przed liderami biznesu jest długa. Ale ci najlepsi, najbardziej autentyczni poradzą sobie ze wszystkim. Zresztą wykorzystają każdy kryzys, by zmieniać swoje firmy. I o tym będziemy z nimi rozmawiać. W Interii Biznes startuje cykl rozmów w ramach projektu BrandMe CEO.
Prywatne przedsiębiorstwa to koło zamachowe gospodarki. Zarówno te małe, średnie, jak również wielkie korporacje. Na czele wielu z nich stoją fantastyczni ludzie. Miarą ich sukcesu są nie tylko zarabiane pieniądze, ale również wdrażane rozwiązania i innowacje, a także zadowoleni współpracownicy. Bo w biznesie chodzi również o człowieka.
Te słowa mogą brzmieć trochę pompatycznie i nieco abstrakcyjnie. Ale gdy zaczniemy się nad nimi zastanawiać, okaże się, że wywołają w nas kolejne refleksje. W tym tę najbardziej fundamentalną - kto np. chciałby pracować z toksycznym tyranem? Chyba nikt.
W ostatnich latach świat niezwykle przyspieszył. Zwłaszcza po 2020 r. Lista wyzwań wciąż się powiększa, a zmienność towarzyszy nam niemal na każdym kroku. W biznesie widać to wręcz ze zdwojoną siłą.
I warto o tym wszystkim dyskutować. Bo także w erze niepewności może dokonywać się postęp i mogą powstawać inspirujące rozwiązania.
Dlatego rozpoczynamy cykl rozmów o przywództwie. Chcemy Państwu pokazać najnowsze trendy w zarządzaniu. Chcemy też przybliżyć samych liderów. W większości tych polskich, ale będą też przedstawiciele firm międzynarodowych. Warto bowiem chwalić się rozwojem polskiej przedsiębiorczości, a jednocześnie czerpać z najlepszych zagranicznych wzorców.
Temu wszystkiemu służy zresztą projekt BrandMe CEO. Od 2018 r. dyskutujemy o przywództwie w biznesie, wymieniamy się najlepszymi praktykami, a swoistą wisienką na torcie jest plebiscyt, w ramach którego zawsze we wrześniu wybieramy autentycznych liderów biznesu.
Gdy inicjatywa startowała, głównie zwracaliśmy uwagę na markę osobistą. Ale wydarzenia ostatnich lat sprawiły, że przywództwo i cechy liderów wysunęły się na prowadzenie.
Dzisiaj każdy przedsiębiorcą musi cechować się maksymalną elastycznością. Do tego dochodzi bezprecedensowy postęp technologiczny i rozwój sztucznej inteligencji. W świecie pełnym wyzwań i niepewności, pojawiła się przestrzeń na zmianę modeli zarządzania. Niebagatelnego znaczenia nabierają teraz etyka i zwyczajna przyzwoitość. A pracownicy oczekują obecnie od szefów indywidualnego podejścia - zwłaszcza ci najmłodsi. Trwale zmieniły się też zagadnienia, które weszły do agendy firm.
W specjalnych wywiadach w portalu Interia przybliżymy powyższe zagadnienia i w praktyce będziemy przedstawiać sylwetki inspirujących ludzi, którzy wnoszą na rynek coś więcej niż kolejne składowe PKB i którym chce się zmieniać otaczającą rzeczywistość. Albo takich, którzy już raz ją zmienili, a teraz chcą to zrobić po raz kolejny. Dlaczego? Bo chcą i uważają, że prawdziwy lider po prostu powinien mieć wpływ na otaczającą nas wszystkich rzeczywistość.
Beata Mońka, BrandMe CEO
Bartosz Bednarz, Interia Biznes